Työvuorolistoista ja JP-päivistä tietävää paikalla?
Työvuorolistoista mara-alalla. TESsissä lukee, että työntekijälle tulee antaa yksi X ja yksi V vapaa viittä työpäivää kohden viikossa. Mitäs kun työtä on aina vaan kahtena päivänä viikossa? Riittääkö että työvuorolistaan merkitään vain näiden kahden päivän työajat per viikko vai pitääkö siellä olla näitä V ja X vapaita? Eli koko paikka on avoinna vaan kahtena päivänä viikossa, muille päiville vuoroja ei ole edes jaossa.
Miten nuo JP-päivät oikein menee. Kirjanpitäjä antaisi kaikille JP-päiväkorvausta 7,40xtuntipalkka, mutta tuohan on se maksimi? Eihän osa-aikainen työntekijä voi millään ansaita noin suurta JP-korvausta jos työtäkin on neljä tuntia kahtena päivänä viikossa? TESsissä näytti olevan, että kolmen täyden kolmiviikkoskauden tunnit jaettuna 45:llä. Eli ymmärränkö oikein jos tunteja on kolmeen viikkoon 3x8 ja tämä kerrotaan kolmella ja jaetaan luvulla 45? Itse en saa tästä laskutoimituksesta kuin 1,6. Eli 1.6xtuntipalkka? Anteeksi että väännän rautalangasta, mutta haluaisin ymmärtää miten tämä menee oikein.
Sitten vielä työntekijä, joka tekee tunteja koulun loma-aikaan. Eli teki viimeksi tunteja joululoman aikaan, tulisi nyt töihin pääsiäiseksi ja taas kesäksi. Millainen JP-korvaus hänelle pitäisi pitkäperjantaista antaa? Eli hänellä ei ole ollut työvuoroja viimeiseen kolmeen kolmeviikkoislistaan.
Kommentit (9)
Noita osa-aikaisten jp-korvauksia en muista, mutta x- ja v-vapaat kuuluu kokoaikaisille. Muillahan vapaat on joka tapauksessa. Minä merkkasin pahimmille osa-aikaisnarisijoille yhden v-vapaan viikossa ja kaikki muut vapaat oli x-vapaita.
Tesissä on ohjeet jp:n ja lomakorvaustenkin laskemiseen myös osa-aikaisille, kannattaa sieltä katsoa tai soittaa pamin linjalle jos ei jaksa lukea.
En oo varma miten noi menee, mutta viime vuonna tein keikkatyötä ja olin yhden päivän pääsiäisenä töissä. Jp-korvausta sain ehkä 1h palkan. Muistan vain kun olin siinä luulossa että saan yhden ylimääräisen päivän palkan mutta eihän se niin mennyt. Tein tosi harvakseltaan vuoroja.
3 jatkaa, että minustakin jp-korvaukset maksetaan myös osa-aikaisille ihan kokonaisina päivinä, eli tuo 7,4h. Lomarahoissa sitten piti muistaakseni laskeskella niitä tunteja.
Sori huono muisti, siitä on vuosia kun olen ravintola-alalla työskennellyt.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:33"]
Jos työskentelee sellaisena päivänä, joka on jp-päivä siitä maksetaan täysi korvaus. Jos työskentelee samalla viikolla mutta ei sinä päivänä, käytetään tuota laskukaavaa. Täyden korvauksen voi maksaa myös osa-aikaiselle joka on työskennellyt samalla viikolla, siitä voi työpaikalla sopia. Mutta pitkäperjantaina työskenneille tulee täysi korvaus, vaikka ei olisi koskaan ennen työskennellyt kyseisessä puljussa.
[/quote]
Eli pitkäperjantaista saa pyhäkorvauksen lisäksi vielä jp-korvauksen, eli periaatteessa kolmen päivän palkan?
Kun olen ollut pitkäperjantaina töissä olen saanut siis normipalkan pyhäkorvauksella + yhden jp-päivän siihen päälle.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:33"]
Jos työskentelee sellaisena päivänä, joka on jp-päivä siitä maksetaan täysi korvaus. Jos työskentelee samalla viikolla mutta ei sinä päivänä, käytetään tuota laskukaavaa. Täyden korvauksen voi maksaa myös osa-aikaiselle joka on työskennellyt samalla viikolla, siitä voi työpaikalla sopia. Mutta pitkäperjantaina työskenneille tulee täysi korvaus, vaikka ei olisi koskaan ennen työskennellyt kyseisessä puljussa.
[/quote]
Jp-päivän ansaitseminen edellyttää että työsuhde on jatkunut, oliko se nyt kolme viikkoa? Normi pyhäkorvaukset tietty kaikki saa.
Eli vaikka normaali työvuoro olisi vaan 4h, niin tekemällä JP-päivän, saa 7,4 tunnin palkan siihen päälle?
Kokeilen vielä kerran täältä, josko paikalla asiasta tietävää!
Pamin sivuilla näin: "Osa-aikatyöntekijälle JP-vapaan pituus lasketaan siten, että kyseistä JP-päivää edeltäneiden kolmen täyden kolmiviikkoisjakson työaika jaetaan luvulla 45. JP-vapaan pituus voi olla kuitenkin enintään 7,4 tuntia."
Ja otin siis yhteyttä Pamiin, mutta minuahan ei sieltä neuvottu, koska en ole jäsen. Olisin halunnut rautalangasta väännetyn version, jotta ymmärtäisin asian varmasti. Nyt sitten pitäisi ilmeisesti liittyä mara ry:n, jotta saisi sieltä neuvoja? Mielestäni palkanlaskijan tulisi tietää tällaiset asiat, eli taitaa lähteä meidän kirjanpitäjä vaihtoon jossain vaiheessa. Nuijaa sanon minä! Siis ap.