Miksi on noloa antaa lahjaksi käytettyä?
Minusta on kamala ajatus, että kaikki pitäisi olla aina uutta. Ajatellaan nyt vaikka lasten leluja. Kaikilla on niitä liikaa. Miksi ei voisi antaa lahjaksi joskus käytettyä, sellaista jolla omat lapset eivät enää leiki? Minulle voi ainakin antaa, samoin meidän lapsille. Tietysti edellyttäen että lelut ovat ehjiä ja puhtaita, ei sellaisia, jotka kuuluvat roskikseen!
Eräs kaverini oli aivan järkyttynyt kun anoppi antoi lapselleen lahjaksi käytettyjä vaatteita. Minusta ne olivat vielä ihan kivoja, mutta oli siis todella loukkaantunut asiasta.. Olenko itse jotenkin outo, kun minusta se on vaan hienoa, että laitetaan tavara kiertämään? Kaikki kuitenkin valittaa, että tavaraa on liikaa ja minua ainakin ahdistaa kertakäyttökulttuuri muutenkin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 18:58"]
Jos kyse on merkkipäivälahjasta, voi mielestäni antaa lahjaksi antiikkiesineen, jos haluaa antaa vanhaa, ei mitään parin vuoden vanhaa barbinukkea.
Jos haluaa eroon vanhasta roinasta voi kysyä kelpaako vanhat vaatteet tai lelut tai jos on löytänyt kirpparilta jotain hyväkuntoista ja kivaa vanhaa vaatetta, lelua sama juttu, kysyy kelpaako tälläinen ja vie sitten muuten vaan, ei merkkipäivälahjaksi.
[/quote]
Eli merkkipäiväksi pitäisi aina olla jotain uutta? Vaikka ei oikeasti tarvi mitään?
[/quote]
Konkreettisen tavaran sijasta voi antaa lahjaksi elämyksen.
Minä sain lahjaksi käytetyn cappucinokeittimen siis sellaisen alumiinisen vanhanaikaisen. :)
Ei toki mikään virallinen lahja eikä paketissa, mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:17"]Minä sain lahjaksi käytetyn cappucinokeittimen siis sellaisen alumiinisen vanhanaikaisen. :)
Ei toki mikään virallinen lahja eikä paketissa, mutta silti.
[/quote]
Aivan, paketissa ei voi antaa käytettyä, ellei ole jotain antiikkia tms
No... Minusta voi antaa, jos lahja on mietitty ja saajalle sopiva.
Mutta pitäisin aika saitana ja evvk-lahjana sitä, jos joku ronttaisi kassillisen kaapistaan kaapimia mitä-vaan leluja tai vaatteita lahjaksi. Tulisi väistämättä mieleen, että toinen on halunnut tyhjätä kaappejaan, ja tuo vanhat rojut lahjaksi, kun on halunnut päästä halvalla.
Eli lahjan pitäisi olla "osuva" ja ilmaista, että sen antaja on miettinyt saajaa ja nähnyt vähän vaivaa lahjan eteen. Jos joku on vaikkapa kiertänyt antiikkiliikkeitä tai vintage-liikkeitä tai antikvariaatteja etsiäkseen toiselle harvinaisen ja kauniin lahjan, niin mikäs sen parempaa! Mutta EI siis mitä tahansa, kunhan jotain ja halpaa...
Olen samoilla linjoilla kuin 2, eli käytetty on hyvä jos siinä on joku idea, tai on jotenkin olennaista että lahja on käytetty. Mutta tuollainen peruskäyttötavara, tyyliin lasten arkivaatteet tai tavalliset lelut, niin sellaisten antaminen käytettynä on tyylitöntä. Kierrättäminen on hyvä, mutta parempi olisi hankkia kierrätetyt tavarat itse.
Jos kyse on merkkipäivälahjasta, voi mielestäni antaa lahjaksi antiikkiesineen, jos haluaa antaa vanhaa, ei mitään parin vuoden vanhaa barbinukkea.
Jos haluaa eroon vanhasta roinasta voi kysyä kelpaako vanhat vaatteet tai lelut tai jos on löytänyt kirpparilta jotain hyväkuntoista ja kivaa vanhaa vaatetta, lelua sama juttu, kysyy kelpaako tälläinen ja vie sitten muuten vaan, ei merkkipäivälahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 18:58"]
[/quote]
Eli merkkipäiväksi pitäisi aina olla jotain uutta? Vaikka ei oikeasti tarvi mitään?
Ei lahan tarvu olla tavaraa