Koska kertoa raskaudesta työpaikalla
Onko joku raja,jolloin lain mukaan pitää raskaudesta kertoa?
Kommentit (7)
Työntekijän tulee ilmoittaa aiotusta vapaasta työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan aloittamista. Samalla hän ilmoittaa vapaan pituudesta ja jaksottamisesta. Työntekijä voi perustellusta syystä poiketa kahden kuukauden ilmoittamisajasta.
Näin sanotaan kelan sivuilla. Siitä mikä on sitten " perusteltu syy" poiketa tuosta 2 kk:sta en osaa sanoa.
Itse kerroin rv 12 np-ultran jälkeen. Olen töissä pienessä 3 hengen yrityksessä eli työnantajan kanssa tekemisissä päivittäin.
T. Je_Ni 37+3
P.s Lomista....Itse aloitin lomani täydellä kesälomalla(+talvilomalla) ja siitä jatkoin suoraan äippälomalle varhennetusti.
on käsittääkseni lakisääteinen juttu. Siitä en sitten tiedä miten menee jos aikoo aloittaa äitiysloman ennenkuin pakolliset 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.
Mulla uusi työsuhde alkoi kesäkuussa ja tammikuun alussa olen jäämässä lomalle. Rakenneultraa on vielä reipas 2 vkoa ja jos kaikki on ok niin kerron työnantajalle sitten sen jälkeen, n. viikolla 21, jolloin olen töissä vielä reippaat 3 kk.
Lomia voi ilmeisesti pitää monellakin tapaa, periaate kuitenkin lienee, että ne pidetään sillä lomakaudella, minkä lomia ne ovat. Eli itselläni esim. kesäkuusta lomakauden loppuun eli maaliskuun loppuun 07 kertyvät lomat pitää pitää ennen vuoden 08 maaliskuun loppua - eli vanhempainrahakauden jälkeenkin ehtii vielä jos silloin palaan töihin. Mahdollista on myös palata " töihin" pitämään lomat pois siinä vaiheessa ja jatkaa sitten hoitovapaalla. Näin käsittääkseni, ilman aiempaa kokemusta.
Eli se 2 kuukautta on se viimeinen aika ilmoittaa työnantajalle, mutta eiköhän se mahakin siihen mennessä kasva niin isoksi, että on vaikea peitellä...
Äitiys- ja vanhempainvapaa kerryttää samalla tavalla lomia, kuin työssä oleminenkin, joten kannattaa pitää vanhat lomat pois ennen tai jälkeen äitiysloman, niin äitiysloman aikana kertyneet lomat voi pitää normaalina kesälomana työhön palatessa.
-lellu-
Itse olen kummallakin kerralla kertonut siinä vaiheessa kun vatsa on alkanut kasvaa. Oikeasti ihmettelen niitä jotka pystyisivät kertomaan vasta 2kk ennen poisjääntiä - etätyötäkö sellaiset henkilöt tekevät?? Tai ehkä sitä jollakin ei sitten tosiaan voi päätellä, itsellä kyllä jo nyt (rv 17+2) vatsa tunkee sellaista vauhtia esiin ettei taida kenellekään oikein olla epäselvää.
Itse säästin kaikki lomani eka kerralla (talvi + kesäloman) ja pidin ne sitten äitiysloman perään, ja niin aion tehdä nytkin. Ainakaan meidän työnantajalle tämä ei ole ollut mikään ongelma (iso firma). rahat saa siinä ja sitten voi halutessaan jatkaa hoitovapaalla. Ja huom, tuona loma-aikanahan saa myös kotihoidon tukea kun kerran kotona hoidat etkä hoitopaikkaa käytä (tämä tuli ainakin minulle jonkin sorttisena yllärinä ja juuri ehdin sen takautuvasti hakea, en ollut olllenkaan tajunnutkaan tällaista mahdollisuutta).
näistä tulleista vastauksista!
Täytyy kysyä vielä yhdeltä työkaverilta hänen kokemuksensa, kun hällä oli sama tilanne: oli aloittanut juuri työt ja ennen koeaikaa (4kk) huomasi olevansa raskaana. Oli poissa töistä n 2v. Kysyn kyllä sitten joskus, kun raskaus on hiukan pidemmällä.
Lisää kokemuksia saa laittaa!
koska jäin heti pariksi päiväksi pahoinvointi ja flunssalomalle. Työkavereille kerron ultran jälkeen, jos eivät sitä ennen ehdi huomata asiaa. Minulla kolmas raskaus ja samassa työpaikassa, luulen, etten pahaaoloani kovin pitkään pysty peittelemään.
Lomia itse siirrän säästöön niin paljon kuin työnantaja antaa, meidän sopimuksessa on, että 15päivää täytyy pitää lomakaudella, muut saa siirtää odottamaan tulevaa. En ollenkaan vielä tiedä, miten tulen tämän kolmannen kanssa palaamaan töihin ja haluan, että on sitten kuitenkin mahdollisuus pitää lomaa eikä ottaa palkattomia vapaita. Palkaton vie palkasta niin paljon pois..
kuulla muiden kokemuksia asiasta.
Aloitin itse helmikuun alussa uudessa työpaikassa, vakituinen, kokoaikainen. Ei harmita yhtään, esikoinen on kohta 3v ja pikku-kakkonen syntyy huhtikuun lopulla.
*koputtaa puuta, että kaikki menisi hyvin!*
Entä lomat? Alkaako ne sitten pyöriä ns alusta kun palaa töihin? Talviloma myös? Oletteko säästäneet lomaanne myöhemmäksi? Mulla kun äitiysloma alkaa ennen lomakauden vaihtumista, ajattelin säästää lomat sinne kun palaan taas töihin.
Kokemuksia!