X-adventure Twingo vai Brio Twinette???
..vai jokin muu tuplaratas? Olen siis hankkimassa tuplarattaita 2v esikoiselle ja pian syntyvälle vaaville. Onhan esikoinen tietysti jo aika iso, joten moni on varmaan sitä mieltä ettei tuplia tarvita ollenkaan. Mutta me liikumme aika paljon, on puistoreissuja, kauppareissuja, ostoskeskuksissa hengailua jne. enkä suostu lähtemään ERITTÄIN vilkkaan esikoisen kanssa mihinkään, ellei hän ole jossain tukevasti kiinni :-) Haluan siis säästää omaa vaivaani ja hermojani :-)
HAluaisin kapoiset, kaupunkikäyttöön sopivat rattaat, joihin kuopus mahtuu makoilemaan pehmeässä kantokopassa. Arvostan Twingossa helppoa liikkuvuutta, mutta Twinetessä taas mm. suurempaa tavarakoria.
Olisi kiva kuulla käyttäjien (ja toki muidenkin asian harrastajien:-)) mielipiteitä!
Kommentit (11)
.. ja nimenomaan juuri tuo suosittelemasi Hug a bub:-) Ostin jo esikoiselle aikoinaan ja tykkäsimme molemmat! Liinassa ajattelinkin vaavia kanniskella esim. useinmiten ulkoillessa, varsinkin elleivät ulkoilut satu päiväuniaikaan, mutta jotenkin ajatus siitä että vaavi olisi _koko ajan_ kannettavana kun esikoinen istuu rattaissa, tuntuu ahdistavalta.. Haluan siis myös sen vaihtoehdon, että molemmat on vaunuissa. Kalliimmaksihan se tulee, mutta luotan siihen, että tuplarattaat saa myytyä hyvällä hinnalla sitten kun niitä ei enää tarvita.
Lapsilla ikäeroa tasan kaksi vuotta ja kohta vuoden päivät ovat olleet Twincot käytössä. Pistänpä alle plussia ja miinuksia rattaista, joihin pitkän harkinnan jälkeen päädyin:
+ todella pienet kasattaessa (esim. Emmaljungan Twin Ceroxit eivät menneet meidän pikkufarmarin (Volvo V50) takaloosteriin, nämä taas oman Clioni taakse " heittämällä" ...)
+ kevyet ja ketterät
+ hyvät pyörät eli pääsee kyllä kulkemaan esim. loskassa ja hiekkatiellä hyvin
+ kapeat: ovat mahtuneet kaikista ovista ja väliköistä, mistä olen kulkenut
+ tavaratila on ihan hyvänkokoinen esimerkiksi kaupunkiostoksille (mahtuu reilusti pusseja), mutta esimerkiksi ruokaostoksille tuntuu " heppoiselta"
+ pehmeä kantokoppa (meillä Gesslein Highlightin yhdistelmät) mahtui hyvin toiselle puolelle, esim. em. Emmaljungiin ei tuo koppa mahtunut
+ väliseinä aivan ehdoton, sillä muuten esikoinen olisi koko ajan pienen kimpussa - kantokopassa nukkuessaan vauvana kuopus sai olla hyvin rauhassa ja paikka oli aika suojanenkin
- ei pysty vaihtamaan työntösuuntaa ja uusimmista malleista puuttuu kurkistusluukku, joten kaverusten kahinoita pitää kiertaa katsomaan sivulta
- Selvästi " laatumerkkejä" heikompitasoiset: huonommat kankaat, säädöt vöitä kiristämällä, kuomun kangas kiinnitetään aika onnettomilla tarroilla, vyöt eivät ole niin ergonomiset ja mukavat kuin voisivat olla
- Ainoiksi vaunuiksi esimerkiksi kaksosille en suosittelisi, sillä ovat aika suojattomat.
- etupyörä saattaa jumittaa eli mennä " poikkiteloin" (jos yrittää jatkaa matkaa väkisin, on kai aika yleistä, että etupyörä vääntyy/katkeaa)
- sinänsä rattaisiin mahtuu hyvin vähän isompikin kulkija (meillä esikoispoika 106 cm ja 17 kg), mutta kuomun alle hän ei istuvassa asennossa mahdu
- työntökorkeutta ei pysty säätämään, toimii kyllä kohtalaisesti ainakin meillä (minä 180 cm, mies 188 cm)
Tällaisia ajatuksia tuli yhtäkkiä mieleen. Meillä vaunut ovat olleet ainakin ensimmäisen puolen vuoden aikana kovasti kaupunkikäytössä ja vieläkin otan ne, jos tarvitsee rauhassa katsoa jotain tai mennä kiireellä pidempiä matkoja. Olenpa sattunut pariinkin kertaan kaupungille niin, että molemmat ovat vetäneet sikeitä vaunussa tunnin tai pari, kyllä on jäänyt mammalle aikaa tehdä omia sovituksiaan ;-). Kaksostenrattaiden lisäksi meillä on seisomalauta yhdistelmissä ja se on ollut myös yllättävän hyvä käytössä. Kesällä mentiin lomamatkoilla hyvin sen kanssa ja samoin lyhyillä matkoilla on toiminut myös sateenvarjorattaidemme (Peg Peregon Pliko3:t) kiinteä seisomatuki. Liina ja Ergokin on välillä käytössä, mutta eivät mielestäni korvaa kunnon vaunuja, missä lapset voivat rauhassa touhuta ja nukkua halutessaan.
Toivottavasti tästä oli apua! Jos tulee kysyttävää vielä, niin laita viestiä. Oon luultavasti linjoilla vielä tänään tai huomenna, sitten häivytään lomamatkalle ;-).
Brion Twinettet tuli myyntiin vasta sen jälkeen, kun meidän oli hankittava noi vaunut. Briot olisivat muuten olleet meillekin potentiaaliset vaihtoehdot ja muistan soittaneeni valmistajalle tuosta lanseerausaikataulusta, sillä olisin halunnut vaunut vertailuun mukaan. Varsinkin tuo työntösuunnan vaihtaminen houkutteli Brioissa.
Meillä kuitenkin nuo tuplarattaat ovat olleet selkeästi kaupunkikäytössä eniten eli en ole joutunut niiden kanssa kulkemaan huonossa säässä pitkiä matkoja. Tuohon kaupunkikäyttöön noi Twincot ovat olleet todella hyvät juuri tuon ketteryytensä takia, mutta kallistuisin Brioihin, jos joutuisin kulkemaan toistuvasti ulkona viimassa ja tuiskussa vaunuilla. Twincoihin saa toki sadesuojan (meilläkin se on varastossa), mutta ilman sitä rattaat ovat suojattomat esimerkiksi kovalla pakkasella. Me ei olla esimerkiksi jouduttu pitämään tuota kuomua alhaalla kuin muutaman kerran. Jos sitä pitäisi pitää jatkuvasti alhaalla, luultavimmin esikoisella menisi hermot sen alla kumarteluun.
Kiitos kovasti kun jaksoit kertoa kokemuksistasi! Taidat olla aika samoilla linjoilla hankintojen kanssa kuten minä: Ergon ajattelin myös ostaa kun aika on kypsä ja esikoiselta on myös valmiina Gesleinin Highlightit, seisomalauta haussa. Joku varmasti pitää ylivarusteluna, mutta arvostan sitä että on helppo liikkua eri tilanteissa :-)
Twincoissa mua selostuksesi jälkeen epäilyttää enää oikeastaan se tavarakorin pienuus. Olisi kiva pärjätä sen kanssa myös ruokaostoksilla ja olen täysin kyllästynyt siihen Highlightien onnettomaan viritykseen (mielestäni niiden vaunujen ainoa huono puoli). Parempaa Twinettessä on myös värivaihtoehdot, mutta pitkä miinus tulee kyllä jäykästä liikuttelusta.
