Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko narsisteilla tapana katkoa välit oksentamalla kaikki paha olonsa viestillä toisen niskaan ja sen jälkeen äkkiä estää toinen sovelluksessa, ettei toinen saa edes mahdollisuutta vastata syytöksiin? Vai onko enemmän epävakaan persoonallishäiriön toimintamalli?
Miksi sinut on joku ihminen estänyt? Miksi et kysy häneltä suoraan? Ehkä olet tehnyt todella jotain pahaa ja sylkenyt ihmisten päälle itse ja nyt täällä sitä itket. Onko todella, että ihmiset eivät edes ymmärrä mitä itse tekevät ja sitten miettivät, että miksi joku on heille vähän jotain sanonut ja estää heidät. Onkohan estäjä todella tehnyt sen miksi? Onko sinussa vikaa? Ei varmaa, jos estää. Jos olet halunnut välit poikki jo aikaisemmin. Oletko jäänyt vain jumiin omaan narsismiin, koska siltä kuulostaa sinun kirjoitus ja pahasti. Sehän voi olla jostain syystä myös sinun ongelma, mistä me täällä tiedämme sitä. Katkeruutta sinulta. Ei kukaan turhaa laita estoja, jos sinussa ei ole mitään vikaa. Oletko ajatellut sitä. Oletko laittanut viestiä, kun tiedät, että sinut on estetty? Oletkohan sinä itse katkonut jotain, oksentanut omaa pahaa oloa muihin ihmisiin, kun sinulle on noin käynyt. Niin siinä käy kun on epävakaa, kuten kerrot itsestäsi. Kukaan ei välejä laita poikki ihmisiin, jos itse tajuaa jotain hoitaa hyvin. Ehkä itse pitää avata ne omat silmät. Miksi et voi soittaa, jos sinut on joku estänyt jossain?
Tässä näin, rakkaat ystäväni, näemme projisointia pahimmillaan / parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko narsisteilla tapana katkoa välit oksentamalla kaikki paha olonsa viestillä toisen niskaan ja sen jälkeen äkkiä estää toinen sovelluksessa, ettei toinen saa edes mahdollisuutta vastata syytöksiin? Vai onko enemmän epävakaan persoonallishäiriön toimintamalli?
Miksi sinut on joku ihminen estänyt? Miksi et kysy häneltä suoraan? Ehkä olet tehnyt todella jotain pahaa ja sylkenyt ihmisten päälle itse ja nyt täällä sitä itket. Onko todella, että ihmiset eivät edes ymmärrä mitä itse tekevät ja sitten miettivät, että miksi joku on heille vähän jotain sanonut ja estää heidät. Onkohan estäjä todella tehnyt sen miksi? Onko sinussa vikaa? Ei varmaa, jos estää. Jos olet halunnut välit poikki jo aikaisemmin. Oletko jäänyt vain jumiin omaan narsismiin, koska siltä kuulostaa sinun kirjoitus ja pahasti. Sehän voi olla jostain syystä myös sinun ongelma, mistä me täällä tiedämme sitä. Katkeruutta sinulta. Ei kukaan turhaa laita estoja, jos sinussa ei ole mitään vikaa. Oletko ajatellut sitä. Oletko laittanut viestiä, kun tiedät, että sinut on estetty? Oletkohan sinä itse katkonut jotain, oksentanut omaa pahaa oloa muihin ihmisiin, kun sinulle on noin käynyt. Niin siinä käy kun on epävakaa, kuten kerrot itsestäsi. Kukaan ei välejä laita poikki ihmisiin, jos itse tajuaa jotain hoitaa hyvin. Ehkä itse pitää avata ne omat silmät. Miksi et voi soittaa, jos sinut on joku estänyt jossain?
Ei mulla ole kenenkään kanssa sotaa menossa, joten ota sinäkin rauhallisesti. Olen vain huomannut että on tällainen toimintamalli olemassa tietynlaisilla ihmisillä, ovat muutenkin hyökkääviä ja projisointiin taipuvaisia viesteissään. Itseasiassa kirjoittavat juuri tuolla tyylillä kuin mitä tämä sinun viestisi edustaa.
