Huono itsetunto ja epävarmuus ovat hassuja asioita
Itse kärsin molemmista. Olen kaiketi ihan normaali, mutta silti huono itsetunto vaivaa. Olen aivan varma, että muut ihmiset pitävät minua kamalana, luuserina, rumana ja kaikinpuolin epäkelpona. En tiedä miten saisin ajattelutapaani muutettua. Onko kohtalotoveteita?
Kommentit (8)
Eihän sinulla mitään hätää ole, kun tiedostat nuo ominaisuudet itsessäsi.
Kyllä sinä pärjäät.
Miksi sinun pitäisi muuttaa ajattelutapaasi? Ehkä olet oikeassa ja muut ajattelevat sinusta juuri niin kuin kirjoitit.
Mä olen ruma ja huonoitsetuntoinen.
Minusta on hassu asia (= lue: en vain ymmärrä, mutta haluaisin kyllä), miten myös normaalin näköisillä ja oloisilla voi olla huono itsetunto, vaikka tietää itse olevansa normaali muiden silmissä. Mihin se huono itsetunto silloin perustuu? Mitä he häpeävät itsessään? Haluaisin kuvitella, millaista on tuntea huonoa itsetuntoa ilman, että on tietoinen siitä, miten vastenmielinen on muiden silmissä. Voi tietysti olla kaikenlaisia sisäisiä ominaisuuksia, joihin ei ole tyytyväinen, mutta en osaa kuvitella inhoa niitä kohtaan, koska inho ulkonäköäni kohtaan on niin voimakas, että on vaikea pitää muita huonoja puoliaan oikeasti ongelmina.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ruma ja huonoitsetuntoinen.
Minusta on hassu asia (= lue: en vain ymmärrä, mutta haluaisin kyllä), miten myös normaalin näköisillä ja oloisilla voi olla huono itsetunto, vaikka tietää itse olevansa normaali muiden silmissä. Mihin se huono itsetunto silloin perustuu? Mitä he häpeävät itsessään? Haluaisin kuvitella, millaista on tuntea huonoa itsetuntoa ilman, että on tietoinen siitä, miten vastenmielinen on muiden silmissä. Voi tietysti olla kaikenlaisia sisäisiä ominaisuuksia, joihin ei ole tyytyväinen, mutta en osaa kuvitella inhoa niitä kohtaan, koska inho ulkonäköäni kohtaan on niin voimakas, että on vaikea pitää muita huonoja puoliaan oikeasti ongelmina.
Ne sinun silmissäsi normaalit ihmiset ovat saattaneet kokea esimerkiksi kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä lapsuudessa. Tällöin perusturvallisuus puuttuu, ja huono itsetunto istuu ihmisessä erittäin syvällä.
En tiedä pitäisikö tätä teille edes kertoa, mutta niin maailma haluaa teille uskotella. Jos siellä nyt yhtään oikeata ihmistä on.
En nyt enempää jaksa ohjeita antaa, mutta itse haistattelen vitut luusereille. (koska olen niitä harvoja oikeita ihmisiä täällä(kin) )
Sinkkumies
Miksi välität. mitä muut ajattelevat? Mikset vaan tee asioita, joista itse tykkäät ja ajattele, että olet hyvä tyyppi? t. N49
up