Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tupakointi imettäessä?

18.09.2006 |

en kaipaa mitään saarnaa! Kyselen vain muilta, poltatteko imettäessänne? Itselläni menee pari tupakkaa päivässä. Luulisin pärjääväni ilmankin, mutta jonkinlaista hermosauhua tarvii välillä. Pyrin siihen että imettäisin vasta tunnin-parin päästä tupakasta. Omantunnon tuskat ovat kyllä aika valtavat...mutta olen huomannut että nämä pari tupakkaa päivässä auttavat jaksamaan..voiko olla mahdollista...taitaa olla päässä vikaa..

Miten teillä? Oletteko tietoisia miten tupakka vaikuttaa muksuun? Ihan vaan vertaistukea vailla...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poltin esikoisen kohdalla pari päivässä, nyt en. ymmärrän silti, mitä tarkoitat tuolla ' hermosauhulla' . Varsinkin iltaisin tulee edelleeen olo, että tekis mieli, mutta nyt olen päättänyt olla ilman. Tyhmäähän se ois aloittaa taas, kun just on 12kk ollut ilman....kattoo sitten, kun lopetan imettämisen, että miten käy...

Sen tiedän, että nikotiini + muut sadat myrkyt, mitä röökissä on, menee suoraan äidinmaitoon. Siinä kun ei ole edes istukkaa vähän filtteroimassa. Nikotiinin puoliintumisaika on 1,5h. Eli polttamisesta puolitoista tuntia ja myrkkyä on vielä puolet jäljellä...eli 3h olis hyvä aika. Tokihan ne myrkyt menee vauvan elimistöön yhtä lailla ja hermosto+ aivothan saa siinä sitten osansa. Kätkytkuoleman vaara on ainakin todistettu tupakoivien äitien lapsilla suuremmaksi.

En saarnaa, mutta kehoitan, että pidä enempi taukoa rääkin ja imetyksen välissä, jos mahdollista tai anna yksi satsi korviketta.

Entisenä tupakoitsijana toki sympatiseeraan sua...ei siitä paskasta niin vaan eroon pääse....:(

sitruska ja neiti 2,5kk

Vierailija
2/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa yksi huono äiti =) poltan siis 2 tupakkaa päivässä. sitten pidän mahdollisimman suuren välin ennenkun imetän. menen polttamaan siis heti imetyksen jälkeen niin kyllä siinä kertyy aikaa ennenkun seuraavaksi annan maitoa.. minun oma äitinikin on polttanut minun ja 3 muun sisaruksen aikana koko imetyksen ajan ja silti terveitä olemme. ei se tietenkään ole mikään puolustus mutta tuo 2 on mielestäni niin " vähän" että on ihan ok. pitää vaan mahdollisimman pitkän välin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos polttaa, sen parikin, niin vauvalle parempaa ravintoa olisi se korvike eikä rintamaito. mikäli annat korviketta, vauva saa varmasti aina parempaa maitoa, kuin sillä riskillä, että se on " saastunutta" .

Ja tupakoinninvaikutuksistahan ei voi aina edes tietää.

Vierailija
4/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ODESSA-:

jos polttaa, sen parikin, niin vauvalle parempaa ravintoa olisi se korvike eikä rintamaito. mikäli annat korviketta, vauva saa varmasti aina parempaa maitoa, kuin sillä riskillä, että se on " saastunutta" .

On se sitten kumma, että STM:n nykyinen imetyssuositus on toista mieltä. Sen mukaan ainoastaan huumeita käyttävien äitien maito on korviketta huonompaa ravintoa.

Vierailija
6/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi haitat suuremmat kuin hyöty.

Vierailija
7/7 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" AAP eli Amerikan lastenlääkärijärjestö on julkaissut suosituksen, jonka mukaan imetyksen edut ovat suuremmat kuin tupakoinnista imetyksen kautta koituvat haitat, jos äiti polttaa alle 20 savuketta päivässä, mikä kyllä kuulostaa paljolta."

Tuon nyt kopsasin tuolta imetystukisivulta.En mitenkään kannusta tupakanpolttoon,enkä itse imetä.Mutta Jos amerikan suositukset on tuota luokkaa,niin ei nyt 2 tupakkaa luulis niin kovin paha olevan.

(taidan saada tästä kirjoituksesta nyt sapiskaa)