Mietin vain että onko jommalle kummalle persoonallisuushäiriölle tyypillisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule olla ihan normaalinkin ihmisen toimintaa tuollainen. Ja tuo tarve päästä vastaamaan ei välttämättä ole.
Tarviiko olla narsisti jos ei halua olla väleissä kanssasi?
Yleensä naristit jäävät yksin ja heille ei kukaan halua puhua tai paremminkin narsistit eivät osaa puhua. Olet oikeassa. Narsistihan ei sitä itse näe, ei ymmärrä. Heille se on elämäntehtävä olla katkeria ja ilkeitä. Ja pahinta heillä on katkeroitua kaikille. Ja ystävät katoavat heidän ympäriltä. Jostain syytä he loukkaavat aina ja pahasti. Muuta tekemistä heillä ei elämässä ole. He haluavat tehdä sitä. Omat lapsetkin jäävät kaiken katkeruuden alle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity keskustelutyyliin, mutta onko narsitilla vaikea olla kumminkin, kun tilanteita on päällä? Heillähän on yleensä tilanteita päällä, joten miltä heistä mahtaa tuntua? Haluavatko lopulta jotain muuta kuin sitä pahaa, mitä usein itse tekevät. Vai onko niin, että he todella haluavat myllerystä vai haluaisivatko olla ihan seesteisen elämän kannalla? Eikö se syö ihmistä, jos aina on joku ihmeellinen säätö päällä? Heillähän on jotain aina menossa, joko syyttelyä, epäilyä ja jonkinlaista muiden ihmisten solvaamista tai he nostattelevat itseään korokkeelle, mutta eivät näe siinä mitään ongelmaa. En vuosikymmeniin edes miettinyt narsismia, mutta jotenkin se on nyt tullut lähelle ja aika julmalta näyttää. Totta, mutta se sain myös paljon hyvää aikaan. Ehkä kiitän joskus näitä ihmisiä, että myös pahasta voi saada hyvää. Se elämä, on oppikoulua aina.
Juuri sitä muiden on vaikea ymmärtää, että niillä nimenomaan pitää aina olla joku säätö päällä.
Olisiko pohjalla yksinäisyyden pelko, absoluuttinen tarve olla sidoksissa involved muihin ihmisiin. Varastaa toisen omaisuutta, jota toinen sitten odottaa takaisin, ei maksa velkoja,ne on kaikki bondausta. Siis tarve vuorovaikutukseen, tulla nähdyksi ja kuulluksi, mutta kun eivät kykene normaaliin tasavertaisuuteen, toimivat niillä eväillä mitä niillä on. Narsisti on loinen, hän ottaa muttei anna mitään. Kierrättää toisten ideoita. Jatkuvaa skannausta ja kyyläystä, mihin voisi vielä sekaantua ja ketä kytätä. Missä voisi riidellä ja loisia. Juuri kiusateko ja kinastelu antaa niille olemassaolontunteen, ehkä toisen suuttuminen on vielä palkitsevampaa kuin hyväksyntä. Hän voi suuttua jos et provosoidu. Havaintoni mukaan he eivät kestä yksinäisyyttä. Yksinoloa kyllä, mutta ei sitä että istuu pohtimassa sisintään tai normaaleja elämänkriisejä. Eräänkin monesko thaimaan"retriitti" oli ryyppäämistä ja pakkomielteistä seksinostoa ja sitten selitti miten Bangkokin tyttöystävät olivat odottaneet ja kaivanneet juuri häntä ja vain häntä. Hänen ainutlaatuisuuttaan.
Tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi on jokaisella ainakin lapsena. Ihminen tarvii peilejä, mutta normaali aikuisena osaa olla yksinkin. Päättää vaikka että ostaa sellaisen puseron kuin itse haluaa, ei niin kuin narsisti joka ostaa samanlaisen kuin kaveri mutta hienomman.
Jos narsistin puoliso lähtee vaikka lasten kanssa mummolaan, narsisti saattaa lähteä käväisemään baarissa, vetää lärvit ja pettää.
