Mitä liikkuu alkoholistin mielessä?
Selventäkää minulle. En tajua.
Kyseessä ihan puhdas aito alkoholisti. Ongelmat sitä luokkaa, että joskus on kuukausiakin selvänä. Kumminkin jos saa edes teelusikallisen alkoholia, juo ketjussa kunnes sammuu. Tähän kestää n. 4-5 h ekasta oluesta. Humalassa puhuu inhottavia asioita, tekee tarpeensa sisälle, ahdistelee vieraita naisia. Ajaa kännissä. Ei ota mistään mitään vastuuta.
On juonut työpaikan, asunnon, luottotiedot, perheensä, autonsa. Nyt parisuhteessa, joka tulossa loppuun juomisen takia. Talvi mennyt ok kun ei ole päässyt kaljanhakuun. Nyt jäät sulaneet, ja on päässyt taas polkemaan kaljaa hakemaan, riehunut ja sammunut kotiin. Puoliso saanut hermoromahduksen. Sovittu että oli viimeinen kerta, muuten lentää ulos.
Aamulla näin että siellä se oli pyörällä lähikauppaan menossa 5 vaille 9.
Kertokaa. Miksi joku haluaa pilata elämänsä ihan kokonaan? Minä tajuan että ei pysty kontrolloimaan juomista kun on aloittanut. Mutta miksi tekee selvinpäin päätöksen lähteä ostamaan kaljaa kun äsken sovittu että se on sitten siinä. Pakkohan sen on tietää miten päivä tulee menemään. En hitto tajua, en mitenkään.
Kommentit (10)
Et sitten tajua, että alkoholismissa on kyse sairaudesta, aivokemian peruuttamattomasta muuttumisesta. Tuurijuoppo voi olla kuukausiakin selvinpäin ja sitten kuvitella, että nyt alkaa kohtuukäyttö, ja tätä käytösmallia toistaa vaikka lopun ikänsä.
Alkoholismista löytyy paljon tietoa netistä, jos kiinnostaa perehtyä paremmin.
Helppo vastata: Alkoholistin mielessä liikkuu viina, viina, viina, viina ja alati viina. Mistä sitä saisi, mistä saisi lisää, mitä tehdä ettei se loppuisi ja sitä rataa.
Terveisin viinaan kuolleen isän tytär
Suomi on yksi henkisesti vittumaisimpia maita maailmassa (olen asunut vuosia 3:ssa eri maassa), kyllä sekin ajaa juomaan vaikka ei varsinaisesti alkoholisti olekaan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:56"]Suomi on yksi henkisesti vittumaisimpia maita maailmassa (olen asunut vuosia 3:ssa eri maassa), kyllä sekin ajaa juomaan vaikka ei varsinaisesti alkoholisti olekaan.
[/quote]Alkoholistille on tyypillistä sekin, että hän etsii syitä juomiselleen kaikkialta muualta paitsi itsestään.
Olen sitä mieltä, että mikään ei ole niin itsekäs kuin alkoholisti. Hän kyllä keksii syyn juomiselleen kaikesta muusta, kuten yllä oleva keksii että Suomi on niin veemäinen paikka elää... mutta itse teet päätöksen juoda. Luusereita ovat kaikki alkoholistit ja sellaisena pysyvät.
En minä ainakaan etsi muista mitään syitä, miksi juon... olenko erilainen alkoholisti?
t. eka vastaaja
Minä ymmärrän senkin että riippuvuus on niin paha että ei voi ajatella mitään muuta kuin juomista. Mutta eikö riippuvuus helpota kun on irti aineesta pitempään? Jos joku on monta kuukautta juomatta, niin eihän silloin enää ole akuutti riippuvuus päällä? Miten voi siitä vain lähteä ostamaan kaljaa ja antaa kaiken valua hiekkaan taas?
Jotenkin yleisesti käsitän että sairaus on ja sitten vielä voi tulla virhearvioitakin. Mutta kun aamulla kaljakauppaan? Eihän kukaan osta kaljaa aamulla paitsi pultsarit. Mitä tuo mies selittää itselleen kun polkee enne ysiä kohti kaljakauppaa?
"Tänään juhlitaan/puretaan stressiä/juodaan vitutukseen."
"Huomenna alan vähentää."
"Ei mulla ole mitään ongelmaa, voisin ihan hyvin lopettaa, jos vain haluaisin"
Näitä ainakin minulla liikkui mielessäni silloin kun join liikaa viinaa.
Jaa-a, työpäivä sujuu hyvin, aamulla ajattelen, että tänään voisin pitää välipäivän, joo, erittäin hyvä ajatus, sitten iltapäivällä sitä jo miettiin, että kyllä mä vielä tänään voisin ostaa yhden puneviinin, huomenna sitten en enää ota. Ja sitten kl 18 otetaan lasillinen, tehdään ruokaa yms. Kl 22 katson kympin uutiset ja painun nukkumaan. Sama toistuu sitteh huomenna... Miksi? Riippuvuus on niin paha.