Kansuibaleet +10asteisessa jääkissä. Onko säilyneet?
joo eli tuolla äitin jääkaapissa olis kaksi pakettia kanasuikaleita ilman marinadia suojakaasupakkauksissa joita ei ole avattu. Olleet päivän tai kaksi siellä. Kurkkasin mittarista ja jääkapin sillä hyllyllä on +10 astetta lämmintä. Ja siis maksimi missä väittävät noiden säilyvän olisi +6 astetta. Tohtiikohan nuota paistaa ja syyä huomenna?? Tiedän, että haistamalla selviää paljon, mutta arveluttaa kuitenkin.
Luoja ku ihmettelen, että miten äitini ei ole elämänsä tai meidän elämiemme aikana saanut aikaseksi myrkyttää ruokamyrkytyksillä ketään. Ruuat säilötään aina hyvin leväperäsesti ja varsinkin kalojen säilyttäminen on vastoin kaikkia lakeja ja turvallisuus kaukana niistä ruuista... Varmaan pitäs saada järkeä taottua kun ikää alkaa hänellekin tulla ja kiva jos joku listeriatapaus iskee häneen vanhalla iällä tuollasesta säilönnästä...
mut, mitä luulette tuon kanan kanssa nyt?! Olenko vaan hysteerinen itse kun tätä edes pohdin...
Kommentit (15)
En uskaltaisi koske broileriin, ei varmasti ole enää kelvollista.
^tuota mieltä minäkin olen, mutta äiti meinaa jääräpäisesti kokata ne ja vain tuhahtelee... Saas nähdä. Minä ainakin ne sitten kokkkaan tosi kuumalla pannulla ja haistan ensin haiseeko pahalta ja heitän salaa roskiin jos haisee. Itse en syö jotta joku sitten on autokuskina kun tulee vatsatauti ja oksennus... Kiva ajatella, miten ja milasta ruokaa hän säilöö kun en ole edes useimmiten paikalla!
Avasin ketjun vain hauskan otsikon takia :)
Avasin kanapaketit, otin pitkän ja läheisen nuuhkaisun niien pinnasta, eivät haisseet yhtään millekää... Porisivat kuumassa ja ehkä himpan kauemmin kuin normisti. Sitten syötiin... Söin siis nyt itsekin kun oli vaan liian nälkä. Jälkiseuraamuksia odotelemaan...
rasittavaa ku äiti on -60luvulla emäntäkoulun käynyt ja elää sillä periaatteella edelleen että mitä emäntäkoulussa ei opetettu, sellasta ei tarvitse tietää... Tämä on koko elämänsä paistelut kanasuikaleet muutenkin aina samaisella puulastalla raa'asta kypsään, huljutellut lastaa veden alla, vähän fairya ja käyttänyt samaa lastaa samantien vaikka toisen ruuan tekemiseen...
Voikohan salmonella olla kehossa ilman oireita vuosikymmeniä... :D
ap
Ajattele positiivisesti, kasvaa ainakin vastustuskyky.
No joo, mulla ei kyllä koskaan mene maha sekasin, no ehkä kerran kolmessa vuodessa pienesti voi joku juttu laittaa mahan kiertämään.. Joka aamuinen 7desiä pelkkää mustaa kahvia ei tunnu vatsan toiminnassa millään tasolla jne.... Myöskään antibioottikuuria en ole 18vuoteen joutunut syömään... Kuitenkaan en oiken usko, että tällanen lämpösessä ruuan säilytys yms muu hygieniasäännöistä piittaamattomuus olisi mun teräsvatsan takana :O... Vanhenevalle ihmiselle kuten mutsille ei oiken myös tekis hyvää saada joku listeriabakteeri jostain lämpösestä kalapaketista jn :/
ap
No ikävä juttu. Joudutko usein syömään siellä vai asutko jo omillasi?
Ei se päivässä tai parissa mee miksikään mutta viimeiseen käyttöpäivään säilyy vaan jos on 4 astetta tai alle. Meilläkin ikuinen tasapainottelu sen kanssa että lihat olis tarpeeksi kylmässä ilman että vihanneslokerossa kukaan kärsii. Mut meillä on lihahyllyssä oikeasti se 3 astetta kun ostetaan viikon ruoat kerrallaan niin ne suojakaasuun pakatut kanat ja jauhelihat ayödään monesti lähellä viimestä käyttöpäivää vasta.
Emmä täällä hirveen usein joudu syömään. Olen jo omillani 14 vuotta asunut. Mutta kuitenkin joskus jopa kerta kk tulee äiteen luona syötyä. Olen ollut kiusallisen tietoinen näistä puutteista ruokahygienian suhteen, mutta koittanut olla ajattelematta koko asiaa... Nyt vaan hätkähdin hereille jostain syystä... Jo yläasteen aikoinani oppimani köksäntunnin ohjeet koitin siirtää äidille, mutta kun sitä ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Hän "tietää" jo kaiken.
Mäkin muistelin että ehkä pieni lämpimämmässä kuin suositeltu säilytys ei pilaa kanaa heti, jos päiväystä on hyvin jäljellä... Omassa kotonani oon kyllä tosi tarkka kanssa näissä! Monesti laitan jääkissä vihannekset tupperin kippoihin koska se suojaa siltä suuremmalta kylmyydeltä ja jäätymiseltä,jos jääkki on muutoin kylmä kalan tai lihan takia.
ap
Viimeksi se oli jättänyt neljäksi tunniksi kasvissosekeiton pöydälle "jäähtymään" ja odottamaan että tulen paikalle ja otan siitä lautasellisen... Ja nyt näemmän toi salaatti ollu tosssa pöydällä kolme tuntia! Oli kansi päällä niin en aiemmin tajunnu että se on salaatti. :( voi plääh!!
ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:59"]
Sain otsikosta syövän
[/quote] Mita kielta se on?
Miksi siellä yleensä missään kohtaa on noin lämmintä??
Otsikosta keltämättä tuli erikoinen :D... No, ne ON kanasuibaleita ja jääkaappi ON jääkki! No, äiti pitää jääkaappia tuossa lämmössä jotta "vihannekset ei palellu"... Tosi jees... No, voikohan noita syyä... 10astetta tuntuu tosi lämpimältä raa'alle kanalle :/
ap