Syy on tietysti muussa perheessä, josta hän ei edes välitä. Narsisti ei vaan kestä olla yksin, niin ohutta on sen oleminen.
Toivottavasti kukaan yksinäisyydestä kärsivä ei pahoittanut mieltään, me muut voimme halutessamme hakeutua normaali elämään, ja kestää pettymyksiäkin. Narsisti ei vaan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan narsisteja on aika paljon, etenkin vanhemmassa sukupolvessa. Nuoret tuntuvat jotenkin terveemmiltä noin ylipäätään.
Uskon että narsisteja tulee olemaan räjähdysmäisesti yhä enenevä määrä kun katsoo tätä sairasta maailmaa tarkkaillen. Tottakai iältään vanhempi narsisti on aina kehittyneempi narsistisilta "kyvyiltään" koska hänellä on ollut pitkä historia takanaan oppia virheistään ja harjoittaa kieroilujaan. Eli nuoremmissa narsisteissa piirteet ei vaan ole vielä niin kehittyneitä- pahenee kyllä vuosi vuodelta.
Elämme muutenkin nyt maailman aikaa jossa itsekkyyttä ei pidetä niinkään pahana asiana kuin esimerkiksi sotien jälkeen kun ihminen ymmärsi pienuutensa ja jokainen ymmärsi niin itsen kuin muidenkin tarvitsevansa toinen toistaan selviytyäkseen. Tänä päivänä on uniikkeja lumihiutaleita, liikaa yksilöllisyyden korostamista ja narsismi alkaa olla ihailtu piirre jonka avulla pärjäät, luot uraa ja saat paljon tykkäyksiä instagramissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään tiedetään, syy on aina lopulta uhreissa, kun oli niin mahdoton ihminen ja oikeastaan uhri on aina itse se narsisti. Vaihda jo levyä.
Oletko uhri? Voi sinua uhri. Nyyh nyyh. Olisko uhdin myös vaihtaa levy. Todella levy on vaihdettu jo täällä vuosia sitten. Lapset voi hyvin ja toinen on vielä parempi. Niin se narsimi toimii. Tiedetään, tiedetään. Levy on vaihdettu, vaihda sinäkin. Keskity omaan perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
eläkkeellä 18 vuotta kirjoitti:
Narsisti on nykyinen sana moittia, kun sanavarasto on pieni. Todellisuudessa narsisteja ei ole kovinkaan paljoa.
Narsistista käytöstä on paljon.
Niin on kun tämä aikamme suorastaan elää itsekeskeisestä materialistisesta hedonismista, jossa kilpailu ja kateus asetetaan normiksi. Tyytymättömyys ja ahneus pyörittävät markkinoita ja ihmissuhderulettia.
Yhä useampi valitsee elää yksin ja opettelee rakastamaan itseään. Sillä tavoin vahvistaa myös immuniteettiaan narsististen viestien ja ihmisten häirinnälle. Oppii erottamaan vallanhimoiset ja aidosti kiltit, hyväntahtoiset ihmiset, joita onneksi sentään heitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity keskustelutyyliin, mutta onko narsitilla vaikea olla kumminkin, kun tilanteita on päällä? Heillähän on yleensä tilanteita päällä, joten miltä heistä mahtaa tuntua? Haluavatko lopulta jotain muuta kuin sitä pahaa, mitä usein itse tekevät. Vai onko niin, että he todella haluavat myllerystä vai haluaisivatko olla ihan seesteisen elämän kannalla? Eikö se syö ihmistä, jos aina on joku ihmeellinen säätö päällä? Heillähän on jotain aina menossa, joko syyttelyä, epäilyä ja jonkinlaista muiden ihmisten solvaamista tai he nostattelevat itseään korokkeelle, mutta eivät näe siinä mitään ongelmaa. En vuosikymmeniin edes miettinyt narsismia, mutta jotenkin se on nyt tullut lähelle ja aika julmalta näyttää. Totta, mutta se sain myös paljon hyvää aikaan. Ehkä kiitän joskus näitä ihmisiä, että myös pahasta voi saada hyvää. Se elämä, on oppikoulua aina.
