Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin lopettamaan imetyksen, rintoihin sattuu!! Mikä avuksi?

Vierailija
06.04.2015 |

Olin antanut jo jonkun aikaa noin puolet 3 kuiselle vauvalle pullomaitoa ja öisin imetin vain kerran ja toisina öinä vauva ei syönyt lainkaan. No nyt perjantaina aloitin lääkityksen vakavaan perussairauteeni ja koko viikonlopun olen ollut todella tuskainen. Nyt on ne 'silikonit' omasta takaa! Mut ei oo hauskaa, järkyttävä kipu! 

Mitä voisin tehdä? Luin että kuuma suihkuttelu ja rintojen tyhjentäminen lisää maidontuotantoa. Olen puristanut vaan ihan vähän maitoa ulos sen takia ja rintsikat päällä koko ajan, ilman ei voi kuvitellakaan olevansa. Hirveet kivut kun rinnat on kuin kivet ja täynnä niitä maitopahkuroita. 

Kauanko tää kestää? Nyt neljäs päivä ja edeleen aivan hirveetä. Syön muuten antibiootteja myös juuri nyt joten ei tule ilmeisesti ainakaan tulehdusta, antibiootit määrärtty kurrkukipuun. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaisi ehkä auttaa www.nursicare.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystä ei kannata lopettaa kuin seinään, koska siitä voi tosiaan kehittyä tukos ja pahimmassa tapauksessa tulehdus. Sinuna yrittäisin saada tukokset auki lämpimillä kääreillä ja varovaisella hieronnalla.

Tiehyttukoksen hoidossa on tärkeää rinnan tyhjentäminen joko imettäen tai lypsäen. Ennen tyhjennystä voi rintaa lämmittää esimerkiksi hiustenkuivaajalla tai lämpimällä suihkulla, sillä se auttaa tukosten aukaisemisessa ja edistää maidon herumista.

Imettäminen aloitetaan kipeästä rinnasta niin, että tukoskohta jää vauvan leuan puolelle, koska sieltä rinta tyhjenee parhaiten. Tyhjenemistä voi itse parantaa silittämällä rintaa imetyksen aikana kevyin vedoin nännin suuntaan.

Imetysasentoja on hyvä vaihdella.

Kylmiä kääreitä, kuten kaalinlehti- tai maitorahkakääreitä voi käyttää imetysten välillä turvotuksen poistamiseksi.

Äidin riittävä lepo ja rentoutuminen on myös tärkeää.

Kipulääkitystä voi tarvittaessa käyttää ennen imetystä tai lypsämistä.

Oleellista hoidossa on tiheät imetyskerrat.

Vaikka tukos ei aina aukea ensimmäisellä tyhjennyskerralla, kannattaa hoitoa jatkaa sinnikkäästi, jottei rintatulehdusta kehittyisi.

Vierailija
4/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä lämpimässä suihkussa (tai saunassa) kannattaa niitä rintoja hieroa. Itsellä ei ole tuosta kokemusta, mutta rintatulehduksessa oli toinen rinta ihan saatanan kipeä ja kävin monta kertaa päivässä lämpimässä suihkussa hieromassa, vaikka tokikaan maitoa ei tullut tippaakaan ulos.

Vierailija
5/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumppaa ulos sen verran maitoa et pahin helpottaa. Sit suihkuun hieromaan muhkurat ja luultavasti samalla saat maitoa valumaan liian täysistä tisseistä. Mulla meni viikko pahimmillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan