TRE- menetelmästä tietävät/osaavat!
Olen lukenut että se auttaa kehoa palautumaan traumoista, ylivirittyneestä hermostosta ja jännityksestä. Kiinnostaa siis todella.
Ainoa "ongelma" mihin törmään asiaa googlatessani on väite, ettei sitä saisi opetella ominpäin, käsittääkseni jottei mahdolliset tunnekokemukset tunnu liian pelottavilta tms? Onko oikeasti jotain haittaa, vai johtuuko suositus lähinnä vain siitä, että TRE-kouluttajat pelkäävät ansioittensa pienentyvän, jos ihmiset opettelevatkin liikkeet ja tärinät itsenäisesti eivätkä osallistu maksullisille kursseille...? (anteeksi skeptisyyteni)
Kurssille voisin muuten ehkä silti osallistuakin, mutta eihän niitä nyt koronan aikaan missään edes pidetä, ja jos pidetäänkin niin asun niin syrjässä, että lähin kurssi jossain 100 km päässä..
Kommentit (5)
Ei ketään menetelmästä tietävää paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset jonkun ohjaamaan sinut alkuun asiassa. Joillakuilla reaktiot voivat olla rankkojakin. Itse olen aloittanut hierojani opastuksella ja vaikka olen tehnyt TREa varovasti, koin alussa ahdistusta treenikertojen jälkeen vaikkei minulla varsinaista traumataustaa olekaan.
Perustelisitko tarkemmin _miksi_ on välttämättömyys saada joku ohjaamaan alkuun? Eikö muka voi itse oppia? Miten menetelmä on alunperin kehittynyt, jos sitä ei voi opetella ilman jonkun ohjausta, mistä on ilmestynyt eka ohjaaja?
Ja kuinka rankkoja reaktioita, itse olen saanut paniikkikohtauksia ja selvinnyt yksin niistäkin. Miksi en selviäisi tämän aiheuttamista mahdollisista ahdistuksentunteista?
Ap
Et saa minulta mitään tarkkoja perusteluja, uskon mitä minulle näissä asioissa sanotaan. Ohjaajallani on itselläänkin kokemusta rankoista reaktioista, kun hän aloitti menetelmän opettelun. Pahimmissa tapauksissa ilmeisesti mielenterveys voi järkkyä aina psykoosiin asti.
Menetelmä ei myöskään ole pelkkää "no helpostihan minä tässä tärisen" -touhua, vaan tärinää pitää opetella ja tärinän pitää ohjautua oikeisiin paikkoihin.
Kai sitä voi opetella ajamaan autollakin ilman autokoulua/opettajaa, mutta ei sillä ajokorttia saa.
Mekaanisesti voikin opetella liikkeiden tekniikan.
Toista ihmistä tarvitsee alussa varmistamaan emotionaalisen turvallisuuden.
Itse olen käynyt melkoisissa "tiloissa" harjoitusten aikana.
Tarvitset jonkun ohjaamaan sinut alkuun asiassa. Joillakuilla reaktiot voivat olla rankkojakin. Itse olen aloittanut hierojani opastuksella ja vaikka olen tehnyt TREa varovasti, koin alussa ahdistusta treenikertojen jälkeen vaikkei minulla varsinaista traumataustaa olekaan.