Juuri sitä muiden on vaikea ymmärtää, että niillä nimenomaan pitää aina olla joku säätö päällä.
Olisiko pohjalla yksinäisyyden pelko, absoluuttinen tarve olla sidoksissa involved muihin ihmisiin. Varastaa toisen omaisuutta, jota toinen sitten odottaa takaisin, ei maksa velkoja,ne on kaikki bondausta. Siis tarve vuorovaikutukseen, tulla nähdyksi ja kuulluksi, mutta kun eivät kykene normaaliin tasavertaisuuteen, toimivat niillä eväillä mitä niillä on. Narsisti on loinen, hän ottaa muttei anna mitään. Kierrättää toisten ideoita. Jatkuvaa skannausta ja kyyläystä, mihin voisi vielä sekaantua ja ketä kytätä. Missä voisi riidellä ja loisia. Juuri kiusateko ja kinastelu antaa niille olemassaolontunteen, ehkä toisen suuttuminen on vielä palkitsevampaa kuin hyväksyntä. Hän voi suuttua jos et provosoidu. Havaintoni mukaan he eivät kestä yksinäisyyttä. Yksinoloa kyllä, mutta ei sitä että istuu pohtimassa sisintään tai normaaleja elämänkriisejä. Eräänkin monesko thaimaan"retriitti" oli ryyppäämistä ja pakkomielteistä seksinostoa ja sitten selitti miten Bangkokin tyttöystävät olivat odottaneet ja kaivanneet juuri häntä ja vain häntä. Hänen ainutlaatuisuuttaan.
Tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi on jokaisella ainakin lapsena. Ihminen tarvii peilejä, mutta normaali aikuisena osaa olla yksinkin. Päättää vaikka että ostaa sellaisen puseron kuin itse haluaa, ei niin kuin narsisti joka ostaa samanlaisen kuin kaveri mutta hienomman.
Jos narsistin puoliso lähtee vaikka lasten kanssa mummolaan, narsisti saattaa lähteä käväisemään baarissa, vetää lärvit ja pettää.
Syy on tietysti muussa perheessä, josta hän ei edes välitä. Narsisti ei vaan kestä olla yksin, niin ohutta on sen oleminen.
Toivottavasti kukaan yksinäisyydestä kärsivä ei pahoittanut mieltään, me muut voimme halutessamme hakeutua normaali elämään, ja kestää pettymyksiäkin. Narsisti ei vaan kestä.
Kiva lukea tämmöisiä omia älykkäitä pohdintoja, omista kokemuksista, toisin kuin copypastea narsismista ja turhia inttämisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti olleeni parin narsistin lähipiirissä ja yhdistävä tekijä oli, että he eivät pystyneet tuntemaan onnellisuutta. Heille elämä näyttäytyi kärsimyksenä josta ei halunnut aktiivisesti pois mutta pitkää elämää he eivät toivoneet (eikä taustalla masennusta). Eli eivät tunnu nauttivan itsekään olotilastaan.
Aito narsisti on valpas ja onnellinen kun saa kiusata. Se on eräänlainen peli, miten paljon voi ihmistä manipuloida, riistää ja nöyryyttää.
Moni ei kestä ajatusta kuolemasta, jotkut taas voi puuskahtaa, 'ei mitään väliä enää millään' säälinkeräysmielessä.
Tuo onkin ehkä se hirvein, kun oikein näkee miten n voimautuu muiden alaspolkemisesta. Jotain konemaisen tehokasta monessa narsistissa on. Heidän elämänsä vaikuttaa hyvin helpolta kun eivät koskaan tunne syyllisyyttä mistään.
Ja yllättäen narskun läheltä löytyykin joku ihmisroskis, joka kantaa narsistin häneen kippaaman syyllisyyden. Voi olla useinkin oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näin, rakkaat ystäväni, näemme projisointia pahimmillaan / parhaimmillaan.
Kirjoitushan oli asiaa. Mitään provosointia siis provosointia, se kirjoitetaan. Ei kukaan ketään todellakaan turhaa estä. Jotain pahaa on täytynyt ihmisen tehdä, jos hänet estetään. Tekstissä tuli todella selvästi miten voi käydä, kun narsisti vain haluaa lisää ja lisää ja häntä pitäisi kumarrella. Hänestä hän itse on vain oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitushan oli asiaa. Mitään provosointia siis provosointia, se kirjoitetaan. Ei kukaan ketään todellakaan turhaa estä. Jotain pahaa on täytynyt ihmisen tehdä, jos hänet estetään. Tekstissä tuli todella selvästi miten voi käydä, kun narsisti vain haluaa lisää ja lisää ja häntä pitäisi kumarrella. Hänestä hän itse on vain oikeassa.
Provosointi on toisen ihmisen tahallista ärsyttämistä. Projisointi on omien vikojen heijastamista toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti olleeni parin narsistin lähipiirissä ja yhdistävä tekijä oli, että he eivät pystyneet tuntemaan onnellisuutta. Heille elämä näyttäytyi kärsimyksenä josta ei halunnut aktiivisesti pois mutta pitkää elämää he eivät toivoneet (eikä taustalla masennusta). Eli eivät tunnu nauttivan itsekään olotilastaan.
Aito narsisti on valpas ja onnellinen kun saa kiusata. Se on eräänlainen peli, miten paljon voi ihmistä manipuloida, riistää ja nöyryyttää.
Moni ei kestä ajatusta kuolemasta, jotkut taas voi puuskahtaa, 'ei mitään väliä enää millään' säälinkeräysmielessä.Tuo onkin ehkä se hirvein, kun oikein näkee miten n voimautuu muiden alaspolkemisesta. Jotain konemaisen tehokasta monessa narsistissa on. Heidän elämänsä vaikuttaa hyvin helpolta kun eivät koskaan tunne syyllisyyttä mistään.
Ja yllättäen narskun läheltä löytyykin joku ihmisroskis, joka kantaa narsistin häneen kippaaman syyllisyyden. Voi olla useinkin oma lapsi.
Tämä on just hirveitä. Aina joku muu kantaa sen häpeän ja seuraukset. Narsisti on todellakin kuin kuvottava loinen ja elukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä projisointi kirjoitetaan ihan vaan projisointi.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko avata vähän avautumistasi? Mitä sinulle on oksennettu ja miksi? Ei kait kukaan oksenna mitään, jos siihen ei ole syytä. Tiedätkö millainen on epävakaa persoonallisuushäiriö? Toiminta ja osalle myös se altistus, joka ei periydy kaikille. Kannattaa lukea onko sitä itsellä. Ei vain ihmetellä toisten toimia, mutta eihän itsessä mitään koskaan ole. Vain se oma perhe ja kaikki on hyvin vai.
Tässä; Epävakaa persoonallisuus heijastuu voimakkaasti ihmissuhteisiin ja tilasta kärsivän ihmissuhteet ovat usein monimutkaisia ja ongelmallisia. Ihmissuhteet saattavat esimerkiksi olla hyvin intensiivisiä, mutta myös katketa yhtäkkisesti. Tämän lisäksi epävakaasta persoonallisuudesta kärsivä pelkää usein toisten kielteisiä arvioita itsestään. Tällaisia arvioita kohdatessaan hän voi kokea voimakasta hylätyksi tulemisen pelkoa ja siihen liittyvää tarvetta takertua toiseen ihmiseen. Usein ihmissuhdekonfliktit eskaloituvat riidoiksi ja joskus jopa vihan tai väkivallan impulsseiksi, joita epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän on vaikea hallita.
Epävakaalle persoonallisuudelle altistavat monet perinnölliset tai ympäristöstä johtuvat tekijät ja joskus myös lapsuusajan psykiatrinen häiriö tai vaikeat ja traumaattiset lapsuudenkokemukset.
