Voiko "sivuvaunuun" imettää nousematta?
Millainen sänky vauvalle kannattaa hankkia, jos suunnittelee imettävänsä? Olen ymmärtänyt, että imetettävät vauvat yleensä nukkuvat perhepedissä parisängyssä, jolloin äiti voi imettää vauvaa nousematta itse. Mietin kuitenkin, että eikö sama voisi onnistua silloin, kun vauva nukkuu "sivuvaunussa" (pinnasänky, josta yksi laita poistettu ja laitettu samaan tasoon parisängyn kanssa). Onko kukaan kokeillut ja onnistuiko?
Pelkään vauvan liiskaantuvan, jos sekä minä että mieheni nukutaan siinä samassa sängyssä. Mies tuskin haluaa joka yö nukkua minun ja vauvan kanssa, joten osan öistä vauva voisi sitten varmaan nukkua hänen paikallaan parisängyssä. Olen nyt raskaana ensimmäistä kertaa ja mietin alustavasti hankittavia tavaroita.
Kommentit (8)
Onnistunee ainakin toisen puolen rinnasta, mutta hankalaa se on. Lapsen tulisi kuitenkin olla sylissä/kainalossa/äidin vatsaa vasten imetetettäessä, muuten vaikea saada hyvää asentoa. Isompi vauva toki osaa sitten kömpiä sieltä sivuvaunusta vatsasi päälle/viereesi itsekseen hamuilemaan. Sivuvaunuun vauva on myös toki helpompi nostaa imetyksen jälkeen takaisin.
Riippuu varmaan siitä kuinka pitkät tissisi ovat.
No jos sulla on aivan hirveät riippu rinnat jotka saat ylettymään sinne sivu vaunuun niin sitten. Mulla on E kuppi ja itseltä se ei onnistuisi, vauva on ihan kiinni minussa, jotta makuu imetys onnistuu. Nousen kuitenkin joka yö ylös imettämään kun se vaan sujuu tämän toisen kanssa paremmin.
Ette liiskaa vauvaa, (ellette ole kännissä/lääkkeissä/sairaita). :D
Sivuvaunu toimii oikein hyvin, vähän joudut lasta siirtämään edestakaisin, mutta ei siinä tarvitse ylös asti nousta. Kannattaa laittaa esim peitto patjojen välisen raon päälle, lakanoiden alle ettei vauva jää missään vaiheessa ikävään rakoon.
Sivuvaunu toimi hyvin.
Myös siksi että toinen pääty oli kirjoilla kohotettuna joten maito ei noussut vauvalla ruokatorveen.
Onnistuu niin, että nappaat sen vauvan sieltä sivuvaunusta vierellesi imetystä varten ja palautat sitten omalle osastolleen imetyksen jälkeen. Ei siinä tarvitse nousta. Aika nopeasti se vauva kyllä oppii mönkimään sinun puolellesi, voi olla että tykkää mieluummin olla siinä lähellä.
No ei kai tässä nyt ihan sitä haettu että se tissi vaan vedetään sinne pinniksen puolelle. Pöljät.
Itsellä sama suunnitelma ja joku vinkkasi että laittaa vauvan alle esim harson/toisen lakanan jonka kulmasta voi vetää vauvan itseään vasten imetykselle. Näin ei tarvitse siis nousta noustamaan vauvaa vierelle.
Itse pudin vauvaa sivuvaunussa ekat 2kk ja sitten irroitin sen muutaman metrin päähän.
Imetin öisin siten että kohottauduin istuma-asentoon ja otin vauvan syliin imetettäväksi. Röyhtäytin sitten olkapäällä ja laskin takaisin nukkumaan omalle puolelleen.