THL:n ohjeet rokotteen välttelyyn
Immuunivajavaisten ei ole syytä ottaa rokotetta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…-
Vasta-aihe estää rokotteen antamisen. Se voi olla pysyvä tai ohimenevä. Useimmiten vasta-aihe johtuu rokotettavan sairaudesta tai terveydentilasta.
Varotoimilla pyritään turvalliseen rokottamiseen. Esimerkiksi:
* jos perheessä esiintyy perinnöllistä immuunipuutostilaa, joka vaikuttaa T-solujen toimintaan, rokotettava tulisi tutkia ennen kuin hänelle annetaan eläviä heikennettyjä taudinaiheuttajia sisältävää rokotetta (elävä rokote).
3. Rokotettavalla on immuunijärjestelmän häiriö
Eläviä heikennettyjä taudinaiheuttajia sisältäviä rokotteita ei voida antaa henkilöille, joilla on SCID (perinnöllinen vaikea kombinoitu immuunipuutteisuus) tai T-solujen toimintahäiriö.
Eläviä heikennettyjä rokotteita ei anneta myöskään henkilölle, jolla on jonkin muun sairauden tai sen hoidon aiheuttama voimakas immuunipuutos.
----
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…-
Rokotuksesta pidättäytyminen voi joskus olla aiheellista
Seuraavissa tilanteissa rokotuksesta pidättäytyminen voi olla aiheellista.
1. Rokotettavalla on voimakas yliherkkyys jollekin rokotteen sisältämälle aineosalle
Todennetun anafylaktisen reaktion aiheuttaneita aineosia sisältäviä rokotteita ei yleensä enää anneta.
Anafylaksia: Kananmunasta anafylaktisen reaktion saaneen henkilön rokotusta voidaan uusimman tutkimustiedon valossa harkita,
Allergisten rokottaminen: Kananmunalle allergisten rokottaminen
Kommentit (4)
Omat asiat päätän itse kirjoitti:
Itse päätän omasta kehosta eikä thl.
Niin se luuli Merikekin, ennenkuin turpaan annettiin
Mun ystävällä on atooppinen iho ja ruoka-aine allergia
Sille oli lääkäri kirjoittanut lääketietellisen suosituksen olla ottamatta rokotetta
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä on atooppinen iho ja ruoka-aine allergia
Sille oli lääkäri kirjoittanut lääketietellisen suosituksen olla ottamatta rokotetta
Reuma käy myös
Itse päätän omasta kehosta eikä thl.