Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri käyttää yksi vuotiaalla jäähypenkkiä. Järkytyin.

Vierailija
04.05.2015 |

Meillä on noin saman ikäiset vauvat, eli siinä vuotiaita, omani 1v 3kk. En voinut uskoa korviani kun hän ylpeili miten tyttö istui jäähyllä!

Siis mitä sellaista yksi vuotias voi tehdä, että joutuu jäähylle!?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, niin sairasta :(

Vierailija
2/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen että 1v käy kaivelemassa kukkaruukusta multaa ja hihitellen menee istumaan jäähypenkille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä minäkään. Yksi vuotiaat tutkivat maailmaa, ei ne tahallaan mitään pahaa tee

Vierailija
4/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän myös yhden tällaisen äidin. Aloitti jäähyn käyttämisen, kun lapsi oli n. 1,5v. Ja kun lapsi ei pysynyt missään muualla, laittoi saunan ylimmälle lauteelle istumaan ja jätti sinne yksin :( SYdäntäsärkevää katsottavaa, kun kerran olin paikalla. Koitin nätisti sanoa, että onkohan tuo ihan viisasta ja kohtuullista, mutta Supernannyn opit oli kuulemma katsottu niistä pidettiin kiinni. 

Vierailija
5/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jäähyn käyttäjät pitäisi laittaa pakolliselle kasvatuspsykan kurssille, jotta tajuaisivat, miten idiootteja ovat.

Vierailija
6/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, missä vaiheessa äiti on lopettanut lapsen rakastamisen?

Se supernanny on kyllä aivan sairas tyyppi, sillä ei ole mitään lämpöä eikä rakkautta ketään kohtaan, se on aivan kylmä tyyppi. Järkyttävää jos joku oikeasti noudattaa sen oppeja.

Vierailija
7/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin pieni edes tajua syyn ja seurauksena lakia. Suosittelen etsimään sen artikkelin jossa psykiatri vertaa jäähypenkkiä pahoinpitelyyn.

Vierailija
8/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette 2v 4kk jäähystä? Mä en oikein tiiä noista jäähyjutuista mutta olen monesti miettinyt pitäisikö poika laittaa jäähylle kun tekee tuhmasti. Tytön (3v 10kk) laitan joskus rappuselle istumaan kun meno yltyy ihan kamalaksi.
Tuota en kyllä voi ymmärtää että vuoden vanha istuu jäähyllä, eihän se sitä edes tajua

Vierailija
9/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimillä tutkitusti positiivinen vahvistaminen toimii kaikkein parhaiten halutun käytöksen saamisessa aikaan. Miksei sama voisi toimia myös ihmisillä?

Vierailija
10/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:35"]

Mitä mieltä olette 2v 4kk jäähystä? Mä en oikein tiiä noista jäähyjutuista mutta olen monesti miettinyt pitäisikö poika laittaa jäähylle kun tekee tuhmasti. Tytön (3v 10kk) laitan joskus rappuselle istumaan kun meno yltyy ihan kamalaksi. Tuota en kyllä voi ymmärtää että vuoden vanha istuu jäähyllä, eihän se sitä edes tajua

[/quote]

Jäähyttäminen sanan varsinaisessa merkityksessä ("mene tuonne yksin istumaan ja miettimään tekosiasi") ei kannata AINAKAAN alle kouluikäisille. Niin pieni ei osaa käsitellä tunteita ja syy-seuraussuhteita itsenäisesti, joten hänelle jäähy=muista eristäminen juuri sillä karmeimmalla hetkellä kun tunteet ottaa vallan eikä lapsi tiedä mitä tehdä.

Sitten taas jos vaikka mennään äidin syliin rauhoittumaan ja juttelemaan miksi näin ei saa tehdä, miltä se muista tuntuu, yms. on nuoremmallekin kuin 2,5-vuotiaalle ihan hyödyllistä.

Vierailija
11/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi käyttäytyy huonosti (=ei-toivotulla tavalla), on huomioitava lapsen ikä.

- Alle 3-vuotias EI YMMÄRRÄ, MIKSI HÄNET HYLÄTÄÄN. Jäähypenkki on erittäin surkea vaihtoehto!
- Vanhempi, mutta alle kouluikäinen lapsi tarvitsee myös apua tunteidensa käsittelyyn ja säätelyyn, "tekojen miettiminen yksin" on yhtä tyhjän kanssa.
- Koululainen tajuaa yleensä tehneensä väärin, mutta pelkkä rangaistus ilman selitystä ei hyödytä. Jäähypenkki voi sinänsä toimia, kunhan vanhempi varmistaa lapsen tietävän, miksi hän joutuu sinne.

Eli lyhyesti: lapselle on selitettävä, miksi äiti/isä pahoitti mielensä lapsen käytöksestä. Pää punaisena karjuminen ja jäähypenkille hylkääminen on henkistä pahoinpitelyä. Pienet lapset otetaan syliin rauhoittumaan, ei (tunteiden säätelyn) osaamattomuudesta rankaista!

Vierailija
12/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:35"]Mitä mieltä olette 2v 4kk jäähystä? Mä en oikein tiiä noista jäähyjutuista mutta olen monesti miettinyt pitäisikö poika laittaa jäähylle kun tekee tuhmasti. Tytön (3v 10kk) laitan joskus rappuselle istumaan kun meno yltyy ihan kamalaksi.
Tuota en kyllä voi ymmärtää että vuoden vanha istuu jäähyllä, eihän se sitä edes tajua
[/quote]

Meillä "jäähy" toimii siis siten että lapsi laitetaan rappuselle istumaan ja seison itse vieressä. Selitän samalla mitä teki väärin ja miksi niin ei saa tehdä jne, miksi laitoin siihen rauhoittumaan. Pois pääsee kun on selkeästi rauhoittunut ja pyytänyt anteeksi. Siinä ei siis olla mitään "5min" vaan juuri sen aikaa kun tarve vaatii.
T. Nro 9

Vierailija
13/13 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:39"]

Eläimillä tutkitusti positiivinen vahvistaminen toimii kaikkein parhaiten halutun käytöksen saamisessa aikaan. Miksei sama voisi toimia myös ihmisillä?

[/quote]

Jännä juttu: Mun tuttavapiirissä kaikkein armottomimmat lastenkasvattajat on juurikin koiraihmisiä. Tuntuvat ajattelevan, että ehdollistavat jo vauva-/taaperoikäiset lapsensa käyttäytymään toivotulla tavalla palkkioiden ja varsinkin rangaistusten avulla. Esim. syliin ei oteta, jos lapsi on kiukkuinen ja käyttäytynyt huonosti, sillä silloin annettaisiin positiivinen palaute huonosta käytöksestä. Ja tätä käytetään siis tietenkin jo n. vuoden ikäisten lasten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän