Siis kuinka paha se ADD/ADHD voi oikein olla?
Tuttavalla on toi siis se lievempi muoto. Hän on haaveilija, aina omissa maailmoissaan, ei kuule ei näe mitään..
Nyt hällä ilmeisesti velkoja vaikka muille jakaa, oli saanut jonkun tuomion(?) Ja ylinopeussakkoja, parkkisakkoja roikkuu auton taustapeilistä (siis siitä käännettävästä) eikä muista maksaa niitä saatika muitakaan laskuja..
Viinaa saadessaan hän on sitten ylivilkas, sotkee kaikki asiat ja sanoo kelle tahansa mitä vaan, kaikkien kanssa menee välit poikki..
Onko toi sairaus aina tota? Kuinka pitkään ihmistä pitää vaan yrittää ymmärtää?
Kommentit (12)
Voi se olla. Tällaisella ihmisellä on usein koko pakka sekaisin. Tunnen yhden tällaisen yh-äidin. Lapsen vaatteet ei löyy ja omatkin sukat on eri paria ja kengät rikki. Kun laittaa ruokaa, aina puuttuu jokin ratkaiseva ainesosa. Ei ole juuri koskaan ajoissa missään. Häslää lasta pukiessaan samalla matkapuhelimensa kanssa.
Ei kaikki ADHD/ add velkaannu. Päihderiippuvuus riski kyllä on suurempi. Tiedän useita menestyneitä ADHD ihmisiä. Mulla on vanha diagnoosi add (niitä ei enää anneta) selviän ilman lääkitystä ja olen pärjännyt elämässä hyvin. Opiskelut ei oikein sujuneet, mutta olen silti kivunnut työelämässä johtoportaaseen. Työpaikalla en ole kertonut koskaan diagnoosista.
Adhd ja käytöshäiriö/persoonallisuushäiriö ei ole sama asia, eivätkä ne myöskään sulje toisiaan pois.
ADHD aiheuttaa riippuvuutta. Se voi olla hillitön shoppilu, alkoholi tai herkut mutta jokaiseen liittyvä ongelma on se ettei ihminen osaa käyttää rahaa. Ihmetellää kun tili onkin tyhjä tai kassalla rahat ei riitä. Laskut kierrätetään ulosoton kautta.
Tuolla ei ole lapsia (tai mistä sen tietää?)
Mutta on kyllä aika pakkaus, ulosoton kautta kierrättää laskut. Niin, ja tosiaan kerran oli palelluttanut itsensä pakkasessa kun ei Osaa pukeutua :O
Mulla oli puolisen vuotta työkaverina pari vuotta sitten yks ADHD. Aivan helvetin raskas tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Paha juttu jos hän on velkaantunut.
Mulle ainakin sanottiin kun ADD todettiin että viina pitää jättää, ja luottokortti leikata ja tehdä oma luottokielto.ADDn. kanssa velkaannut AINA ja myös päihderiippuvuudet on yleisempää kum muilla.
Vai olisiko sinulla kaksisuuntainen?
Minulla on ADD.
En ole yhtään sakkoa saanut, minulla ei ole velkaa (on itseasiassa säästöjä, vaikka pienituloinen). En juo alkoholia, en polta tupakkaa tai käytä muita huumeita. Ei minulla myöskään ole tuomioita, en kävele päin punaisia valoja. Olen todella nihkeä käyttämään rahaa, en osta jatkuvasti tavaroita ja käytän rahani todella tarkasti. En ole koskaan eläissäni ollut ulosotossa.
Näissä kuvailemissanne tapauksissa ei ole kylläkään kyse ADD tai ADHD:stä, vaikka se voi olla hitusen taustalla vaikuttamassa. Eiköhän enemmänkin kyse ole persoonallisuushäiriöstä. Esimerkiksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivä henkilö voi maniassa olla täysin sekaisin, käyttää rahoja miten sattuu. Tottakai eivät kaikki.
Itsellä on ADHD ja olen myös hyvin saita raha-asioissa, on myös hyvin vaikea päättää mitä teen missäkin asiassa, joka empimisellä laskee minkään random spontaanin asian tekemistä. Yleensä addiktoidun pariin asiaan, kunnes mielenkiinto asiasta kokonaan lakkaa ja hylkään kokonaan.
Kaikki tavarat ja asiat tosiaan unohtuu ja tehtävät jää kokoajan kesken, kun on miljoona muutakin asiaa jotka putkahtaa mieleen, mitä pitäisi saada valmiiksi.
Tämä siis itsellä, jokaisella varmaan omanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ADHD ja olen myös hyvin saita raha-asioissa, on myös hyvin vaikea päättää mitä teen missäkin asiassa, joka empimisellä laskee minkään random spontaanin asian tekemistä. Yleensä addiktoidun pariin asiaan, kunnes mielenkiinto asiasta kokonaan lakkaa ja hylkään kokonaan.
Kaikki tavarat ja asiat tosiaan unohtuu ja tehtävät jää kokoajan kesken, kun on miljoona muutakin asiaa jotka putkahtaa mieleen, mitä pitäisi saada valmiiksi.
Tämä siis itsellä, jokaisella varmaan omanlaista.
Tämähän oli myös aivan kuin minun kirjoittamani.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ADD.
En ole yhtään sakkoa saanut, minulla ei ole velkaa (on itseasiassa säästöjä, vaikka pienituloinen). En juo alkoholia, en polta tupakkaa tai käytä muita huumeita. Ei minulla myöskään ole tuomioita, en kävele päin punaisia valoja. Olen todella nihkeä käyttämään rahaa, en osta jatkuvasti tavaroita ja käytän rahani todella tarkasti. En ole koskaan eläissäni ollut ulosotossa.
Näissä kuvailemissanne tapauksissa ei ole kylläkään kyse ADD tai ADHD:stä, vaikka se voi olla hitusen taustalla vaikuttamassa. Eiköhän enemmänkin kyse ole persoonallisuushäiriöstä. Esimerkiksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivä henkilö voi maniassa olla täysin sekaisin, käyttää rahoja miten sattuu. Tottakai eivät kaikki.
Itselläni on lievempi muoto kaksisuuntaisesta, olen erittäin siisti ja täsmällinen ihminen. Hankin vasta juuri reilusti kolmekymppisenä ensimmäisen luottokortinkin, tähän asti olen vältellyt velaksi ostamista. Pankissa juuri ihmeteltiin miten vähän laskuja minulla on, samalla kun luottokorttia hain. Tulen toimeen hyvin vähällä. Asuntolainaa toki on. Enkä nytkään sitä korttia varsinaisesti tarvitse, sitä kautta on vaan helpompi ohajata erinäisiä pieniä maksuja.
Käyn töissä ja elelen rauhallista elämää, lukien ja harrastaen kaikenlaista.
Paha juttu jos hän on velkaantunut.
Mulle ainakin sanottiin kun ADD todettiin että viina pitää jättää, ja luottokortti leikata ja tehdä oma luottokielto.
ADDn. kanssa velkaannut AINA ja myös päihderiippuvuudet on yleisempää kum muilla.