AMK alkaa ja zoom-opetus mietityttää...?
Vähän jännittää, en ole ennen käyttänyt zoomia :D Enkä Teamsia tai muuta vastaavaa, eli ihan jo tuo tekninen puoli mietityttää. Ekan kurssin nimi on Orientaatio opintoihin, mietin että miten paljon tuossa saa vain kuunnella opettajan selostusta vai pitääkö itse esiintyä ja esitellä itsensä? :/ Noloa, vaikeaa, apua! Pitääköhän siinä olla kamera auki vai saako pitää kiinni....
Kommentit (6)
Älä huoli. Jos olet yhtä törppö ja kivikautinen kuin minä, niin joudut ensin koneostoksille... Aikuisten oikeasti luulin, että kun ope sanoi, että jos ei netti toimi, niin otetaan yhteys puhelimella. No minä vanha Nokia kourassa odottelin, mutta opettaja ei ottanut yhteyttä :/
Eli siis tarkista ensin, että koneessasi on riittävät ohjelmat. Teams pitää asentaa etukäteen esim. koulun tunnusten kautta. Varaa päivä siihen, että soitat koulun tekniseen tukeen ja kyselet neuvoja.
Kun se on asennettu, niin kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi jos et ole kirjautunut koulun tunnuksilla sisään. Näyt esim. vieraana, etkä voi kommentoida chattiin.
Laita AINA ensin äänet pois ja tarkista, että ne todella jäävät pois-asentoon.
Jos kiroat yhtä railakkaasti kuin minä, niin muilla oppilailla ja opettajilla voi olla kiusallista kuunnella kiroiluasi kun asentelet ääniä kohdilleen jne. ja ne eivät vaan toimi.
Siitä se lähtee.
Toivottavasti et ole yhtä onneton räpelö kuin minä :)
Tsemppiä!
Ainakin mun lukiolaiselle onnistui helposti.
Olen nyt kohta kaksi vuotta opiskellut yliopistossa etänä Zoomin ja teamsin kautta. Viimeksi olin tosiaan yliopistolla maaliskuussa 2020. Ainoastaan presentaatioissa on kamerat ollut porukalla päällä eli silloin, kun esitellään ryhmätöitä ym. Muuten kaikilla on aina ollut kamera suljettuna, vaikka erikseen pyydetty pitämään auki. Ketään ei voi tietysti myöskään pakottaa pitämään kameraa auki. Esim. Aina jos on pienryhmässäkin keskusteltu, niin kaikilla aina kamerat kiinni.
Riippuu varmaan teillä ryhmän koosta, mutta orientaatiossa yleensä tutustutaan koulun käytäntöihin, opintoihin ym. Voi olla myös esittäytymistä, jolloin on kohteliasta pitää kamera auki, kun itse esittäytyy.
Tsemppiä, huomannut ainakin meillä, että suurinta osaa jännittää jutella zoomissa / teamsissa tuntemattomille.
Tosi helppo on Zoom teknisesti, kunhan sinulla on toimiva kamera tietokoneessasi. Jos sinulla on joku kaveri, joka osaa Zoomia käyttää, niin voitte kokeilla vaikka keskenänne laittaa ohjelmat kuntoon ennen opetuksen alkua.
Kameran edessä olemista helpottaa, jos saat rauhassa järkkäiltyä sille kameralla parhaan sijainnin. Yleensä se ei ole kasvojen alapuolella... Se voi siis olla vaikka koneesta irrallaan oleva kamera, jonka kiinnität jollekin sopivalle korkeudelle.
Opettajat saattavat haluta, että kaikki osallistujat pitävät kamerat päällä, ainakin aluksi. Kun näkee kasvot, on paljon helpompi seurata kuinka opetus menee perille (kasvojen ilmeet yms.) ja myös ketkä kaikki ovat oikeasti hereillä ja paikalla, mikäli kurssilla on läsnäolopakko. AMK:ssa on monesti joku tietty läsnäoloprosentti kurssilla, joka on pakko täyttää jotta kurssin pääseen läpi. Varmasti alussa esittäydytte. Se on monelle muullekin ihan yhtä noloa ja vaivaannuttavaa, mutta ne on niitä sinun kurssitovereitasi ja tulevaa verkostoasi. Ette te voi siellä välitunneilla tutustua tai mennä vierekkäin istumaan kivan oloisten tyyppien kanssa kun ootte etänä.
Myöhemmin saatte ehkä pitää kameroita kiinni jos opettaja luottaa että osallistutte opetukseen ja ope haluaa näyttää opetusmateriaalia tai netti pätkii kun liikaa tavaraa liikkeessä yhtä aikaa. Jos olet aktiivinen kysyjä ja vastaaja, niin ehkä opettajasi katsoo sormien läpi suljettua kameraa. Itse en ainakaan voinut keskittyä kun ruudun reunoilla heilui monta naamaa, pakko sulkea muitten kamerat pois omasta näkymästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aktiivinen kysyjä ja vastaaja, niin ehkä opettajasi katsoo sormien läpi suljettua kameraa.
Tämä ohje kannattaa laittaa korvan taa. Sekä chatissa, että mikin kautta kannattaa olla aktiivinen. Pääset open suosikkilistalle, koska opettajalle on VALTAVA helpotus saada kommuninointiyhteys. Eli sana on kuultu ja ymmärretty ja asiasta ollaan kiinnostuneita.
Opettaja rakastaa jokaista, joka on etäyhteyksissä aktiivinen. Voit kuvitella itse mitä olisi luennoida täysin pimeälle ruudulle (0 kameraa auki), täysin mykälle yleisölle (kukaan ei vastaa kysymyksiin, eikä kommentoi) jne. Sehän on opettajalle täysin kestämätön tilanne.
Opettajalle on pelastus myös se, että infoaa heti jos slidet eivät näy, vaihdu tai äänet hävivät. Opettaja on oikeasti kiitollinen sinulle, joka uskallat avata mikin tai kirjoittaa chattiin.
Ollaankohan samalla kurssilla 😊 ei oo mullekkaan tuttua ja edellisistä opinnoista 25v 🙈