Yrittäminen ja Yel-maksu
Onko niin, että kun olen yrittäjä ja en maksa minimi yel.-maksua, joka oikeuttaisi sairaspäivärahaan, en sairastuttuani saisi mitään sairaspäivärahaa?
MInimituloisena yrittäjä olen siis kaiken tuen ulkopuolella?
-Ahdistunut
Kommentit (14)
Kelan sivut:
"Sairauspäiväraha yrittäjälle ja apurahan saajalle
Jos olet YEL- tai MYEL-vakuutettu yrittäjä, voit saada sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahaan ovat myös oikeutettuja ne yrittäjät, joiden työpanos yritystoiminnassa on vähäistä ja jotka eivät ole velvollisia ottamaan YEL-MYEL-vakuutusta.
Jos sinusta tuntuu, että jaksat työkyvyttömyydestä huolimatta tehdä työtä osa-aikaisesti, keskustele siitä työsi ja työolosuhteesi hyvin tuntevan lääkärisi kanssa. Lue lisää mahdollisuudestasi osasairauspäivärahaan."
Kysy Kelalta tarkempia tietoja. Perusosan saanee kuitenkin.
Olen maksanut kuussa 213 euroa yel-maksua. Tämä on ollut mielestäni minimi, jolla on oikeutettu sairaspäivärahaan. Tämä 213 euroa tuntuu isolta, kun tulot ovat pienet. Nyt mietin, että mitä järkeä minun on maksaa tuota, jos kuitenkin saisin sairaspäivärahaa?
Ennen yrityksen perustamista en saanut mitään, ainakaan tartuntatautipäivärahaa. Olen käsityöläinen ja saan minitulot muutenkin. Ajattelin yrityksen perustamisen myötä, että olisin sentään jollakin tavalla olemassa yhteiskunnan kirjoissa.
Kannattaako sitten pienentää toi yel-tulo? Nyt on ollut, että tienaisin vuodessa 13 000€.
Pelottaa, että jos sairastun koronaan, enkä ole moneen kuukauteen työkykyinen. Haluan saada selvyyden tähän asiaan.
Tuolla minimillä ilmeisesti myös kasvaa työeläke, joka on kyllä nyt niin pieni, että saan kuitenkin takuueläkkeen. Takuueläkekin on epävarma. Melkein tuntuisi paremmalta sijoittaa tuo 213 € kuussa vaikka osakkeisiin.
Pienyrittäjät on täysin lainsuojattomia.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjät on täysin lainsuojattomia.
Sitä koitan tässä kartoittaa, että mitä jos sairastun. Terveenä tulen toimeen, mutta jos olen työkyvytön, jäänkö täysin heitteille.
Vaikuttaisi, että työttömänä olisi turvatumpaa.
Juu, se pitää itse maksaa. Maksa pois. Itse kärsin yrittäjyydestäni vieläkin.
Hanki ilmaista oikeusneuvontaa ja tietoa Veronmaksajien keskusliion kautta,tai ei nyt ilmaista, mutta lähes, kun se maksaa jonkun parikytä euroa vuodessa. Saat kaupanpäälle etuuslehden Taloustaito, mistä saat hetkessä tietoosi melkeinpä kaiken, mitä voit ikinä tarvita ja tiiviitä tietopaketteja vaikka juuri sen vuoden verotuksesta jne. Loput voit selvittää liiton palveluista.
Kyllä kannattaa kenelle vaan, ihan tavalliselle työläisellekin.
Yellit maksaa nyt minulle noin 2500 € vuodessa. Tämä on iso summa. MIetin vain, että mitä saan tästä vastineeksi? Eläkettä kertyy, mutta on muutenkin ihan mini.
Ennen yrittäjyyttä jouduin koronakarenteeniin, tartuntatautipäivärahaa en ainakaan saanut, koska en ollut virallisesti töissä. Työttömänä olisin varmaan saanut tartuntatautipäivärahaa.
Onko tartuntatautipäivärahaan samat säännöt kuin sairaspäivärahaan?
Ei muuta kuin Homoklupiin ja Kelan kassalle.
Sinuna en maksaisi yeliä, jos voit järjestää muutoin eläkkeesi ja tulosi jäävät alle minimi yelin. Jos sairastut, saat sen Kelan minimi sairausrahan. Itse olen myös yrittäjä ja en usko että saan mitään eläkettä parinkymmenen vuoden päästä, joten en maksa yeliäkään, tosin tulotkin jää alle minimirajan. Eläke on järjetettävä jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna en maksaisi yeliä, jos voit järjestää muutoin eläkkeesi ja tulosi jäävät alle minimi yelin. Jos sairastut, saat sen Kelan minimi sairausrahan. Itse olen myös yrittäjä ja en usko että saan mitään eläkettä parinkymmenen vuoden päästä, joten en maksa yeliäkään, tosin tulotkin jää alle minimirajan. Eläke on järjetettävä jotenkin muuten.
Kiitos, tämän tiedon halusin kuulla. Tulot ovat pienet, joten yel-tulon maksamisessa ei ole järkeä. Eri asia olisi, jos tuloja olisi enemmän.
Työttämätkin saavat ilmeisesti kelan sairaspäivärahaa. Huonotuloisena yrittäjänä ei ilmeisesti saa. Miten tämä menee näin.