Jalapenoista vatsa sekaisin
Mistä voisi johtua? Mulla menee aina ainakin vähän, mut tänään.. Huhhuh. Koko päivä on ollu maha kipee ja paska lentää, persettä polttaa ihan älyttömästi ja nyt on ilmeisesti joku haavakin siellä kun paperiin jää verta aika mukavasti.. Ei enää ikinä jalapenoja!
Kommentit (6)
Joo mä arvelinkin että tosta liiasta paskomisesta ja eilisestä hirveästä ummetuksesta johtuen tullut joku hemmetin haaveri.. :( ao
Jalapenoissa oleva aine joka aiheuttaa polttelun tunnetta on kapsaisiini. Se siis vain tuntuu hermoissa (limakalvolla) polttavalta, mutta ei sitä siis tietenkään oikeasti ole.
Eli ei se jalapeno aiheuta mitään mahan sekaisin menemistä. Ehkä niissä säilötyissä jalapenoissa oleva etikka tai suola tai mausteet saa sun mahan sekaisin.
Herkkä maha menee sekaisin jalapenoistakin. Karaistunutkin saa lieviä oireita, jos syö paljon. Se kuuluu asiaan. "Laavapaska" on vielä ihan siedettävä kokemus, mutta jos se polte leviää kivuksi suolistoon, tunne on helvetillinen. Jalapenoilla sitä ei pitäisi tapahtua, jos ei niitä kilokaupalla syö, mutta tulisemmilla lajikkeilla niin voi käydä.
Jalapenot, chilit ja yl. tuliset/tosi mausteiset ruuat ärsyttää herkkää suolta ja ainakin seuraavana aamuna paska lentää ;)
Itse rakastan tulista ruokaa mutta täytyy miettiä aina missä ja koska sitä voi syödä koska suolet menee kyllä vikkelälle enkä ole tottunut vaikka parikymmentä vuotta on tullut tulistakin ruokaa syötyä.
Mullakin menee vatsa sekaisin jalapenoista ja kaikesta tulisesta ja verta tulee myöskin vessareissun yhteydessä.
No tuo veri kyllä johtuu muusta kuin jalapenoista. Mutta kyllä, jalapenot polttavat niin tullessaan kuin mennessäänkin. Mutta verinen uloste ei kyllä jalapenoista johdu.