Miten voi olla niin vaikeaa kirjoittaa "mieluummin" (2 u-kirjainta)?
Ihan hävyttömän usein näkee fiksujenkin ihmisten kirjoittavan mielummin.
Mistä ihmeestä tämä muoto oikein tulee? Hirveän ärsyttävä.
Kommentit (26)
Kiitos tästä huomiosta! En aijo enään kirjottaa niin.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:12"]
Entä miten voi olla yhtä vaikeaa kirjoittaa sana "piirustus" yhdellä ärrällä? Jopa lehtiin painetuissa asuntoilmoituksissa puhutaan piirrustuksista.
[/quote]
Tämä on ärsyttävä myös. Toimituksella ei taida olla oikolukuun enää varaa tai aikaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:16"]Kiitos tästä huomiosta! En aijo enään kirjottaa niin.
[/quote]
Nii!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:11"]Ihan hävyttömän usein näkee fiksujenkin ihmisten kirjoittavan mielummin.
Mistä ihmeestä tämä muoto oikein tulee? Hirveän ärsyttävä.
[/quote]
No koska mieluuuuummin kuulostaa niin typerältä. Kuulostaa puhekieleltä ka juntilta. Me, jotka tykkäämme 'mielummin'-sanasta aiomme kirjoittaa sitä niin paljon, että se yleistyy ja siitä tehdään muutos oikeinkirjoitussääntöihin. Kyllä minuakin ärsyttää se, että 'alan tekemään' on nykyään sallittua. Siksi vaadin, että 'mieluummin'-sanan rinnalle hyväksytään myös 'mielummin'. :)
Itsehän olen ratkaissut ongelman niin etten käytä snaoja jotka voidaan tulkita usealla tavalla.
Miksi jotkut urpot kirjoittaa "kuullostaa", vaikka se on "kuulostaa"? Miksi niin moni kirjoittaa: "Ketä se oli?" vaikka pitäisi sanoa "kuka se oli?" ? Nuo ärsyttää paljon enemmän.
Mä sanon mieluummin näin: "Otan kernaammin tämän toisen leivoksen!" :)
Miten vaikeaa on kirjoittaa MINÄ eikä mä? Ainii, puhekieli ja murteisto.
Niin, ettehän te (toivottavasti) kirjota mielustikaan.
Hauskaa ku olen muuten kielioppinatsi, mutta tämän sanan kirjoitan kyllä väärin. joo, TARKOITUKSELLA
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:11"]Ihan hävyttömän usein näkee fiksujenkin ihmisten kirjoittavan mielummin. Mistä ihmeestä tämä muoto oikein tulee? Hirveän ärsyttävä. [/quote] No koska mieluuuuummin kuulostaa niin typerältä. Kuulostaa puhekieleltä ka juntilta. Me, jotka tykkäämme 'mielummin'-sanasta aiomme kirjoittaa sitä niin paljon, että se yleistyy ja siitä tehdään muutos oikeinkirjoitussääntöihin. Kyllä minuakin ärsyttää se, että 'alan tekemään' on nykyään sallittua. Siksi vaadin, että 'mieluummin'-sanan rinnalle hyväksytään myös 'mielummin'. :)
[/quote]
Mieluummin ei kuitenkaan ole puhekielinen ilmaisu, vaan oikea muoto. Mielummin on yksinkertaisesti väärin. -ap
Minusta sana kirjoitetaan mieluunmin. Jokainen tyylillään.
Mielummin mie lummin.
Toinen ärsyttävä on mietein, esimerkiksi "mietein eilen tekisinkö ruokaa"
Mietein mie tein.
Ompas tämä nyt sydämmen asia sinulle.
Sen takia ettei kaikki kirjakielen säännöt ole tuttuja.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 17:10"]Ompas tämä nyt sydämmen asia sinulle.
[/quote]
No jopas sain nekatiivisia peukkuja. Kuulkaas minä olen käynyt elämäm koulun !
Munsta kuullostaa että joku on alkanut vetämään herneitä nenään vähän turhan aikuisesta asijasta.
Entä miten voi olla yhtä vaikeaa kirjoittaa sana "piirustus" yhdellä ärrällä? Jopa lehtiin painetuissa asuntoilmoituksissa puhutaan piirrustuksista.