Kaikki ei toivo lähiopetusta.
1-3 luokissakin on riskiryhmäläisiä ja heidän terveys pitäisi suojata etäopetuksella. On myös nuoria ja lapsia joille etäopetus voi olla hetken hengähdystauko koulukiusaajita ja oppiminen on silloin etånä mukavampaa ja tuottoisempaa samoin oppilaat, jotka eivät pysty isossa luokassa keskittymään. On muitakin kuin niitä, jotka haluavat ja tarvitsevat sitä sosiaalista laumaa ympärilleen. Tämäkin on hyvä huomioida.
Kommentit (17)
Osa ei halua mennä kouluun oli mikä tilanne tahansa ja lähtökohtaisesti opetus tapahtuu koulussa. Tietenkin jos terveys on uhattuna tai koulu ei pysty järjestämään lähiopetusta poissaolojen vuoksi on syytä siirtyä etäopetukseen.
Etäopetukseen siirtyminen tällä tavoin ei ole ratkaisu esim. koulukiusaamiseen. Eri asia sitten on tutkia että olisiko tulevaisuudessa mahdollista järjestää joissain tilanteessa enemmän etäopetusta jos se palvelee ryhmää x. Tämä on kuitenkin täysin eri kysymys kuin nyt keskustelussa oleva etäopetus.
DXTR kirjoitti:
Pitäisikö aina marssia heikoimpien tahtiin?
Ei vaan olisi hyvä välillä huomioida erilaisuus. Etenkin tässä vallitsevassa tilanteessa. Tosin en näe kiusatuissa enkä riskiryhmäläisissä mitään mikä tekisi heistä heikompia. Samaan paikkaan sä itsekin päädyt, jos rankan koronan saat.
Vierailija kirjoitti:
Osa ei halua mennä kouluun oli mikä tilanne tahansa ja lähtökohtaisesti opetus tapahtuu koulussa. Tietenkin jos terveys on uhattuna tai koulu ei pysty järjestämään lähiopetusta poissaolojen vuoksi on syytä siirtyä etäopetukseen.
Etäopetukseen siirtyminen tällä tavoin ei ole ratkaisu esim. koulukiusaamiseen. Eri asia sitten on tutkia että olisiko tulevaisuudessa mahdollista järjestää joissain tilanteessa enemmän etäopetusta jos se palvelee ryhmää x. Tämä on kuitenkin täysin eri kysymys kuin nyt keskustelussa oleva etäopetus.
Etäopetusta olisi ollut melko näpsäkkä kehittää tässä nyt toimivaksi jo viimeiset pari vuotta. Saisi jäädä pysyväksi vaihtoehdoksi kokonaan ja jos olisi vielä ns. luokaton, niin palvelisi parhaiten. Näin pitkät sairastelut ym. eivät pudottaisi ketään luokalta. Samoin myös hitaimmin oppivat saisivat oman tahdin ja nopeimmin oman. Koko peruskoulu pitäisi kuitenkin pystyä suorittamaan esim. 10 vuoden aikana, ellei mitään erityistä perustetta pidemmälle kouluajalle olisi (esim. pitkät sairaalajaksot tmv., näin homma toimisi järkevässä aikataulussa.
Ja että miten? No samoilla kurssisysteemeillä, kuin muutkin etäkoulut. Maan kattavasti pyörimään ja ulkomailta suomalaiset mukaan, jos haluja on.
Tavallinen koulu taas edelleen sitä haluaville ja niille, ketkä siellä pystyvät käymään.
Tuntuisiko tasa-arvoiselle?
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Pitäisikö aina marssia heikoimpien tahtiin?
Ei vaan olisi hyvä välillä huomioida erilaisuus. Etenkin tässä vallitsevassa tilanteessa. Tosin en näe kiusatuissa enkä riskiryhmäläisissä mitään mikä tekisi heistä heikompia. Samaan paikkaan sä itsekin päädyt, jos rankan koronan saat.
En saa rankkaa koronaa, ja toisaalta jos saan, niin elämä on hengenvaarallista muutenkin.
Nyt pitäisi herätä huomaamaan, että entistä maailmaa hävitetään mitättömän paniikin voimalla.
DXTR kirjoitti:
Nyt pitäisi herätä huomaamaan, että entistä maailmaa hävitetään mitättömän paniikin voimalla.
No voiko sellaista asiaa kuin "mitätön paniikki" edes olla? Nähtävästi ei.
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Pitäisikö aina marssia heikoimpien tahtiin?
Ei vaan olisi hyvä välillä huomioida erilaisuus. Etenkin tässä vallitsevassa tilanteessa. Tosin en näe kiusatuissa enkä riskiryhmäläisissä mitään mikä tekisi heistä heikompia. Samaan paikkaan sä itsekin päädyt, jos rankan koronan saat.
En saa rankkaa koronaa, ja toisaalta jos saan, niin elämä on hengenvaarallista muutenkin.
Sitäpä ei voi mistään tietää.
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Pitäisikö aina marssia heikoimpien tahtiin?
Ei vaan olisi hyvä välillä huomioida erilaisuus. Etenkin tässä vallitsevassa tilanteessa. Tosin en näe kiusatuissa enkä riskiryhmäläisissä mitään mikä tekisi heistä heikompia. Samaan paikkaan sä itsekin päädyt, jos rankan koronan saat.
En saa rankkaa koronaa, ja toisaalta jos saan, niin elämä on hengenvaarallista muutenkin.
Sitäpä ei voi mistään tietää.
