Yksinhuoltajaäiti
Miksi yleensä kaikkia eronneita äitejä yleensä kutsutaan yksinhuoltajaäideiksi vaikka lapset olisivat välillä miehellä tai elatusapua saavat mieheltä.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Lapset voivat olla, vaikka kadulla, mutta huoltajuus on äidillä.
Yli 90% nykyään solmittavista huoltajuussopimuksista on yhteishuoltajuuksia.
Elatusapu ei liity huoltajuuteen. Elatusvelvollinen on se vanhempi, jonka luona lapsi ei asu pääasiallisesti. Vanhemmilla voi silti olla yhteishuoltajuus tai huoltajuus voi olla vain toisella.
Vierailija kirjoitti:
No mikä sit olis oikeampi ilmaus?
Aloittaja käyttää ilmaisua eronnut äiti. Eikö se ole aika oikea.
Vierailija kirjoitti:
Äiti? Nainen, jolla lapsi/lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Huoltaja tai vaikka äiti.
Joillakin yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä,että lapset ovatkin pääsääntöisesti äidillä.Silloin on sanottu yksinhuoltajaksi äitiä.
Paperilla olen yhteishuoltaja. Yksin kuitenkin lapseni huollan. Lapset eivät ole käyneet isällään ollenkaan sen jälkeen, kun ovat luokseni muuttaneet yli kolme vuotta sitten. Exältä tulee mitätön elatusapu.
Koska he usein ovat enemmän tai vähemmän sitä ja se sana kuvaa asiaa. Vai pitäisikö minun joka kerta sanoa tarkasti sanan yksinhuoltaja sijaan esim.: "Olen kolme/neljäsosaavanhempi ja lapsen isä ei ole maksanut koskaan elatusasapua". Kyllä senkin voin sanoa, mutta joskus tuo on vähän pitkä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska he usein ovat enemmän tai vähemmän sitä ja se sana kuvaa asiaa. Vai pitäisikö minun joka kerta sanoa tarkasti sanan yksinhuoltaja sijaan esim.: "Olen kolme/neljäsosaavanhempi ja lapsen isä ei ole maksanut koskaan elatusasapua". Kyllä senkin voin sanoa, mutta joskus tuo on vähän pitkä sanoa.
Kyllä sinä saat sanoa olevasi yksinhuoltaja, jos sellaiseksi itsesi koet. Mutta minä esimerkiksi olen yhteishuoltaja. Meillä on vuoroviikot ja sekä taloudellinen että hoitovastuu on aina mennyt puoliksi. En koe olevani yksinhuoltaja. Silti arkikielessä sitä monen mielestä olen, kun taas lasteni isä ei varmasti kenenkään mielestä ole yksinhuoltajaisä. On siinä selvä ero.
Yksinhuoltaja on yleisnimitys vaan naisille joihin törmää esim.niiden lapsivapaa viikoilla baarissa jne...siis nainen joka ei ole parisuhteessa enään mutta lapsia on.
Onhan lasten isäkin yksinhuoltajaisä, koska emme asu yhdessä. Lapset asuvat myös isällään osan ajasta ja hän on myös yksinhuoltaja, kunnes hommaa jostain kumppanin joka osallistuu lastenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuäiti on parempi ilmaus.
No ei ole. Ei kuvaa esim. tilannetta, jossa yritän selittää, etten yksinhuoltajana voi käydä iltatöissä, koska minulla on pieni lapsi kotona. Jos sanoisin samassa tilanteessa, että olen sinkkuäiti, tulisi ennemmin mieleen, että se ei voi käydä iltatöissä, koska se juoksee illat baareissa treffeillä.
Yksinhuoltaja on isä tai äiti aina niinä viikkoina,kun lapset ovat vuoroviikoin äidillään tai isällään.Eihän se toinen silloin niitä hoida.
Itse käytän termiä yksinhuoltaja, vaikka onkin yhteishuoltajuus. En jaa vanhemmuutta lasten isän kanssa, hänen omasta toiveestaan kuin paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä saat sanoa olevasi yksinhuoltaja, jos sellaiseksi itsesi koet. Mutta minä esimerkiksi olen yhteishuoltaja. Meillä on vuoroviikot ja sekä taloudellinen että hoitovastuu on aina mennyt puoliksi. En koe olevani yksinhuoltaja. Silti arkikielessä sitä monen mielestä olen, kun taas lasteni isä ei varmasti kenenkään mielestä ole yksinhuoltajaisä. On siinä selvä ero.
Niin onkin, ja jokainen käyttäköön mitä haluaa. En ole missään ollut sinulle pakottamassa yksinhuoltaja-termiä, mutta itse kyllä koen selkeästi olevani. Käytän kyllä myös termiä lähihuoltaja. Tässä asiassa on ihan valtavasti aste-eroja, jossa toinen pää on totaaliyksinhuoltaja ja toinen yhteishuoltaja, joka voinee parhaassa tapauksessa olla tasapuolisesti sitä ainakin vanhemmilla lapsilla.
Lapset voivat olla, vaikka kadulla, mutta huoltajuus on äidillä.