Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidontukea ja joustavaa hoitorahaa yhtäaikaa

Vierailija
14.04.2015 |

Jos olen pääasiassa 2-vuotiaan kanssa kotona hoitovapaalla nostaen kotihoidontukea, mutta käyn töissä alle 22h/vk niin voinko saada myös joustavaa hoitorahaa? Lapsi on työpäivät isovanhemmilla.

Onko kenellekään myönnetty vastaavassa tilanteessa kotihoidontuen lisäksi joustavaa hoitorahaa? Ja jos on niin miten olette kirjanneet hakemukseen lapsen hoitojärjestelyt, koska Kelan nettivastauksissa kovasti korostetaan lapsen pääasiallisen hoitajan merkitystä (pääasiallinen hoitaja en saisi olla minä itse jos nostan myös kotihoidontukea)? Kelasta kehotettiin hakemaan, mutta toisaalta tuntuu erikoiselta, että voisin saada molempia tukia. Ilmeisesti jos kirjaisin pääasialliseksi hoitajaksi isovanhemman niin molemmat tuet saisin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesta nostaa kotihoidontuke niin silloin ei saa joustavaa hoitorahaa, mutta jos tukia hakiessasi ilmoitat kotihoidontuessa että hoitajana on muu kuun vanhempi niin voit saada molemmat tuet. Mutta joissain kuntalisissä ehtona on että lasta pitää hoitaa itse jotta sen saa eli jos asut sellaisessa kunnassa niin saisit kotihoidontuen ilman kuntalisää sekä joustavan hoitorahan.

-kelatäti

Vierailija
2/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Eli jos laittaisin lapset hoitoon isovanhemmalle täyspäiväisesti, kävisin kerran viikossa töissä ja lopun ajan "syljeskelisin kattoon" yksin kotona niin saisin molemmat tuet. Keskeisintä on etten itse hoida vaan lapsia. Mielenkiintoiset ehdot :)

Saan pelkän kotihoidontuen perusosan ja kuntalisää täällä ei makseta. Kotihoidontukea olen saanut jo pari vuotta, joten sen osalta hakemus on tehty jo silloin ilmoittaen itseni hoitajaksi (koska työt hoitovapaan aikana olen aloittanut vasta myöhemmin). Nyt takautuvasti hakisin tuota joustavaa hoitorahaa, mutta mietin että viitsinkö vaivata työnantajaa todistusten pyytämisellä, jos tukea en kuitenkaan voi saada.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me saimme molempia (mikä sinänsä on minusta erikoista). Järjestely oli niin, että minä hoidin päivän viikossa, lapsen isä päivän ja isäni loput kolme. Kotihoidontukea tuli sillä perusteella, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja osittaista kotihoidontukea (nyk. joustava hoitoraha) lyhennetyn työajan perusteella molemmille vanhemmille. Kelalle ilmoitettiin kyllä tarkkaan ketkä kaikki lasta hoitavat. Tämän hoitojärjestelyn takia emme olleet oikeutettuja kuntalisään, mutta normaali kotihoidontuki kyllä tuli.

Kannattanee vielä soittaa Kelaan tai yrittää vain hakea molempia tukia eikä luottaa tämän palstan vastauksiin.

Vierailija
4/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vielä Kelan sivulta, että ovatko ehdot muuttuneet, kun tosiaan tuo minun kokemukseni oli osittaisen kotihoidontuen ajalta. On siellä ehto, jonka mukaan joustavaa hoitorahaa ei saa, jos hoitaa lasta itse ja saa kotihoidontukea. Entäs sitten jos hoitajia on useita?

Ärsyttävää, kun tämä on niin monimutkaista, ettei akateemisesti koulutettu ihminen osaa näitä ymmärtää ilman apua :(

-4

Vierailija
5/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olmoittaa se isovanhempi hoitajaksi niin saa. Tee muutoshakemus. Ei kelan täti tule katsomaan kuka lasta oikeasti hoitaa.

Vierailija
6/8 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan aloitin soittamalla Kelaan ja vastaus oli, että pitää tehdä hakemus ja selvittää siinä tarkasti kuka hoitaa milloinkin. Hakemuksen perusteella vasta saa tiedon onko oikeutettu tässä tapauksessa. Outoa ettei suoraan osaa sanoa suuntaan tai toiseen, koska ei tämä varmasti kovin poikkeuksellinen tilanne ole.

-ap

Vierailija
7/8 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
8/8 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up