Mitenkähän tässä nyt osaisi päättää.. :-)
Mutta laitetaan vielä tännekin..
Meillähän oli sama tilanne tossa muutama kuukausi takaperin ja meillä päätettiin näin. Emmaljungan Edget lähti myyntiin ja ostin tilalle Brion Tridemit(taaperolle omaan käyttöön).
Tuplista mietin myös Twinettejä,Twincoja mutta parhaimmiksi totesin I' coon Platon 6 Airit.
Twinetet kaatui siihen kuin kuulin,että niillä ei mahtuisi paikallisjuniin ja niillä joilla oisi ehkä mahtunut(pari vuotta vanhat) ei ollut säädettävää aisaa,mikä on meillä ehdoton suuren pituuseron takia.
Joten meille ei tullut Twinettejä.
Vähän samaa olen kuullut Twincoista.Niissä epäilytti myös kankaiden heikko kiinnitys ja vöiden alhaiset kiinnityskohdat.Samoin tavarakorin pienuus.Joten nekin oli pois laskuista.
Meillä päätöksen ratkaisu oli vaunujen kapeus(64cm),kätevyys(saa hetkessä yhdenistuttaviksi),laatu(yksi euroopan kärkimerkeistä),teleskooppiaisa,tilava tavarakori,sekä isot(30cm) ilmakumit.Vaunujen laatu näkyy hyvissä ja laadukkaissa kankaissa,toimivassa ja kevyesti työnnettävässä rungossa.
Nyt kun olen muutaman kerran liikkunut niin,että vaunut on tuplina on muutamakin ihminen tullut kysymään,että mistä tälläisiä tuplia saa.
Joten jos vaan vähääkään budjetti sallii,niin kannattaa harkita.
Vaunuilla on myös erittäin hyvä jälleenmyynti arvo..
Tulin vielä kurkkaamaan, josko olisi tullut lisäkysymyksiä. Hyvä, että selityksestä oli apua. Sinänsä toi tavarakori on tosiaan aika korkea kangaslaitoineen eikä sitä mielestäni voi tilavuudeltaan verrata Gessleinin koriin Gessleinin kori on minunkin mielestäni onnettoman matala ja sinne on hankala laittaa tavaroita (seisomalauta mahtuu juuri ja juuri sinne tarvittaessa, kun ystäväni kuljettaa Emmaljungan vaunujen alla taaperon potkuautoa ;-D)! Mutta kuten kirjoitin, kori on tosiaan ihan kangaspussi, joten en siihen heti pistäisi mahdottomia määriä painavia ostoksia. Muutenkin tollaisten keveämpien kaksostenrattaiden paino kasvaa helposti tosi isoksi " täydellä kuormalla" . Itse olen naiseksi luultavasti erityisen kookas+voimakas ja kyllä meinaa hiki tulla otsalle, kun tätä pesuetta tönää ylämäkeen ilman ostoksiakin ;-).
Kuningascopran valitsemat I' coonit olivat mulle uusi tuttavuus, sillä itse etsin silloin vuosi sitten rinnakkainistuttavia rattaita. Mutta toi I' coonin idea vaikuttaa loistavalta! Ja tosiaan erikoispisteitä laadukkaista kankaista ja yksityiskohdista! Miten muuten teillä onnistuu, jos molemmat lapset nukkuu? Pitääkö etummaisen istuimen olla aina jonkinlaisessa istumisasennossa? Harmi, kun en noihin rattaisiin törmännyt täällä Tampereella, olisi voinut olla meidän hankintalistalla myös.
