pientä vuotoa rv 20+ ?!?!?!!
Etukäteen on tietenkin turha spekuloida, kun huomenna on lääkärille aika, mutta onkohan jo suurtakin syytä huoleen kun jonkin verran on tullut rusehtavaa vuotoa ja muutama pieni hyytymä? Ja viikkoja siis vasta 20 täynnä, eli vauvalla ei vielä ole mitään mahiksia selviytyä jos hullusti käy.. Neuvolassa kävin kuuntelemassa sydänääniä ja ne kuuluivat hyvin, eli hengissä ainakin vielä. Pelottaa ihan hirveästi miten tässä käy. Vuotoa ei ole tullut kuin pyyhkiessä, loppui yöllä mutta nyt tuli vähän taas.
Yhdellä aikaisemmalla lääkärikäynnillä kuulin lääkärin mainitsevan ohimennen istukan olevan edessä, mutta ei sitten puhunut siitä enempää, sanoi vaan että rakenneultrassa istukan paikkaa tutkitaan tarkemmin. Jos vuodon syynä on istukka, niin lepo kai on ainut lääke? Mutta jos syynä ei olekaan istukka niin mikä sitten? Neuvolassa ei tutkittu kohdunsuun tilannetta ettei vuoto vaan alkaisi uudestaan, huomenna sekin vasta selviää. Jos kohdunsuulla on tapahtunut jo jotain, onkohan vauvalla mahdollisuuksia, kun laskettuun aikaan on vielä näin pitkä aika? Ihan täyteen lepoon mulla ei sitäpaitsi ole mahdollisuuksia, esikoinen on alle 2 vee ja olen suurimman osan viikosta kaksin lapsen kanssa. Eli pakko nostella jonkin verran ainakin sitä lasta.
Onko kenelläkään ollut edes jossain määrin vastaavaa tilannetta ja mikä on ollut syynä? Ja kuinka kävi? Olispa vaan jo huominen niin asia selviäisi, tämä epätietoisuus on aika tappavaa..
t.Aino
Kommentit (2)
Vuoto oli ruskehtavaa, aika niukkaa. Välillä sitä tuli enemmän, joinakin päivinä sitä ei tullut ollenkaan. Parin välipäivän jälkeen hulahti selkeästi veristä vuotoa. Ultrassa ja lääkärintutkimuksessa kaikki oli kuitenkin ok. Vuodon syyksi epäiltiin kohdunsuulla olevaa istukkaa, mutta ultrassa istukks näkyi kuitenkin turvallisessa paikassa. Lääkäri määräsi mut silloin vuodelepoon kotiin. Jalkeille sai nousta kun vuoto loppui. Vuoto rauhoittuikin levolla muutamassa päivässä ja loppui sitten kokonaan. Mietin itse jälkeen päin, että ehkäpä ruskea vuotokin olisi loppunut, jos olisin aikaisemmin ymmärtänyt ottaa rauhallisemmin. Mulla ruskeaa vuotoa oli selkeästi vähemmän " rauhallisempina" päivinä.
Kätilö sanoi sairaalassa, että suurin osa tälläisistä vuodoista jää yhteen ainoaa kertaan. Mulla on viikkoja nyt päälle 19 ja toistaiseksi kaikki hyvin. Vuotoa ei ole ollut, vaikka olen touhuillut normaalisti. Levosta ei sullekaan varmasti ole ainakaan mitään haittaa. Onhan raskaus elimistön " poikkeustila" ja silloin on hyvä olla terveesti itsekäs ja kuunnella itseään. Lepää aina kun voit ja siltä tuntuu :)
Hyviä vointeja!
Tule kertoman kun selviät neuvolasta.
nella rv21