Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa pienelle lapselle isänmääritelmä?

Vierailija
21.12.2021 |

Lapseni on nyt 4-vuotias ja olen ollut parisuhteessa jo lähes kaksi vuotta nykyisen mieheni kanssa. Lapsen biologinen isä ei ole ollut kuvioissa juurikaan mukana alunalkaenkaan. Näkee lasta todella harvoin.
Lapsi on kysynyt pariin otteeseen, että miksi tämä nykyinen mieheni ei voi olla hänen isänsä vaikka paljon meidän kanssamme viettää aikaa ja lapsi tykkää hänestä muutoinkin. Pienen lapsen on vaikea ymmärtää, että miksi se kiva mies ei ole isä, joka paikalla useinmiten on. Sinänsä ymmärrettävää lapsen ajatusmaailmalla, sillä pääsääntöjäänhän isät asuvat perheessä.
Jotenkin tuntuu vieraalta ruveta selittämään noin pienelle lapselle asiaa kukkien ja mehiläisten kautta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot lapselle, että aikoinaan eräs mies tuikkasi kikkelinsä äidin pimppiin ja sen seurauksena synnyit sinä. Se mies oli isäsi, ei tämä nykyinen kiva setä. Nykyinen setä nussuttelee äitiä ihan vain omaksi ilokseen.

Vierailija
2/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako sun mies olla lapsen "isä"? Jos hänelle sopii, voittehan sopia että on kaksi isää: bioisä ja isä. Lapsi varmaan ymmärtää, että miehesi on "isä", mutta jossain on toinen mies, joka on antanut siemenen sulle, ja siitä siemenestä on kasvanut tämä lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asiasta pitäisi tehdä jotenkin vaikea? Sanot niin kuin asia on.

Vierailija
4/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asiasta pitäisi tehdä jotenkin vaikea? Sanot niin kuin asia on.

Meinaatko, että nelivuotiaalle ruvetaan selittämään kaiken maailman nussimisjutut 😂

Vierailija
5/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen suhde miesystävälläsi on lapseen? Kuinka iso osa arkeanne hän on?

Meillä tilanne oli toisinpäin, eli miehellä pieni lapsi jonka äiti ei pahemmin ollut kuvioissa kun aloimme seurustelemaan. Aloitimme tietenkin varovaisesti, mutta vuoden jälkeen aloin olemaan jo iso osa lapsen elämää. Minusta on käytetty aina lapselle etunimeä ja lempeästi korjattu, jos lapsi on vahingossa kutsunut minua äidiksi. Lapselle sanoimme, että minä en ole äiti, mutta lapsi on minulle silti tärkeä ja minuun voi luottaa. Emme selitelleet mitään sen syvällisempää. Eikä ole tarvinnut vieläkään, näin 12 vuoden jälkeen.

Äläkä anna noiden typerien kommenttien mennä ihon alle. Ydinperhe ei ole ainoa oikea perhe, eikä biologinen vanhemmuus takaa läheskään aina lapsesta välittämistä.

Vierailija
6/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olet käenpoika, joka jäi nyt vieraan isän hoidettavaksi.

Vierailija
7/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika viisas tuo sun 4v. Harva tuossa iässä noita asioita miettii, ellei asiaa aikuiset ota esille. Oletko siis ihan varma, että pohdinta on lapsesta kotoisin?

Jospa vain eläisitte tätä hetkeä ja arkea. Lapsi päättää sitten aikoinaan ihan itse, ketä isänä pitää ja ketä ei. Älä tee ongelmaa asiasta, joka lopulta on lapsen maailmassa hyvin yksinkertainen.

Anna lapsen itse kysyä miesystävääsi isäksi - jos niin päättää tehdä. Älä manipuloi kumpaankaan suuntaan asiaa, vaan anna asioiden tapahtua jos on tapahtuakseen.

Vierailija
8/8 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapselle, että menit kuksimaan kelvottoman ukon kanssa, jonka kanssa tuli tehtyä suuri virhe 4 vuotta sitten kun kumi unohtui. Muistuta myös, että hän häiritsee seksisuhdettasi nykyisen ukon kanssa, ja että kaikilla olisi helpompaa jos häntä ei olisi olemassakaan.