"Kiusaaja voi olla suosittu tyyppi, kiusattu ärsyttävän rasittava"
YLEllä mielenkiintoinen juttu koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Opetusalalla työskentelevä, KiVa koulua tehottomaksi arvosteleva henkilö on sitä mieltä, että koulukiusaamiseen liittyvistä tabuista ei puhuta riittävän avoimesti. Omat kokemukseni ovat osittain samansuuntaisia, joten hienoa että asiasta puhutaan.
Kommentit (33)
Se on ihan totta että kiusattu voi olla ärsyttävä. Se, että kiusataan, ei tee henkilöstä pyhimystä - vaikka ärsyttävyys ei todellakaan oikeuta kiusaamaan.
Minä olin koulukiusattu 9 vuotta, omaa ärsyttävyyttäni en osaa arvioida, mutta tukioppilaana toimiessani meinasin monta kertaa repiä pelihousuni yhden kiusatun toiminnan vuoksi. Kyllä häntä toki oikeastikin kiusattiin, mutta en ikinä unohda sitä kun hän opettajan silmän välttäessä heitteli lumipalloja luokan kovia jätkiä päin kunnes nämä alkoivat heitellä takaisin (eivät edes tehneet niin heti) ja heti kun ensimmäinen kostopallo lensi, juoksi poika opettajan luo kantelemaan että isot pojat kiusaavat.
"– Kiusaamisesta pitäisi jäädä luokalle ja käytösnumeron pitäisi olla hylätty. Hylätyn käytösnumeron pitäisi olla yksi peruste jättää oppilas luokalle."
Joo jätetään kiusaaja joka kerta luokalle niin se voi terrorisoida mahdollisimman montaa oppilasta. Hieno idea
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:16"]"– Kiusaamisesta pitäisi jäädä luokalle ja käytösnumeron pitäisi olla hylätty. Hylätyn käytösnumeron pitäisi olla yksi peruste jättää oppilas luokalle."
Joo jätetään kiusaaja joka kerta luokalle niin se voi terrorisoida mahdollisimman montaa oppilasta. Hieno idea
[/quote]
Ehkä ajatuksena on, että kiusaaja oppisi vähän nöyryyttä.
Osa kiusatuista on tosiaan oman kokemukseni perusteella näitä tiukkapipo pikkuvanhoja, jotka ihjeistavat jo esikoulussa rymäkavereitaan. Ei kukaan jaksa jatkuvaa saarnaamista ja nalkuttamista aikuisenakaan. Joutuvat siksi ympäristönsä hampaisiin ja tietenkin tämä päsmäri tuntee olevansa kiusattu koska häntä ei totella ja tirskutaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:26"]Osa kiusatuista on tosiaan oman kokemukseni perusteella näitä tiukkapipo pikkuvanhoja, jotka ihjeistavat jo esikoulussa rymäkavereitaan. Ei kukaan jaksa jatkuvaa saarnaamista ja nalkuttamista aikuisenakaan. Joutuvat siksi ympäristönsä hampaisiin ja tietenkin tämä päsmäri tuntee olevansa kiusattu koska häntä ei totella ja tirskutaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:16"]"– Kiusaamisesta pitäisi jäädä luokalle ja käytösnumeron pitäisi olla hylätty. Hylätyn käytösnumeron pitäisi olla yksi peruste jättää oppilas luokalle."
[/quote]
Ehkä ajatuksena on, että kiusaaja oppisi vähän nöyryyttä.
[/quote]
Ja oppisivat ottamaan vastuutaan tekemisistään ja sanomisistaan, kun nykyään monet vanhemmat ei mitääb vastuuta nuorelle anna. Ja vaikka tietysti kehitys on yksilöllistä kyllä opettajat osaa arvioida k.o henkilön ymmärryksen tason jos on monesti jo ollut kasvatyskeskustelua tms.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:26"]
Osa kiusatuista on tosiaan oman kokemukseni perusteella näitä tiukkapipo pikkuvanhoja, jotka ihjeistavat jo esikoulussa rymäkavereitaan. Ei kukaan jaksa jatkuvaa saarnaamista ja nalkuttamista aikuisenakaan. Joutuvat siksi ympäristönsä hampaisiin ja tietenkin tämä päsmäri tuntee olevansa kiusattu koska häntä ei totella ja tirskutaan.
[/quote]
Mututuntumaa, ja yhtä hedelmällistä kuin väittää, että kiusaaja on aina huonoista oloista tuleva, itsekin kärsivä yksinhuoltajaperheen raukkaparka.
Olen tavannut niin monenlaisia kiusattuja, että on mahdotonta vetää tällaisia todennäköisyyspäätelmiä yhtään mihinkään suuntaan: ihan niitä itsekin kiusaavia, "ärsyttäviä" lapsia kuin heitä, jotka ovat olleet kaikin puolin reiluja kavereita, osallistuvia ja fiksusti käyttäytyviä vähemmän fiksussa seurassa. Jotkut vain ovat pukeutuneet "väärin", puhuneet "väärällä äänellä", olleet vain sopiva heittopussi ryhmässä tai muuten vain "v-tun ärsyttäviä". Lähdepä siinä sitten arvioimaan sitä the Piirrettä, joka tekee sinusta kiusatun.
Ja olipa roolit millaiset hyvänsä, kiusaamiseen tulee siitä huolimatta puuttua. Vaikka olisi kuinka ärsyttävä tai kiusaaja kuinka hyvä tyyppi tahansa (hyvä huomio! Se kiusaaja nimittäin voi vallan hyvin olla se hyvästä perheestä tuleva kymppejä niittelevä ja opettajalle omenan tuova kullannuppu, joka on ryhmän muille jäsenille auttava enkeli ja sille yhdelle jotakin ihan muuta), se ei tee kiusaamisesta millään tavoin oikeutettua.
" Kiusaaja taas on pahis, vähän pelätty ja ei pidetty."
No ei se noin mennyt ainakaan minun lapsuudessani. Ne kiusaajat oli yleensä kaikkein suosituimpia lapsia, ei tosiaan "ei pidettyjä".
Suosittuna olo perustuu ihailunhakuun, jossa keinoja ei kaihdeta.Suosittu on usein surkimus pohjimmiltaan.
Juu, niin varmaaan usein onkin ja vastakysymys kuuluu, että mitä sitten? Kaikilla lapsilla pitäisi olla oikeus käydä koulua turvallisin mielin, olivat he kuinka ärsyttäviä, mitäänsanomattomia, ihania, räiskyviä, tylsiä, tavallisia tahansa.
Asennekysymyshän tuo on: joillakin on vain niin valtava tarve puuttua tavalla tai toisella toisten elämiin - kommentoimalla, käyttämällä hyväksi, pahoinpitelemällä, tunkeutumalla muuten väkisin toisen reviirille. Kai he sillä tavalla tuntevat olevansa merkityksellisiä. Suurin osa kiusatuista vain haluaisi olla omissa oloissaan, veikkaan. Mut tällaiset kiusaajat ne kiusaa kehdosta hautaan. Vielä vanhainkodissakin vissiin supatetaan selän takana ja virnistellään ja piilotetaan kaukosäädin. Ja kerätään siihen hovi persiinnuolijoista eli sivustanaurajista.
Olen ollut kiusattu, kpska olin liian kiltti enkä halunnut sanoa kenestäkään mitään pahaa. Muut haukkuivat joukossa muita ja olin hiljaa. Lopulta myös minua alettiin kiusaamaan. Se oli pelkkää henkistä kiusaamista jota en edes mieltänyt kiusaamiseksi kuin vasta aikuisena. Traumat se jätti, mutta ajattelin että olen oikeutettu siihen, koska olin hiljainen.
Tuttu taas ollut aika hankala persoona ja kiusattu. En tiedä millainen ollut muille, mutta valehteli paljon asioita ja ollut vähän ärsyttävä. Mikään ei olisi oikeuttanut kuitenkaan kiusaamaan häntä. Ei ollut pelkkää henkistä vaan myös fyysistä väkivaltaa kuten hiusten repimistä ja tönimistä seiniä päin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:11"]
No ei se noin mennyt ainakaan minun lapsuudessani. Ne kiusaajat oli yleensä kaikkein suosituimpia lapsia, ei tosiaan "ei pidettyjä".
[/quote]
Ihmettelen itsekin, mistä nämä stereotypiat juontavat. Esim. usein kuulee tämmöisen yleistyksen, että kiusaajaa tulisi sääliä - kärsiihän hän itsekin, ja purkaa sisäistä, pahaa oloaan kiusaamalla muita. Varmasti tällaisiakin kiusaajia on, mutta minusta on nurinkurista heittää säälipyörä täysin ylösalaisin ja surra kiusaajan kovaa kohtaloa, vaikka hän kyykyttäisi kiusattua vaikka miten. Jos kohta sääliä tehokkaampaa olisi keskittyä ongelmaratkaisuun, olipa säälin kohde kumpi tahansa. :)
Sekä omassa lapsuudessani että todistamissani kiusaamistapauksissa ne kiusaajat eivät ole olleet mitään hyljeksittyjä tai pelättyjä pahiksia, tai edes niitä klassisia raukkaparkoja. He ovat olleet ihan tavallisia lapsia, jotka ovat syystä tai toisesta ottaneet yhden lapsen hampaisiinsa. Oma ns. pääkiusaajani oli hyvästä perheestä ja hyvistä keskiverto-oloista, käytösnumero ysiä ja kymppiä ja kaikin puolin opettajien lemmikki. Yksi kiusaajista taas oli melkein vuoroviikoin sekä kiusaamassa että puolustamassa minua, ja hyvä ettei vallan tukioppilaaksi päässyt. Koulussa saattoi olla minulle todella ilkeä, ja kotona taas murehti äidilleen, että kuinka kauhean huolissaan hän on minun jaksamisestani.
Kiusaaminen ei ole missään tilanteessa oikeutettua.
