Miten / koska kertoa lapsille saman ikäisestä sisarpuolesta?
Lapseni ovat nyt 11-vuotiaita. Heillä on saman ikäinen sisko, jonka olemassa olosta eivät tiedä. Sisko on siis isän aikaansaannos, enkä ole lasteni isän kanssa ollut 10 vuoteen yhdessä. Isä ei ole tämän "lehtolapsen" kanssa tekemisissä lainkaan.
Erityisesti tyttäreni on usein haaveillut siskosta ja usein puhuu kuinka mahtavaa olisi jos olisi n. saman ikäinen sisko. Olen meinannut useasti möläyttää asiasta, mutta kuitenkin pitänyt mölyt mahassa. Tavallaan olisi lasten isän asia kertoa, eihän se minulle kuulu. Mutta tiedän, ettei hän asiasta pukahda. Jotenkin mietin lasteni olevan vielä siinä iässä, että asia olisi helpompi sulattaa.
Ja kenties tavata sisko...? Siskon elämästä en tiedä muuta kuin joku vieras mies on hänet kasvattanut. Kerran olimme kauppajonossa perätysten. Oli outo olo :)
Mitä tekisit?
Kommentit (12)
Jep, ilman miehen kanssa juttelua, et voi kyllä itse oikein tehdä mitään. Jos kerrot, et pysty antamaan niitä vastauksia, joita sulta sitten kysytään.
Ihmettelen myös, että olet noin sangen varma, että tytär oikeasti olisi asiasta iloinen...
Tietääkö tämä "lehtolapsi" kuka hänen oikea isänsä on? Mitä tiedät hänen äidistään ja isäpuolestaan? Ovatko he olleet yhdessä pitkäänkin? Voisitko ottaa yhteyttä tytön äitiin ennenkuin teet mitään suurempia paljastuksia?
Miksi lapsesi täytyy tietää siskopuolestaan? Etenkin, jos tällä on toinen mies isänä, elämä kunnossa eikä lapsi ole biologisen isänsä kanssa tekemisissä. Haluat vai aiheuttaa pahaa mieltä tälle viattomalle lapselle, jonka vuoksi sinun(kaan) lapsellasi ei ole isää?
Se, että tyttösi haluaisi ns samanikäisen siskon, ei ole hyvä syy kertoa sisarpuolesta. Juttele lasten isän kanssa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:06"]Se, että tyttösi haluaisi ns samanikäisen siskon, ei ole hyvä syy kertoa sisarpuolesta. Juttele lasten isän kanssa asiasta.
[/quote]
Näin vähän itsekin ajattelin... Tytär varmaan ilahtuisi ikihyviksi, mutta toisaalta taas joutuisin vastailemaan kysymyksiin jotka eivät minulle kuulu. ap
Minä kertoisin. Ei ole lapsen syy että isänsä ei osaa kertoa. Jos pidät salaisuuden kovin pitkään, lapsi syyttää sinua salailusta.
Adoptiokin suositellaan kertomaan lapsille heti niin pienenä kun lapsi jotain asiasta tajuaa, ettei tule iso asia yllätyksenä myöhemmin.
Pyydä isää kertomaan lapsesta. Mitä vanhemmaksi lapset tulee, sen suuremmaksi ongelmaksi salailu muuttuu. Syö lapsen luottamusta vanhempiin. Minulla on kaksi suht samanlaista tapausta lähipiirissä. Toinen sai tietää siskosta vasta äitinsä hautajaisissa. Tämä tytär oli annettu adoptioon, kun ystäväni äiti oli vielä teini, mutta ikäeroa oli vain 3 v. Tää yllätyssisko oli vielä ihan äidin näköinen...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:15"]Minä kertoisin. Ei ole lapsen syy että isänsä ei osaa kertoa. Jos pidät salaisuuden kovin pitkään, lapsi syyttää sinua salailusta.
Adoptiokin suositellaan kertomaan lapsille heti niin pienenä kun lapsi jotain asiasta tajuaa, ettei tule iso asia yllätyksenä myöhemmin.
[/quote]
No tässä tuli sitten se toinen pointti, mitä olen pohdiskellut. Mitä mä teen :( ap
Tyttösi haluaisi sen siskon (=kunhan joku samanikäinen tyttö) kanssanne asumaan, ei tässä haeta jossain muualla asuvaa sisarpuolta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:16"]Tyttösi haluaisi sen siskon (=kunhan joku samanikäinen tyttö) kanssanne asumaan, ei tässä haeta jossain muualla asuvaa sisarpuolta.
[/quote]
Totta, mutta muualla asuva sisarpuoli on olemassa. En sitä saa olemattomaksi.
Itse sain tietää sisarpuolesta aikuisena. Liian myöhään mielestäni. Aikuisena on vaikeampaa enää tutustua. Kerro ennen teini-ikää.
Ihmettelen miksi asia on salattu näin pitkään. Miksi sitä ei ole tuotu heti esiin lasten ollessa jo pieniä? :o Kannattaa myös huomioida lehtolapsen asema - hän ei välttämättä ole yhtä ilahtunut sisaristaan kuin sinun lapsesi hänestä ja siihenkin pettymykseen kannattaa valmistella. Samaten, oletko varma ettei lapsi tiedä jo teistä? :o Juttele kuitenkin lasten isän kanssa. Hän saa nyt liikahdella.