Jonkun mielestä minäkin olen varmasti myös täysin " ylivarusteltu" lasten tarvikkeiden suhteen. Leluja en mahdottomia määriä hanki, mutta näihin elämää helpottaviin kulkupeleihin ollaan kyllä satsattu. Samaten turvaistuimia on rivissä molemmissa autoissa, sillä en jaksa niitä siirrellä jatkuvasti ja ennakoida, kuka hakee lapset ja koska. Kierrätetään sitten käytön jälkeen sisaruksilla tai muilla lähipiirin lapsilla.
Tsemppiä Merlionille rattaiden ostoon - toivottavasti löydät sopivat!
Kyselisin sulta vielä miten nuo I' coonit liikkuu? Onko peräkkäinistuttavia hankala nosta katukivetyksen ym. yli kuten joku on jossain maininnut? Ja sama arveluttaa kuin Jogua (anteeksi kun kirjoitin äsken nickisi väärin!), mahtuuko esikoinen edessä maku / lepoasentoon, jos pikkuinen nukkuu takana? Entä onko sulla käytössä näihin kuuluva turvakaukalo? Saakohan sen kiinnitettyä rattaisiin?
Tosi hintavathan nuo I' coonit ovat, mutta jos myisi vanhoja pois, niin mieskin saattaisi lämmetä idealle tonnin tuplista :-) Nurkissa pyörii nimittäin kolmenlaisia rattaita tällä hetkellä..
Siis suurkiitokset Kuningascobrallekin vaivannäöstäsi, kiinnostava tuttavuus nuo I' coonit! Ja kiitos Jogulle tsempistä, hankalaa mutta hauskaa tämä vaunushoppailu!!
Elikkä ton etummaisen saa ns.reiluun lepoasentoon ja kun jalkatuen nostaa ylös,hyvin on meidän neiti 1v 5kk siinä nukkunut..Saahan sen ihan makuullekin,mutta mielestäni takana olevalle ei jää sitten tilaa tarpeeksi..Joten siksi en suosittele näitä kaksosille vaan nimenomaan erikäisille sisarruksille.
Nää I' coothan ei ole ollut markinoilla montaa vuotta ja vasta nyt ihmiset alkaa pikkuhiljaa niitä löytämään.Euroopassa hyvin suosittu merkki,joka ihme kyllä sopii Suomen oloihin.
Itse ihan yllätyin miten hyvin toimivat tuplina eli menevät moitteettomasti ja helposti kivetysten yli.Mikä varmaan johtuu osaksi isoista ilmakumeista ja hyvästä jousituksesta..Myös kääntyvät etupyörät(samanlaiset kuin autossa) ovat loistojuttu,ohjattavuus on todella helppo vaikka yhdellä kädellä toimii..
Kaukaloa meillä ei ole,mutta maahantuojan mukaan kaukalon saa laitettua.Meillä on vaavilla Emmaljungan pehmeä kantokassi,jonka saa jopa kiinnitettyä oikeaoppisesti ts:kiinnityslenkit oikealla kohdalla vaikka vaunuta ja koppa erimerkkiset.
Meilläkin mies repi pelihousuja kuin kerron,että mitkä vaunut haluan,mutta kun kerroin,että myyn mUutamat vaunut yms tarvikket pois ja otan äippäavustuksen rahana,jonka laitan vanuihin,niin johan lämpesi..Ja kun vielä vein miehen liikkeeseen testaamaan vaunuja,niin mieskin ihastu niihin ja sanoi,että nää meille..Joten vähän sumpilimista se vaati,mutta kannatti :)
KANTOLIINAN! Osta heti hyvä, jolla ei voi mennä vikaan, hug-a-bug 85 ¿.
Meidän 3 v. tuskin pikkusiskoa ensin huomasi ja vältyttiin kaikilta mustasukkaisuuksilta, kun sisko uinui tyytyväisenä liinassa 5 kuukautta lähes koko ajan ja sen jälkeen aina puistossa, kaupassa jne.
Niin helppoa ja puhumattakaan siitä miten hyvää liinailu on vauvalle! Lue vaikka baby-idean sivuilta.
Ajattele edes asiaa...