Onko lääkärin vastaanottoaikaa varatessa muka pakko kertoa vaivansa
TK:n soitin ja varailin taas aikaa ja alkaa ärsyttää, kun joka kerran kysyvät, mikä vaivaa. No, mitä se avustajalle kuuluu. Joka kerran on heidän mielestään liian vähäpätöinen asia, vaikkei siellä lääkärissä mielellään muutenkaan ramppaa. Sanoin, että kerron asiani lääkärille ja vastaanoton täti alkoi rutista asiasta :(
Kommentit (5)
hoitajilta kuulee ihme kommentteja, niinku en ite tietäs mikä on kipee ym...-lh-
Tk:ssa aikoja on rajoitetusti. Vastaanottoajat on jaoteltu Ajanvarausaikoihin ja Akuuttiaikoihin (ainakin sillä terveysasemalla jolla työskentelin 4 vuotta sitten). Akuutti-aikoja annoimme samana päivänä vaivoihin jotka vaativat esim lääkekuurin (poskiontelotulehdukset, angiinat jne). Jouduimme kysymään ihmisten vaivoja sen takia että esim yksi asiakas oli sitä mieltä että hänen lääkärintodistuksensa ajokorttia varten on asia joka pitää hoitaa SAMANA päivänä. Ja kuka saa huudot lääkäriltä kun akuutti aika on varattu tuon asian hoitamiseen... vastaanottoavustaja tietenkin.
Ei ole herkku hommaa jos asiakkailta ei saa haukkuja tai tappouhkauksia niin kyllä joku lääkäreistä ainakin muistaa hoitajaa haukuilla.
Kummasti siellä vaan osataan varata oikean pituinen aika.
Terveyskeskuksessa pitää selittää vaivansa luultavasti siksi, että voivat olla antamatta aikaa sellaisille, jotka eivät ole tarpeeksi sairaita. Itse en kerran saanut aikaa, kun minulla oli virtsatietulehdus. Erehdyin sanomaan, että mulla on tentti, johon on pakko mennä ja saisinko ajan ennen sitä jos mahdollista. Täti päätteli etten ole riittävän kipeä kun pystyn menemään tenttiin. Soitin sitten yksityiselle, sain heti ajan ja tropit ja tenttikin tuli tehtyä.
Vierailija:
Kummasti siellä vaan osataan varata oikean pituinen aika.Terveyskeskuksessa pitää selittää vaivansa luultavasti siksi, että voivat olla antamatta aikaa sellaisille, jotka eivät ole tarpeeksi sairaita. Itse en kerran saanut aikaa, kun minulla oli virtsatietulehdus. Erehdyin sanomaan, että mulla on tentti, johon on pakko mennä ja saisinko ajan ennen sitä jos mahdollista. Täti päätteli etten ole riittävän kipeä kun pystyn menemään tenttiin. Soitin sitten yksityiselle, sain heti ajan ja tropit ja tenttikin tuli tehtyä.
Terveyskeskuksessa pitää todellakin selittää vaivansa, jotta ne sais sitä hoitoa, jotka sitä eniten tarvii. Subjektiivisesti katsottuna jokainen kokee oman vaivansa kaikkein tärkeimmäksi ja akuuteimmaksi. Puhelimeen vastaajan tärkein tehtävä on priorisoida hommia, laittaa ensin tarvittavat labrat ja joskus ohjata jonnekin muualle. Mitä virkaa on mennä virtsiitissä ensin lääkärille, sitten labraan ja sitten taas lääkärille. Helpoimmalla homma hoituu, kun otattaa ensin labrat ja sitten lääkärille. Samalla näkyy, onko kyseessä virtsiitti, eikä esim. klamydia...Tämä nyt yhtenä esimerkkinä.
Vastaanottoon voi sanoa myös jotain ympäripyöreetä. Asia ei kuulu heille.