Netti on täynnä ihmisiä, jotka vain tietävät asioita. Miksen minä mahtuisi joukkoon hilpeään?
Lähiopetusta toivotaan jatkuvaksi muidenkin kuin ekstroverttien vuoksi. Mm. erityislapset tarvitsevat opettajaa oppiakseen paremmin sekä muista syistä.
Vanhemmille, vaikka olisivatkin etätöissä, on monille hankala ohjata lasta/nuorta ja samalla tehdä omaa palkkatyötään 100% teholla.
Tähän ei ole yhtä hyvää ratkaisua. Aina on puolesta ja vastaan. Lähinnä huvittaa kuinka ihmisistä muuntautuu taaperoita uhmakiukkuineen, kun halutaan ajaa se oma näkemys läpi ainoana oikeana.
Suomessa on kuulemma noin 300 000 ihmistä, joihin vallitseva vallankäyttö... virus on jollain todennettavalla tavalla tarttunut.
Helsingissä on kohta 700 000 asukasta. Ympäröivässä hovissa puoli miljoonaa lisää. Koko maassa asuu virallisesti 5,5 miljoonaa asukasta.
Onko korona vienyt tai uhkaako korona viedä koko mainitun porukan sairaalaan ja hautaan?
Ei.
Vihervasemmisto tuhoaa yrittäjiä koronan varjolla.
Nuori lukiossa. Tänään tuli kahdelta opelta viestit, etteivät ole tammikuussa tulossa kouluun, koska perheessä riskiryhmäläisiä.
Siis opet lähettivät vain ohjeet mitä oppilaat tekevät keskenään luokissa. Että ottaa päähän. Siis opetusministeriö ei ilmeisesti yhtään ymmärrä mitä kouluissa tapahtuu!
Miten etäkoulu sujui viimeksi? Meidän kaupungissa yleinen toteamus oli, että ei hyvin. Niitä rippeitä keräillään vieläkin.
Ei opettaja pysty tekemään työtään kunnolla Teamsin välityksellä, kyllä läsnäolo mahdollistaa hänelle sekä lapsille paremman sadon tehdystä työstä.
Vanhemmille kaatuu iso osa opetuksesta joka tapauksessa, vaikka se ei ole tarkoitus.
Miten lapset, joille koulu on elämässä ainoa turvallinen paikka? Tai ehkä ainoa paikka, missä saa lämpimän ruuan? Tai ne lapset, joiden vanhemmat ei osaa opettaa/ole kiinnostuneita eikä opettaja pysty varmistamaan netin välityksellä onko oppi mennyt oikeasti perille?
Vierailija kirjoitti:
Etäopetusta olisi ollut melko näpsäkkä kehittää tässä nyt toimivaksi jo viimeiset pari vuotta. Saisi jäädä pysyväksi vaihtoehdoksi kokonaan ja jos olisi vielä ns. luokaton, niin palvelisi parhaiten. Näin pitkät
Ei tässä ole mitään kehitetty vaan pyritty selvitty poikkeustilanteessa. Itse ainakin opettajana jouduin ns. vetämään hatusta yhdessä yössä ne menetelmät etäopetukseen ja sen mukaista oli jälki alussa. Toki kokemusta on nyt kertynyt, mutta tästä on vielä pitkä matka siihen että meillä olisi hyvä malli monipuoliseen, kokonaisvaltaiseen ja nuoren tarpeet hyvin huomioonottavaan etäopetukseen.
Kannattaa muistaa että koulun tavoitteet eivät myöskään liity pelkästään aineiden oppisisältöihin.
Vierailija kirjoitti:
Nuori lukiossa. Tänään tuli kahdelta opelta viestit, etteivät ole tammikuussa tulossa kouluun, koska perheessä riskiryhmäläisiä.
Siis opet lähettivät vain ohjeet mitä oppilaat tekevät keskenään luokissa. Että ottaa päähän. Siis opetusministeriö ei ilmeisesti yhtään ymmärrä mitä kouluissa tapahtuu!
Näppärää minäkin ilmoitan aamulla töihin että nähdään helmikuun 1pv.
Lapset ja nuoret tapaavat muutenkin toisiaan että ei se etäkoulu poista kaikkia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Miten etäkoulu sujui viimeksi? Meidän kaupungissa yleinen toteamus oli, että ei hyvin. Niitä rippeitä keräillään vieläkin.
Ei opettaja pysty tekemään työtään kunnolla Teamsin välityksellä, kyllä läsnäolo mahdollistaa hänelle sekä lapsille paremman sadon tehdystä työstä.
Vanhemmille kaatuu iso osa opetuksesta joka tapauksessa, vaikka se ei ole tarkoitus.
Miten lapset, joille koulu on elämässä ainoa turvallinen paikka? Tai ehkä ainoa paikka, missä saa lämpimän ruuan? Tai ne lapset, joiden vanhemmat ei osaa opettaa/ole kiinnostuneita eikä opettaja pysty varmistamaan netin välityksellä onko oppi mennyt oikeasti perille?
No onko näillä joku suurempi oikeus saada sellaista opetusta kuin haluavat kuin etäopetusta toivovilla turvata terveytensä?
Jos jaettaisiin oppilaat ja opettajat puoliksi, etään ne jotka siellä pystyvät toimimaan ja joiden vanhemmille se sopii.... Olisi jäljellä olevalle lähiporukallekin vähemmän kontakteja. Porkkanana vaikka harrastusten jatkuminen kun koulun 600 kontaktia puuttuu.
Pitäisikö aina marssia heikoimpien tahtiin?