Pientä (esikoisen) evästystä vauva-arkeen....
Ajattelin käydä laittamassa tänne tämän linkin. Suosittelen tämän linkin lukemista. Itselläni on kaksi lasta 2,5v ja 1v ja olen molempia saanut imettää onnistuneesti. Olen keskustellut usean äidin kanssa imetyksestä ja tukenut heitä alkuvaikeuksien yli. Monen kohdalla (myös itseni) on imetyksen alkuvaikeudet tulleet " yllätyksenä" . Ei tajuta miten paljon vauva vaatii rinnalla oloa ja miten kamalasti se voi aluksi sattua. Törmäsin Baby idean sivuilla tähän palstaan ja siinä on mielestäni hyvin kerrottu asiat.
http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/alku.html
Itselleni tuli myös yllätyksenä se että vauvat oikeasti itkevät " paljon" . Aina sanotaan että vauvat vaan syö ja nukkuu. Kukaan ei kuitenkaan kertonut että syöminen voi kestää 1,5h kerrallaan tai 10min tunnin välein. Tai että kyllähän se vauva nukkuu mutta ei sängyssään tai vaunuissaan vaan sylissä!
Toivon että asennoidut siihen että ensimmäisen 2-3kk aikana elämä on vain vauvaa, vauvaa, vauvaa ja vielä kerran vauvaa, niin yllätyksiä ei varmaan tule =) Muistathan että pienen vauvan tärkein aisti on tuntoaisti. Tuntoaistin kautta hän saa informaatiota kehostaan ja ympäristöstään. Tämän vuoksi vauva tuntee olonsa kovin turvattomaksi jos hänet lasketaan kylmälle sängylle. Jos haluat touhuta rauhassa muutakin kuin kannella lasta niin hanki kantoliina :)
Omat lapseni muuttuivat selkeästi siinä 8-10 viikon ikäisenä kun näköaisti alkoi toimimaan paremmin. Silloin alettiin viihtymään sitterissä pöydän päällä kun äiti tiskasi. Ei tarvinnut pelätä että äiti häviää:)
Tässä oli muutama asia pikaisesti. Nämä halusin jakaa kanssasi niiden keskustelujen pohjalta joita olen toisten äitien kanssa käynyt. Nämä on aivan perusasioita jotka tuntuvat unohtuvan perhe-/synnytysvalmennuksessa ja sitten näitä " yllätyksiä" tulee itsekullekin.
Ai niin! Yks tärkeä asia. NAUTTIKAA esikoisenne kanssa mm.kiireettömyydestä, aikatauluttomuudesta ja köllikää aamulla pitkään sängyssä! Sitten jos/kun tulee se toinen niin silloin ei ole tietoakaan niistä ihanuuksista joita esikoisen kanssa oli.
Oikein ihanaa odotusta ja vielä ihanampaa vauva-aikaa kaikille!
Terveisin poikakaksikon äiti