Tuttava alkanut lainalla rahaa ihan urakalla ja en osaa enää kieltäytyä
Kyse on kyllä "pikku summista" mutta jotenkin tästä alkanut tulla tapa hänelle ja olen aina lainannut. Nyt olen vaan kyllästynyt tähän touhuun joten miten lopetan?
Kommentit (28)
Sanot että tuli itsellesi isompaa menoa niin et nyt pysty. Ei tarvitse selitellä mitä menoa. Tai sano että rahat on säästötilillä johon et pääse käsiksi tai että sijoitat ylimääräiset.
Sori, tuosta lainaamisestasi on nyt tullut tapa enkä halua enää lainata.
"Mulla ei nyt ole mitä lainata" on helppo sanoa ja pitää myös paikkansa. Jos rahan lainaaminen ärsyttää, se on merkki siitä että siihen ei silloin ole varaa.
Jos maksaa takaisin silloin kun on luvannut, ei mua haittaa, mutta jos vitkuttelee ei montaa kertaa onnistu lainailu.
Ei auta kuin kieltäytyä. Jos on pakko selittää, niin sano että tarvit ite. Jos tahdot eroon kaverista niin keksi nyyhkytarina ja pyydä itse lainaa häneltä/maksamaan heti lainansa, koska sinulla ei ole varaa ruokaan.
niitä jo lainattuja et enää näe, se on ihan varma. sua käytetään härskisti hyväksi niin kauan kun mahdollistat sen. ei oo kiva kaveri sulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa takaisin silloin kun on luvannut, ei mua haittaa, mutta jos vitkuttelee ei montaa kertaa onnistu lainailu.
No kyllä minua alkaisi pitemmän päälle haitata, jos aina ollaan lainaamassa vaikka maksetaan takaisin. Eikö niitä asioita saisi järjestettyä niin, ettei tarvitse aina lainata.
Eri
Joulun alla on maailman helpointa kieltäytyä!
"Menee kaikki rahat jouluun, ei riitä lainattavaksi. Sitten tulee tammihelmimaaliskuun kovat sähkölaskut ja joululahjojen osamaksut. Hyvä kun rahat riittää ruokaan".
Jos ei tähän vuodenaikaan keksi rahaan liittyvää valkoista valhetta, sitten ei koskaan.
Sano että palkka suoraveloituksena sijoituksiin ja ei jää ylimääräistä. Ja sijoituksia ei voi myydä koska niistä menee silloin veroa.
Maksaako takaisin vai lainaaja kokoajan lisää?
Velka on veli otettassa, velipuoli maksettaessa.
Itse lainasin kolme vuotta sitten 2 tonnia eräälle kaverille auton hankkimista varten ja puhe oli että viimeistään muutaman kuukauden päästä maksaa koko summan takaisin kun tulee veronpalautukset.
On maksanut tähän mennessä 600€ ja näitäkin pitänyt pyytää säännöllisesti, aina on selitys valmiina mihin rahat on tällä kertaa palanut. En kyllä enää ikinä lainaa kenellekään vaikka nämä saisikin joskus vielä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan ne aina toimii. Alkuun takaisinmaksu on ajallaan, sitten viivästyy, ja samalla summat kasvavat. Kannattaa lopettaa alkuunsa.
Yhdelle toistuvasti paristakympistä viiteenkymppiä lainailleelle sanoin vain etten ole pankki. Selityksiähän aina oli, ja maksun viivästys kuukausia.
Siis lainailee paljon ja ap ei osaa "enää" kieltäytyä?
Kysymys numero yksi, maksaako hän seuraavana päivänä takaisin? Jos ei, ei tule kuuloonkaan, että lainaisi uudestaan. Ja jos ei maksa ollenkaan takaisin, hän on varas. Mikä ap:tä vaivaa, että lainailee jollekin lokille? Katkaise se ihmissuhde kokonaan.
Onko hän aina maksanut takaisin? Jos ei, niin silloin vastaus on hyvin yksinkertainen: kun ensin maksaa entiset lainat, ehkä voisit lainata.
Kysy kuitenkin, miksi hän haluaa lainata aina sinulta. Luuleeko sinua niin rikkaaksi vai miksi?
Laita stoppi. Itsellä meni tonni. Kaveri lainasi pieniä summia kerrallaan, kymppi tai kaksi silloin tällöin ja lupasi ja vannoi että maksaa ensi palkasta ja palkkapäivänä ilmestyi selityksiä miksi ei onnistu. Sitten pari viikkoa ei mitään ja sitten soittaa että auta, hän on kaupassa mutta tili on tyhjä, ei ruokaa, ja että maksaa kyllä takas tällä kertaa.
Olin hölmö, lainasin kunnes lopulta meni hermot, laskin kokonaissumma ja sanoin että jouduin kerran itse jättämään kauppareissun väliin koska ei ollut rahaa kun hän ei takaisin maksanut ja sanoin että penniäkään ei tule, vanhat maksaa joko hyvällä tai pahalla.
Olet lapatossu. Et kuitenkaan lopeta lainaamista ennen kuin hän on kupannut housutkin sun jalasta. Onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä!!!!
Minä sanoisi: liian kiltti!
Sanomalla hänelle, ettet lainaa enää. Jos haluat, voit kertoa myös syyn.