Muutimme "Kuolleiden kaupunkiin".
Meidän perhe asui ennen sellaisella rivitaloalueella, jossa kaikki tunsivat toisensa ja olivat ystäviä, kavereita tai vähintäänkin tuttuja keskenään.
Sitten muutimme toiselle puolelle kaupunkia, toiselle rivitaloalueelle. Miten erilainen onkaan meininki täällä nyt!
Vanhassa taloyhtiössä ihmiset moikkasivat aina toisiaan pihalla, naapurien luona käytiin kylässä tai vähintäänkin ostamassa Eestin tuontikaljaa ja Eestin tupakaa, ja taloyhtiön lapset leikkivät keskenään mielellään. Porukka grillasi yhdessä pihalla, ja jos joltain asukkaalta puuttui ruokaa, hän kävi pyytämässä sitä toiselta! Myöhemmin maksettiin takaisin...
Nyt asumme "Kuolleiden kaupungissa". Tämä uusi taloyhtiö, tämä uusi rivitaloalue on kulttuuriltaan täysin toisenlainen. "Aliter? Taliter? Totaliter aliter!" Ketään ei koskaan näy pihalla muutoin kuin klo. 07.30 - 08.30 välisenä aikana, kun lähdetään töihin, sekä klo 16.00 - 16.30 välisenä aikana, kun palataan töistä.
Kaikilla asukkailla on sälekaihtimet kiinni koko ajan. Ketään ei näy missään. Pihalla on lasten leikkipaikka, ja vaikka täällä kuulemma asuu lapsiperheitä, niin ketään ei koskaan näy pihalla. Luo tässä nyt sitten yhteisöllisyyttä.
Kommentit (15)
Minä ainakaan en halua kaveerata naapureitten kanssa.
Ensimmäisessä paikassa taisi olla normaaleja työssäkäyviä, työttömyyttä kokevia jne. Toisessa uraihmisiä.
"Kuolleet nukkuvat kaupungeissaan/ kynttilämeren alla/ Ja meillä on joka joulu/ aikaa itkeä haudalla"
(Ismo Alanko ja Sielun Veljet)
Niin, miksikäs sitten muutitte toiseen paikkaan?
No sitten on loistava tilaisuus luoda uusi yhteisöllisyys, se lähtee vaikkapa kevään pihatalkoista!
Se yhteisöllisyys saa ainakin niin pahaa verta aikaan, kun tulee kuppikuntia ja niitä joita vastaan soditaan. Meillä näin ja todellakin saa olla varovainen kenen kanssa kaveeraa. Tosin nyt 10v. aikana olen oppinut keitä pitäävältellä totaalisesti ja ketkä haluaa vain pahaa toiselle. Naisia ovat kaikki tyynni.
Jaa, mä jo luulin että muutitte nekropolialueelle.
Tilanne on vaikea. Eri taloyhtiölle ja niiden asukkaille nyt vain on muotoutunut erilaisia toimintatapoja, ja niitä on vaikea lähteä muuttamaan.
hyi, mä taas inhoon tollasta missä asuitte ennemmi. tulee melkee kylmii väreitä ku miettii et pitäis naapureitten kans grillaa yms, toki moikkaan niitä mut aika nopeesti livistän kyllä tieheni siitä jos näyttää silt et naapuri haluis pitemmänki aikaa keskustella :D oon kai perus syrjäytyny suomalainen ainaki tän yhteisöllisyyden suhteen, ennen asuin omakotitaloalueella jos kaikki tuns toistensa naamat ja nimet ja tyylii pari kertaa käytii toistemme luona kahvilla (ja tässäki siis kaveerasin vaan parin naapurin kanssa) nykyää rivitalossa juoksen melkeen pakoon muita. oon kai valikoiva seurani suhteen, en tiiä. ajattelen vaa nii et koti on se mis haluun olla rauhassa enkä sekottaaa naapureit liiaks mukaan siihe
Naurattaa nuo dramaattiset lihavoinnit :D
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 01:34"]
Niin, miksikäs sitten muutitte toiseen paikkaan?
[/quote]
Tätä olemme itsekin miettineet. Perimmäisenä syynä oli se, että me tarvitsimme lisää neliöitä. Lisää tilaa kasvavalle lapselle. Asuinpaikan me vain valitsimme väärin. Koska meillä ei ollut tietoa. Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 01:53"]
Naurattaa nuo dramaattiset lihavoinnit :D
[/quote]
Kaksoispiste ja iso D ! Niiiiiiiiiiiin teiniä, heh heh!
Ah. Ah ah. Ah ah ah!
Kyllä se yhteisöllisyys vielä sieltä uudestakin asuinpaikasta lähtee avautumaan, kunhan kevät koittaa ja sinä järjestät naapureille sinun pihallasi grillibileitä.