Joulukuusen valojen paloturvallisuus
Eilen viritellessä joulukuuseen valoja onnistuin katkaisemaan johdon. Olin jo heittämässä valot roskiin, kun mies ryhtyikin Tee se itse-hengessä juottamaan johdon sokeripalan avulla jälleen toimivaksi. Kysymys kuuluu, onko tällainen sokeripalaviritys jouluvaloissa miten paloturvallinen? Kiinnitti sen sellaisella sinisellä muoviteipillä, ettei viritys ole paljaana, mutta silti epäilyttää kärähtääkö kämppä, jos valoja käyttää. Toimii siis taas, mutta mietin olisiko turvallisempaa ostaa uudet valot, ei ne kuitenkaan maltaita maksa.
Kommentit (5)
On se ihan turvallinen viritys. Jouluvalot toimii alhaisella jännitteellä suojaerotin muuntajan kanssa. Juuri siitä syystä, että ihmiset tekee tuollaisia omia epämääräisiä viritelmiään.
Menisin ja ostaisin uudet. Kynttiläsarja irtoaa parillakympillä, joku valoketju sitäkin halvemmalla.
Asiahan on niin, että itse ei saisi mennä korjailemaan, tästä tietääkseni jokaisen sähkölaitteen tuoteselosteessa kerrotaan... Älä korjaa itse...
Jos ne on matalatehoiset led-valot, kyllä noiden sokeripala-teippiviritysten pitäisi olla suht turvallisia. Varsinkin kun käytätte niitä valoja vain kotona ollessanne.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on matalatehoiset led-valot, kyllä noiden sokeripala-teippiviritysten pitäisi olla suht turvallisia. Varsinkin kun käytätte niitä valoja vain kotona ollessanne.
Ei ihmemies MacGyver olisi ostanut uusia vielä hänkään!
Sen tietää vasta myöhemmin kun hälytin pärähtää, joten kannattaa varalta ostaa uudet.