Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ferritiinistä jauhavat vain keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset?

Vierailija
12.12.2021 |

Tuntuu, että siitä kuulee joka puolella puhuttavan, mutta aina tämän ihmisryhmän taholta.

Onko koko asia edes vakavasti otettava? Onko oikeaa näyttöä olemassa?

Tuntuu kyllä monen naisen mielestä selittävän kaiken ja olevan ratkaisu kaikkeen...

Olen itsekin keski-ikäinen nainen, jos se jotain merkitsee.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiini väsyttää, joten hematologit seuraavat arvoani.

Arvoni on 16, joka on heidän mukaansa minulle riittävä.

Ferritiini ei kuulu keskustelunaiheisiini, vaikka saatan mainita kuuden vuoden syöpähoidoistani.

Vierailija
2/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keski-iän kynnyksellä, enkä ole vasta kuin vähän aikaa sitten kuullut koko ferritiini-sanaa. Minun tapauksessani mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, mutta en oikeastaan edes tiedä mikä ferritiini on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset jauhavat myös ja etenkin monet raskaana olevat T.nuori nainen

Vierailija
4/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niillä on eniten vuotohäiriöitä. Tietysti siinä on veriarvot kuralla kun vuodat vuosia 2-3 viikkoa kuukaudessa kuin pistetty sika eikä lääkärit tee mitään.

Vierailija
5/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kellään nyt pitäisi olla mitään anemiaa Suomessa. Raskausaikana lievä anemia kuuluu jossain vaiheessa asiaan, mutta se korjaantuu melko nopeasti itsellään.

En tiedä mitä kaikkia arvoja ihmiset mittauttavat, mutta onhan se joillekin firmoille hyvä bisnes keksiä rikkaille länsimaalaisille puutostauteja. 

Vierailija
6/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi ei. Mutta kun on ja hoitoa/apua ei saa.

Vierailija
7/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on aina yksi selitys kaikkeen. Hyvä toki mittauttaa.

Vierailija
8/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sähköallergia on poissa muodista, niin elämän tyhjyyteen täytyy keksiä jotain uutta.

Kohta taas uusi muotivaiva tulossa.

Vierailija
9/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä jauhavat nuoretkin. Esimerkiksi kasilla oleva tyttäreni, jonka väsymys, päänsäryt ja palelu loppuivat, kun rautakuuria oli takana muutama viikko. Ferritiini oli 26.

Vierailija
10/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kellään nyt pitäisi olla mitään anemiaa Suomessa. Raskausaikana lievä anemia kuuluu jossain vaiheessa asiaan, mutta se korjaantuu melko nopeasti itsellään.

En tiedä mitä kaikkia arvoja ihmiset mittauttavat, mutta onhan se joillekin firmoille hyvä bisnes keksiä rikkaille länsimaalaisille puutostauteja. 

Eräs (naispuolinen) serkkuni oli käynyt jollain hyvinvointi-ihmeparantajalla ja saanut tulokseksi listan ruoka-aineita, joille on allerginen. Mittaus maksoi muutaman satasen ja oli tehty vastusmittarin johdoilla ihoa tökkimällä. Että kun puutostiloista ja nälänhädästä johtuvia sairauksia ei enää ole, pitää niitä huuhaahömpän avulla keksiä! Ja niihin myydä jotain homeopaattisia hoitovesiä ja kyykkyrukoiluhoitoja.

Vierailija
11/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä keski-ikäiset jauhavat terveysongelmista ylipäätään enemmän?

Mulla oli alhainen ferritiini vuotohäiriöiden takia, mutta eipä siitä tule juuri puhuttua. Niinkuin ei niistä vuotohäiriöistäkään.

N31

Vierailija
12/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta äskettäin kuullut siitä.

T. Keski-ikäinen

Vierailija
13/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa meille kuuntelemaan kun mun mies jaksaa puhua siitä käytyään testissä ja arvot olivat alhaalla. Nyt joka asia tuntuu johtuvan siitä. 

Vierailija
14/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskaupat myy oikein hyviä rautatuotteita ja dietti tuotteita missä jo on vitamiinit. Maksa makkara ruokakaupassa kyllä nostaa nopeasti arvoja jos puutoksia on. Ja muna.

Vierailija
15/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itsekin keski-ikäinen, ovat sinun tuttavapiiriäsi? Eli otantasi on kohdentunut keski-ikäisiin?

Toinen syy voi olla, että voi kestää vuosia, ennen kuin asiaan kiinnitetään terveydenhuollossa huomiota. Itselläni meni yli 10 vuotta niin, että terveystiedoissa papereissa alle viitearvojen oleva ferritiini oli ohimennen mainittu, mutta siihen ei sen enempää kiinnitetty huomiota. Yli 10 vuoden jälkeen selittyivät monenlaiset oireet koko ajalta: levottomat jalat, hiustenlähtö, jatkuva uupumus ja keskittymiskyvyttömyys, jatkuva palelu ja infektioherkkyys, halu nukkua kellon ympäri, jopa työkyvyttömyys jne.

Vierailija
16/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy pillerit auttaa vuoto häiriöihin niin että kuukautiset on säännölliset. Sterilointi lopettaa ongelmat miehelle tehtynä parhaiten.

Vierailija
17/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut itsekään kuullut ferritiinistä ennen kuin jouduin käymään sairaalassa rautatankkauksessa. Työterveyslääkäri varmuuden vuoksi otatti verikokeet ja laittoi lähetteen sisätautiosastolle.

Anemiani ei johtunut huonosta ruokavaliosta eikä runsaista menkoista sen enempää kuin luulosairaudesta tai vaihdevuosien aiheuttamasta nyrjähtämisestä päässä.

Maksamakkaraa ja munia olisi pitänyt syödä varsin runsaasti päivittäin, koska edes rautatabletit eivät seurannan aikana tilannetta korjanneet.

T: feriitiini 6 ja Hb 68

Vierailija
18/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinimuoti meni jo ajat sitten. Sitä ennen oli kilpirauhasen vajaatoiminta jne.

Reppanat löytävät aina syyn löysäilyynsä henkisen selkärankansa ulkopuolelta. Milloin on hormonit sekaisin kun suklaa maistuu, toisella kertaa on rautavarastot ehtyneet kun ei hanuri nouse sohvalta.

Vierailija
19/19 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinimuoti meni jo ajat sitten. Sitä ennen oli kilpirauhasen vajaatoiminta jne.

Reppanat löytävät aina syyn löysäilyynsä henkisen selkärankansa ulkopuolelta. Milloin on hormonit sekaisin kun suklaa maistuu, toisella kertaa on rautavarastot ehtyneet kun ei hanuri nouse sohvalta.

Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta vuosien syöpähoitojeni jälkeen. 

Pidetään peukkuja, että pääset kokemaan syövän, ferritiinin romahtamisen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan.

Jutellaan lisää sen jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi