Mitä ajattelet henkilöstä, joka kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta?
"Sosiaalisten tilanteiden pelossa henkilö pelkää tai jännittää jotakin tiettyä sosiaalista tilannetta tai suoritusta, jossa hän joutuu tekemisiin vieraiden ihmisten kanssa tai mahdollisesti toisten tarkkailun kohteeksi.
Henkilö pelkää joutuvansa käyttäytymisensä tai suorituksensa takia noloon tilanteeseen, osoittavansa ahdistuksensa paljastavia oireita tai tulevansa tavalla tai toisella nöyryytetyksi.
Sosiaalisesta pelosta kärsivä pelkää, että toiset läsnäolijat pitävät häntä jotenkin ”heikkona”, ”hulluna”, ”jännittäjänä” tai ”tyhmänä”"
Jos voisit antaa hänelle yhden neuvon, mikä se olisi? Vai antaisitko ollenkaan neuvoa?
Kommentit (9)
Sympatiaa tunnen, kärsin itse samasta. Olen ajatellut, että joku ryhmäterapia voisi auttaa. En ole vielä kokeillut.
Ajattelen että henkilö kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta.
Jos hän saa suunsa auki ja kertoo fobiastaan, niin osaisimme ottaa tämän pelon huomioon.
Me kaikki pelkäämme jotain, eikä kukaan ole täydellinen, enkä usko että yli 70 äo:llä varustettu henkilö alkaisi siitä mitään numeroa tekemään.
Noo ajattelen että häpeä on voimakas tunne ja käyttäytymisen moottori, mikä on tulen tapaan hyvä renki mutta huono isäntä - kontrolloimaton. (Hyvä renki lähinnä yhteiskunnan rauhan kannalta) Kaikki ihmiset pelkää kasvojen menettämistä, se on inhimillinen osa meitä. Musta se on ymmärrettävää että jos on taipumusta ahdistukseen, niin se häpeä saa vallan.
Myös ympäristö ruokkii sitä, koska tällä hetkellä häpeä ajaa myös meidän sosiaalista kulttuuria - kaikki mokat käsitellään julkisesti, kaikkien nähtävillä, armottoman tuomariston edessä. Virtuaalinen häpeäpuu.
Neuvoisin häntä käsittelemään häpeän tunnetta terapeutin avulla, koska tuo ahdistus rajoittaa paljon elämää. Toki voisi antaa kliseisiä yhden markan neuvoja, kuten että "ensin mietti mitä muiden haluaisi ajattelevan susta, sitten mietti että mitäköhän muut ajattelee, sitten toivoi että se joku ajattelisi, kunnes huomasi ettei sua kukaan alunperinkään ajatellukkaa!" - mikä pitää siis täysin kutinsa, mutta käsitykseni mukaan sosiaalisten tilanteiden pelko vaatii pitempää työskentelyä. Mutta akuuttiin voimaantumiseen tuo ja Antti Holman Häpeä-jakso. (Auta Antti)
Varmaan neuvoisin, että kannattaa säännöllisesti ja tietoisesti altistaa itsensä epämukavalle sosiaaliselle tilanteelle. Niin ettei jää pelon noidankehään.
En miettisi mitään. Olisin sitä mieltä että ei kuulu mun perheen ja mun sukuun sopivaksi. Meillä on kaikki okei vaikka meitä on uskovaisista ateisteihin ja uraa tekevisteistä super-vihreisiin. Jos joku muu idiootti ei sovi siihen, olkoon sopimatta ja menköön muualle! Toivottavasti ketään tällaista ei tule vastaan!
Olisi kiva jos kertoisi. Mun lähellä saa pelätä. En tuomitse. Enkä väkisinhoida.
Kyllä se hetkellisesti sääliä herättää. Yritän toimia niin, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olo.
up