Minulle on toisaalta sama kuka on narsisti, mutta ei varmasti yhtään kiva ympärillä oleville. Tiedän, että itselläni on ihana perhe ympärilläni ja heistä kukaan ei ole narsisti. He läheisimmät ihmiset ja niistä pidän kiinni ja he varmasti myös minusta. Itse tehdään hyvä fiilis. Narsismi on varmasti kamala asia ja jotain pitää tehdä jos sitä on ympärillä. Neuvoja varmasti saa jostain kunnolla. Ei täältä. Hakekaa sitä apua, jos tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko avata vähän avautumistasi? Mitä sinulle on oksennettu ja miksi? Ei kait kukaan oksenna mitään, jos siihen ei ole syytä. Tiedätkö millainen on epävakaa persoonallisuushäiriö? Toiminta ja osalle myös se altistus, joka ei periydy kaikille. Kannattaa lukea onko sitä itsellä. Ei vain ihmetellä toisten toimia, mutta eihän itsessä mitään koskaan ole. Vain se oma perhe ja kaikki on hyvin vai.
Tässä; Epävakaa persoonallisuus heijastuu voimakkaasti ihmissuhteisiin ja tilasta kärsivän ihmissuhteet ovat usein monimutkaisia ja ongelmallisia. Ihmissuhteet saattavat esimerkiksi olla hyvin intensiivisiä, mutta myös katketa yhtäkkisesti. Tämän lisäksi epävakaasta persoonallisuudesta kärsivä pelkää usein toisten kielteisiä arvioita itsestään. Tällaisia arvioita kohdatessaan hän voi kokea voimakasta hylätyksi tulemisen pelkoa ja siihen liittyvää tarvetta takertua toiseen ihmiseen. Usein ihmissuhdekonfliktit eskaloituvat riidoiksi ja joskus jopa vihan tai väkivallan impulsseiksi, joita epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän on vaikea hallita.
Epävakaalle persoonallisuudelle altistavat monet perinnölliset tai ympäristöstä johtuvat tekijät ja joskus myös lapsuusajan psykiatrinen häiriö tai vaikeat ja traumaattiset lapsuudenkokemukset.
Mua kiinnostaa vain että kummalle persoonallisuushäiriölle se on ominaisempaa. Tässä ketjussa tuntuu olevan paljon narsistien tuntijoita niin siksi kirjoitin tänne. Tämän ketjun aihe on Narsistin keskustelutyyli, en ole täällä etsimässä apua itselleni.
Narsistin kanssa tajuaa vasta jälkeenpäin, ettei ikinä olisi kannattanut kertoa mitään itsestään. Koska kaikkea hän tulee jossain vaiheessa halventamaan, väheksymään jne. Sitä ei vain ymmärrä siinä alkuvaiheessa. Narsisti ei kerro itsestään kuin valheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt edelleenkin ottaa ihan rauhassa siellä! On täysin ymmärrettävää ettei kaikki halua avata liikaa asiaansa anonymiteettiään suojatakseen. Noin lyhyestä kirjoituksesta et voi alkaa tykkimään kirjoittajalle epävakaan pers.häiriöisen diagnoosia. Kirjoituksestasi muutenkin huokuu suurimmaksi osaksi pätemisen tarve. Se että kerrot alkeellisia tietämyksiä psykologista, ei tee sinusta yhtään fiksumpaa.
Yritetään kunnioittaa muita kirjoittelijoita täällä.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa tajuaa vasta jälkeenpäin, ettei ikinä olisi kannattanut kertoa mitään itsestään. Koska kaikkea hän tulee jossain vaiheessa halventamaan, väheksymään jne. Sitä ei vain ymmärrä siinä alkuvaiheessa. Narsisti ei kerro itsestään kuin valheita.
Totta. Siitä jää pitkäksi aikaa olo ettei voi luottaa uusiin ihmisiin. Itse en ainakaan enää kerro hirveästi itsestäni tämmöisiä asioita millä voidaan lyödä tulevaisuudessa.
Edellinen kysymys ei. kuitenkaan ollut osoitettu sinulle. Ihmetyttää vähän, miksi vastasit. :-)