Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2v ja hoidon aloitus itkuja

13.09.2006 |

Heippa!

Meillä 2-vuotias poika joka aloittanut perhepäivähoitajalla. Kun käytiin harjotteleen meni tosi hyvin, poika jäi ilman itkuja hoitoon ja ei edes meinannut kotiin lähteä. Nyt kun hoito alkanut virallisesti jää joka ainoa kerta itkemään sellasta raastavaa ja sydäntä särkevää itkua. Todella lohdutonta- Mulle itselle tulee itku silmään ja aivan kamala olo loppupäiväksi töissä. Poika on hoidossa tosi vähän 10-12 pvää kuussa, koska teen lyhennettyä työviikkoa ja kolmivuorotyö tuo paljon arkivapaita. Mietin vaan millon nämä itkut loppuu lapsella joka hoidossa vaan 2-3 pv viikossa ja joskus viikon taukokin hoidossa. Nytkin itsellä todella surulinen olo. Toivottavasti jollakin konkreettisia neuvoja.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuo itkut loppuu pian, kun äiti/isä on kadonnut näköpiiristä. Tuo pph:lla olon epäsäännöllisyys varmasti vaikeuttaa hoitopaikkaan tottumista. Olisi ehkä helpompaa jos lapsi olisi säännöllisesti pari/kolme päivää viikossa hoitajalla.

Meillä myös hoidon aloitus ja tutustumiskausi meni ilman itkuja. Ne alkoivat vasta sitten, kun lapsi ymmärsi, että hän tosiaan viettää päivät tarhassa ilman äitiä. Tuo vaihe meni kuitenkin suht. pian ohi, mutta esim. lomien jälkeen on hoitoon jääminen vaikeampaa. Tarhasta meille kuitenkin vakuutettiin, että aamuitkut loppuvat nopeasti ja päivät poika on iloinen ja viihtyy hyvin.

Vierailija
2/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...poika (runsaat 1 1/2 v.) on ollut pari viikkoa päiväkodissa, nyt ensimmäistä viikkoa yksin. Ja päiväkotiin jättäminen aiheuttaa kyllä todella surkeaa itkua.

Meillä henkilökunta on ehdottanut, että soitan päiväkotiin vaikka viiden minuutin kuluttua, niin saan kuulla, että itku on jo hiljentynyt. En ole kumminkaan niin tehnyt, mutta parina päivänä kävin vakoilemassa pihan luona (lapset olivat ulkona) muutamaa minuuttia myöhemmin, ja poika oli jo hiljentynyt, vaikka istui vielä hoitajan sylissä tutti suussa. Yleensäkin hoitajien tarkka kuvaus päivän kulusta on auttanut, sillä itku on kuulemma laantunut nopeasti ja päivä mennyt muuten hyvin.

Huomasin myös, että oma viivyttely pahentaa itkemistä, eli niin kauan kuin äiti on paikalla, poika yrittää saada äidin jäämään. Lähdön hetkellä olen katsonut, että hoitaja on sellaisessa tilanteessa, että voi pitää poikaa sylissä ja rauhoitella tätä. Hoitajat ovat myös pyrkineet kiinnittämään pojan huomiota muihin asioihin itkutilanteissa.

Meillä on päiväkotiin viety tutti ja sitä saa käyttää enemmän kuin kotona, ja pojalla on siellä myös tuttu pehmolelu. En tiedä, auttaisiko myös jokin " äidin tuoksuinen" vaate tms.

Joissain perheissä hoitoon viejän vaihtaminen on auttanut: esim. isälle sanotaan vain hei hei mutta äidille itketään. Tosin meillä ei ole ollut vaikutusta.

Olen myös yrittänyt selittää tyyliin " äiti menee nyt töihin ja tulee sitten iltapäivällä hakemaan" .

Mutta kyllähän tämä riipaisee ja samalla mietin, oliko tämä sittenkään oikea ratkaisu... Yritämme kompensoida asiaa olemalla pojan kanssa mahdollisimman tiiviisti muuten, poika saa mm. halutessaan tulla kainaloon nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 1 v ja 2v8kk, aloittivat päiväkodissa (molemmat samassa pienten ryhmässä) elokuussa. Alkuun esikoinen jäi todella hyvin mutta sitten muutaman kerran jälkeen alkoi itku eikä vieläkään helpota!

Kuopus on itkenyt koko ajan aina viedessä ja hakiessa sekä molemmat itkevät myös pitkin päivää, tosin ei kaikkina päivinä.

Meillä lapset ovat myös vain 10 päivää kk hoidossa, mikä varmaan osasyy siihen että tottuminen näyttää vievän aikaa.

Niin- äidin sydäntä raastaa jättää heidät sinne. :( Olen jo katunut moneen kertaan osa-aik. työhön lähtöäni, vaikka tämä onkin minulle henkireikä. Jotenkin vain tuntuu niin kamalalta ajatella että kumpikaan lapsista ei todellakaan nauti päiväkodissa olemisesta.

Miehen kanssa mietittiin sitäkin vaihtoehtoa että lapset olisivat jonkin aikaa koko viikon hoidossa, mutta senkin tuntuu jotenkin tyhmälle kun oikeaa hoidon tarvetta ei ole.

Itsesyytökset ja paha mieli ovat melkoiset.. mutta sitten toisaalta päiväkodissa itse työskennelleenä tiedän, että he varmasti sinne ajan kanssa tottuvat, mutta ei ole helppoa tämä äidin osa!

Eipä tämä viestini varmaan ap:tä paljon lohduttanut, mutta että siis samassa veneessä ollaan. Kait se tästä?

Vierailija
4/4 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2v4kk poika, joka juuri aloitti päiväkodissa ja ainakin tähän asti ei ole itkenyt ollenkaan! Ja hänkin siis on vain osapäiväisesti: kolmena päivänä viikossa 5 tuntia eli kuussa 12 pv.Itkuja tietty vielä saattaa tulla, mutta uskon, että meillä ainakin hyvä valmistaminen on auttanut. Olen puhunut päiväkodista tosi paljon, positiivisesti korostanut kavereita ja leluja siellä. Ollaan käyty jo kuukauden ajan päiväkodin pihalla leikkimässä eli paikka on tuttu. Hoitoon vietiin pojan omia kuvia sekä vanhempien kuvat, joita voi katsoa. Oma tärkeä unilelu on mukana ja tarvittaessa saa olla sen kanssa koko ajan sylissä. Alkuun tehtiin tosi pehmeä lasku. Panin hoitoon n kk aikaisemmin kuin varsinainen hoidon tarve alkaa. Olin neljänä päivänä itse pojan mukana ja sen jälkeen on ollut ns lyhyitä päiviä, ihan muutaman tunnin ruokailun jälkeen olen hakenut kotiin. Huomenna vasta kokeilee ekan kerran päikkäreitä. Päiväkodista puhutaan joka päivä. Kyselen mitä tehnyt, ketä kavereita on ja korostan, miten kivaa jne. Uskon, että itkuja tulee jossain vaiheessa aivan varmasti aina tulee joku vastustuskausi. Siitä vaan ripeästi silloin pois niin itku varmasti loppuu. Ainakin meillä poika on ollut pelkästään innoissaan päiväkodin touhuista: metsäretkistä ja askartelusta. Mitä tekevät teillä perhepäivähoidossa?

Toivottavasti tästä oli apua. Missään nimessä ei tarvi ainakaan hoitopäiviä lisätä, kiva vaan jos saa olla paljon kotona!