Vaikka kiusattu olisi miten ärsyttävä tahansa, niin kiusaaminen EI ole ok. Mistään syystä.
En tunnista. Meillä kiusaaja oli huonon itsetunnon omaava väkivaltainen päsmäri joka systemaattisesti valitsi kuka ei tällä viikolla kuulu porukkaan, sitä sitten yhdessä kiusattiin ( minä mukaan lukien, anteeksi kaikille kiusaamilleni) välillä oli minun vuoroni olla kiusattu se oli kamalaa, syrjinnän lisäksi koin väkivaltaa. Tämän pelossa itsekkin kiusasin, olin mieluummin kiusatun kaveri kuin kiusattu itse. Myöhemmin yritin puhua kavereilleni järkeä että ei olla kukaan enään kiusaajan kavereita. Yläasteella en suostunut enään olemaan hänen kaveri ollenkaan.
Aina on vika kiusatussa. Hyvä vain että pelleille vittuillaan. Oppivatpa käyttäytymään normaalien ihmisten tavoille. Itse kiusasin ja olen siitä ylpeä. Eihän niistä raukoista olisi muuten ikinä mitään tullut.
Kiusatut ovat usein narsisteja.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:16"]"– Kiusaamisesta pitäisi jäädä luokalle ja käytösnumeron pitäisi olla hylätty. Hylätyn käytösnumeron pitäisi olla yksi peruste jättää oppilas luokalle." Joo jätetään kiusaaja joka kerta luokalle niin se voi terrorisoida mahdollisimman montaa oppilasta. Hieno idea [/quote] Ehkä ajatuksena on, että kiusaaja oppisi vähän nöyryyttä.
[/quote]
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Siis kannatatte kostoa ja kiusaajan (mahdollista) loppuelämän pilaamista luokalle jättämällä? Kiusaajahan voi olla todella hyvä oppilas, miksi pitäisi jättää luokalle jos opinnoissa ei ole mitään ongelmia? Varsinkaan silloin, kun kiusaaminen ei aina ole ihan yksiselitteistä...
Mä en ollut uskoa korviani kun kuulin tuon haastattelun aamu-tv:ssä tänään!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:11"]
[/quote]
Ihmettelen itsekin, mistä nämä stereotypiat juontavat. Esim. usein kuulee tämmöisen yleistyksen, että kiusaajaa tulisi sääliä - kärsiihän hän itsekin, ja purkaa sisäistä, pahaa oloaan kiusaamalla muita. Varmasti tällaisiakin kiusaajia on, mutta minusta on nurinkurista heittää säälipyörä täysin ylösalaisin ja surra kiusaajan kovaa kohtaloa, vaikka hän kyykyttäisi kiusattua vaikka miten. Jos kohta sääliä tehokkaampaa olisi keskittyä ongelmaratkaisuun, olipa säälin kohde kumpi tahansa. :)
Sekä omassa lapsuudessani että todistamissani kiusaamistapauksissa ne kiusaajat eivät ole olleet mitään hyljeksittyjä tai pelättyjä pahiksia, tai edes niitä klassisia raukkaparkoja. He ovat olleet ihan tavallisia lapsia, jotka ovat syystä tai toisesta ottaneet yhden lapsen hampaisiinsa. Oma ns. pääkiusaajani oli hyvästä perheestä ja hyvistä keskiverto-oloista, käytösnumero ysiä ja kymppiä ja kaikin puolin opettajien lemmikki. Yksi kiusaajista taas oli melkein vuoroviikoin sekä kiusaamassa että puolustamassa minua, ja hyvä ettei vallan tukioppilaaksi päässyt. Koulussa saattoi olla minulle todella ilkeä, ja kotona taas murehti äidilleen, että kuinka kauhean huolissaan hän on minun jaksamisestani.
[/quote]
Miten määrittelet kiusaamisen? Ilmeisesti aika laveasti....vai oliko tukioppilaaksi pääsemässä tosiaan tyttö joka haukkui sinua huoraksi, varasteli tavaroitasi tai pahoinpiteli? Veikkaan, että tämänkin casen "kiusaamista" on se, ettei tyttö halunnut viettää joka välituntia sinun kanssasi, tehdä jokaista ryhmätyötä sinun kanssasi tai muutenkaan lukea ajatuksiasi.
Aika hurjaa, miten monet aikuisetkaan ei pääse yli siitä miten joku lapsi sanoo "sä oot läski." Sitähän se kiusaaminen usein on. Aika harvassa taitaa onneksi olla väkivaltainen vainoaminen, uhkailu ja pahoinpitely. Kohta joku tulee nyyhkimään "mutta on ihan yhtää kauheeta jos toista haukkuu tyhmäksi kuin että tunkee pään vessanpönttöön!" No ei ole. Haukku ei tee haavaa, jos tekee niin kannattaakin pysyä yksin kotona piilossa pelottavalta maailmalta.
Linkki unohtui.
http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_koulukiusaamisen_rangaistuksia_kovennettava__kiusaaja_jatettava_luokalleen/7931792