Mitä järkeä on käytöksen arvioinnissa?
Kertokaas opettajat mitä järkeä näette käytöksen arvioinnissa?
Tiedän, että on arviointikriteerit ym, mutta onko arvioinnilla mitään käytönnön merkitystä?
Kun arvioidaan lapsia, onhan samalla ymmärrettävä että lapset on lapsia ja arviointikriteerit on kuitenkin keksinyt aikuinen/set, jotka voivat odottaa itseltään samaa,mutta aikuisen kyvyillä.
Itse olin käytökseltäni 90-luvulla seiskan lapsi. En koskaan tätä asiaa ostanut, koska sanoin myös ääneen asioista. Muuten oli ihan kiltti, mutta lähinnä koin että opettajat arvioivat käytöksestäni huonoksi se takia, koska joskus sanoin myös vastaan.
Eikö tämä arvointi ole kaikkinensa jo aikansa elänyttä?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että arvioinnin pohjana on jokin ideaali mallioppilas (reipas, ahkera, kaikkien kaveri, jne.).
Itse tipuin kympistä kasiin, kun kriteerejä muutettiin niin, että kympin käytökseen kuuluu olla suullisesti mukana oppitunneilla. Olin siis kuin joku "häirikkö", koska en viitannut.
Ei ainakaan siihen aikaan yhtään arvostettu eri oppimistyylejä, mitenkähän nykyään? Itse opin parhaiten kuuntelemalla ja kirjoittamalla.
Jos olisin tämän päivän lapsi, niin varmaankin osaisin laittaa reippautta vinkuvalle opettajalle luun kurkkuun, että "täällä ei ole psykologisesti turvallinen ilmapiiri, ja olisi sun tehtäväsi luoda sellainen".
Olipa hyvä vastaus.
Opettajien koulutukseen ei liene persoollisuuden arviointi. Ja todella käänteistä että jos olet niin aktiivinen ettei lapsi aina muista odottaa vuoroaan viittaamalla tai niiaamalla, pidetään tätä negatiivisena ilmiönä.
Oletan, että arvioinnin pohjana on jokin ideaali mallioppilas (reipas, ahkera, kaikkien kaveri, jne.).
Itse tipuin kympistä kasiin, kun kriteerejä muutettiin niin, että kympin käytökseen kuuluu olla suullisesti mukana oppitunneilla. Olin siis kuin joku "häirikkö", koska en viitannut.
Ei ainakaan siihen aikaan yhtään arvostettu eri oppimistyylejä, mitenkähän nykyään? Itse opin parhaiten kuuntelemalla ja kirjoittamalla.
Jos olisin tämän päivän lapsi, niin varmaankin osaisin laittaa reippautta vinkuvalle opettajalle luun kurkkuun, että "täällä ei ole psykologisesti turvallinen ilmapiiri, ja olisi sun tehtäväsi luoda sellainen".