Moni inhoa puutarhassa kitkemistä, miksi
ette tee asian eteen jotain ettei tarvi kitkeä?? Katteet, maanpeitekasvit, roundup, keinoja on monia!
Kaverin luona ihmettelin kun hän viimekesänä ohikulkiessaan aina katkaisi voikukan sieltä, rikkaruohon täältä ja valitteli sitä kitkemisen määrää, olis edes juurineen poistanut ne eikä vaan katkaissut vartta, ei ihme ettei kitkeminen lopu koskaan =O
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 16:36"]Mulla on nuo kaikki käytössä ja silti kitkemistä on ihan sairaasti tehtävänä.
[/quote]
Tarkenna vähän mistä kitket
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 16:36"]Mulla on nuo kaikki käytössä ja silti kitkemistä on ihan sairaasti tehtävänä. [/quote] Tarkenna vähän mistä kitket
[/quote]
Penkeistä ja nurmikolta. Vaikka penkit on hyvin rajattu niin aina sinne pääsee jostain nurmikkoa. Nurmikolla taas kasvaa voikukkaa ja muuta rikkaa.
Kukkapenkkisi rajaus ei ole kunnossa jos sinne pääsee nurmikkoa. Ja katteetkin estäisi ruohon kasvun siellä. Mulla perennat kasvaa niin tuuheina, ettei sinne sekaan rikat mahdu.
Jos nurmikko on jo voikukan vallassa, et niistä kitkemällä pääse, joten turha työ. Tosin voisi koittaa myrkyttää ne ruiskuttamalla voikukkamyrkkyä. Tai sit antaa olla vaan.
Siksi kun aika ei riitä ja selkä menee paskaksi. Ja se on loputon savotta! Hetken joku nurkka siisti niin jo toinen rempsottaa. Meillä iso piha joka on aina vaiheessa. Mutta ei haittaa. Nurmikko leikataan säännöllisesti. Ja on se kitkeminen joskus mukavaa, etenkin silloin kun sitä saa tehdä ilman keskeytyksiä.
Vitsi ku saisikin oman pihan, jossa voisi puuhastella luonnon kanssa :) Ei mene aina tasan onnen lahjat :D
Kaikki ei halua käyttää roundupin kaltaisia myrkkyjä.
http://www.nytimes.com/2015/03/21/business/who-report-links-ingredient-in-roundup-to-cancer.html?_r=0
Perennapenkeissä kun kasvaa vierivieressä kuunliljaa ja kurjenpolvea, sieltä keskeltä nousee korkeampia perennoja, ei tarvi kitkeä yhtään. Pensaiden juurelle ole levitetty sanomalehteä ja päälle reilu kerros haketta, 10 vuotta pysynyt jo hyvänä. Pihassa riittää kivempiakin hommia kuin kitkeminen.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 17:02"]Perennapenkeissä kun kasvaa vierivieressä kuunliljaa ja kurjenpolvea, sieltä keskeltä nousee korkeampia perennoja, ei tarvi kitkeä yhtään. Pensaiden juurelle ole levitetty sanomalehteä ja päälle reilu kerros haketta, 10 vuotta pysynyt jo hyvänä. Pihassa riittää kivempiakin hommia kuin kitkeminen.
[/quote]Meillä on rehottavan puolivilli piha, ja hauskinta on juuri seurata, mitä mistäkin päättää nousta. Kitkemällä muokkaan siihen haluamaani järjestystä.
70-luvun alussa muutettiin taloon, jossa edellinen omistaja oli harjannut kalliot puhtaiksi ja lopun pihan joka oli hiekalla kylvi keväisin suolaa täyteen ettei mikään kasvanut - Ei ollut mitään kitkettävää.
Nyt, 40 vuotta myöhemmin, joutuu äitimuorin jälkiä kitkemään moottorisahalla :D
Mä en kitke kuin siinä sorassa, joka on ulkoseinän vieressä, kasvavia ohdakkeita ja voikukkia. Juuret ovat kesällä kuivassa savessa, johon ei katon lippojen takia edes sada, ihan hirmuisen tiukassa. Ei siihen niinpaljon mene aikaa että viitsisin alkaa erikseen myrkyttelemään. Eikä se oo mikään karikkeen paikka, kostuu seinä. Tyydyn vaan inhoamaan!
Mulla on nuo kaikki käytössä ja silti kitkemistä on ihan sairaasti tehtävänä.