Mistä johtuu, että saan nykyään alkoholista krapulan? Ennen en saanut. Muita viisikymppisiä?
Tämä muutos on tullut viimeisen puolen vuoden aikana. Ennen pystyin juomaan viinipullollisen ilman seurauksia, nyt minulle voi tulla pää kipeäksi jo puolesta pullosta. Viinit ovat samanmerkkisiä kuin aiemminkin, eli tanniinista ei ole kyse.
Yleensä en yli pullollista juo, mutta syksyllä tuli juotua 1,5 pulloa aikavälillä 18-23. Aikaisemmin tästä määrästä kaksi buranaa auttoi aamulla töihin - nyt syksyllä olin niin kipeä, että mikään särkylääke ei auttanut ja olin työkunnossa vasta klo 14.
Olen 53 v nainen.
Muita samaikäisiä? Miten teillä?
Kommentit (17)
Pitää paikkansa, tosin tällä on myös positiivinen vaikutuksensa. Ei tule juotua niin suuria määriä alkoholia, kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet, tiedät jo sen, että ikä vaikuttaa.
Tiedän, että ikä ja hormonit vaikuttaa, mutta en tiedä, mistä se _johtuu_. Miehelläni ei tätä ilmiötä ole. Tuleeko heillekin?
Maksan toimintakyky on jo heikentynyt, ja tän heikennyksen olet itse itsellesi tehnyt dokaamalla.
Näköjään sulla on aiemmin ollut tosi hyvä maksa, koska monillehan noi oireet tulee jo nuorempinakin.
Sulla toisin sanoen oli jotain tosi hyvää (erittäin tehokas maksa) ja nyt olet sen heittänyt mäkeen. Sääli, koska hyvästä maksasta olisi ollut muutakin terveysetua kuin alkoholin poltto.
Maksaa kannattaa säästellä erilaisilta hermomyrkyiltä.
”Maksa hajottaa alkoholia, lääkkeitä ja muita vahingollisia kemiallisia aineita sekä elimistön itsensä tuottamia myrkkyjä. Maksa käsittelee imeytyneitä ravintoaineita ja vitamiineja, sekä varastoi ja muokkaa niitä elimistön tarpeita vastaavaksi. Maksa tuottaa valtaosan ihmisen valkuaisaineista ja rasvoista.”
Minä olen kärsinyt krapuloista silloin, kun en ole ollut kondiksessa. Hyvässä kunnossa ollessani krapulan aikaansaamiseen vaaditaan melkoinen määrä alkoholia.
Jos liikuntamääräsi ovat esim. korona-taukojen johdosta vähentynyt, tässä voisi olla yksi syy mietittäväksi.
M50
Av on epälooginen.
Yleensä täällä saa. Kuulla, kuinka juominen kasvattaa toleranssia. Eli siitä tietää holistin, kun isot määrät eivät tunnu missään.
Nyt yhtäkkiä väite ei pidäkään paikkaansa. Isot määrät eivät teekään ihmisestä holistia.
Vedätkö jotain viiniä?Ilman muuta tulee krapula .Jos juot kirkasta ja vain ainoastaan sitä koko illan ei tule sitä.Ei mitään muuta sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vedätkö jotain viiniä?Ilman muuta tulee krapula .Jos juot kirkasta ja vain ainoastaan sitä koko illan ei tule sitä.Ei mitään muuta sekaisin.
Viiniä vain juon. En juo kirkkaita enkä oluitakaan kuin helteellä.
Jos maksani on tästä määrästä mennyt, niin ei se kovin hyvä ole aiemmin ollutkaan.
Ap
Sisuskalut ja tarkemmin sanottuna maksa ei ole entisensä. Iän tuomia muutoksia. Jos haluat nostaa toleranssia ilman viinanjuonnin lisäämistä niin nosta fyysistä kuntoa.
Yksi keino on vetää se Burana illalla runsaan veden kera nukkumaan mennessä. Tosin tämä on jo alkkisten keino. Mutta tulee hyvät elokuvaunet ja aamulla on virkeä krapulaton olo. Itselläkin oli todella kova seikkailufilmi viime yönä. Mua kyydittiin Saksassa järjetöntä vauhtia polkupyörän tarakalla - 120 kilometriä tunnissa ja maisemat vilisi silmissä. Oli todella vaikeaa pysyä kyydissä. Päädyttiin Duisburgin baarikadulle vaikka tarkoitus oli mennä Duesseldorfiin. Duisburgista löysin serkkuni vaimon, jota panin. Sen jälkeen nainen otti porukan ohjaamansa helikopterin kyytiin. Kun päästiin ilmaan niin helikopteri alkoi pyöriä hallitsemattomasti... Huusin panemalleni naiselle, että yritä edes saada kopteri hallintaan! Ei auttanut... Tultiin tonttiin ja henki pois... Sitten heräsin. Oli uskomattoman todentuntuinen uni :)
Kamala krapula on taattu seuraamus, jos juon yhtä lasia enemmän punaviiniä. Näin on ollut aina (sama koskee viskiä, tilkka menee, ei enempää). Saatan oksentaa krapulassa ja päätä särkee kuin migreeni olisi. Pakko maata aloillaan ja odottaa, että aika kuluu.
Valkoviineissä on jotain, jolle olen allergisoitunut. Huulet turpoaa, ylähuulen ympärille tulee punertavaa rokahtuma ja suun limakalvot ärtyvät. Maha menee sekaisin.
Joten hyvästi viinit.
Hyvin epänaisellinen valintani on juoda kossuvissyä tai vodkaa vissyllä. Ei parane niitäkin ylenmäärin horsia.
Olet törmännyt hieman myöhäisessä vaiheessa siihen tosiasiaan, että alkoholi sopii ainoastaan alle 30 vuotiaalle. Fyysisesti ja sosiaalisesti.
Miksi kyselet, tiedät jo sen, että ikä vaikuttaa.