Voinko tehdä töitä äitiyslomalla/hoitovapaalla toiselle työnantajalle?
Olen siis vakituisesta työstä äitiyslomalla. Nyt eteen tuli työpaikka, jossa tekisin pari päivää kuukaudessa töitä toiselle työnantajalle. Onko tämä mahdollista? Voiko työnantajani kieltää tämän? Entä miten käy äitiysrahan ja tulevaisuudessa hoitorahan?
Kiitos vastauksista jos joku tietää!
Kommentit (9)
Saanko kysyä, oletteko verottajalla töissä? Eli voinko luottaa vastaukseen..? :)
Vakituisen työn työnantajalta pitää kysyä lupa moiseen.
Jos sinulle maksetaan palkkaa vain sunnultailta, et menetä edes vanhempainrahaa. Jos palkkaa maksetaan arkipäiviltä, menetät niiltä päiviltä äitiys/vanhempainrahan.
Työnantaja ei voi kieltää.
Tarkoitatko että vanha työnantaja voi kieltää tämän uuden työn tekemisen?
Tiedätkö vielä mitä tuille tapahtuu? Kelan sivuilla luki, että jos käy äitiysloman aikana töissä, maksetaan päivässä 15,20 eur. Mutta koskeeko se tällaista tilannetta?
mä tein viime talvena satunnaisesti töitä. Sovittiin työnantajan kanssa, että hän maksaa palkan "sunnuntaista", niin en menettänyt edes Kelan korvauksia.
äippälomalla ja hoitovapaalla, joten tiedän etteivät ne vaikuta tukiin=)
- olen keskustellut oman työnantajan kanssa ja saanut suostumuksen
- omalta työnantajalta tarvitset luvan, olet edelleen työsuhteessa ja muuten voidaan katsoa työsopimusrikkomukseksi. Työanatja tuskin kieltää jos työ ei ole mitenkään kilapailevaa oman työnsi kanssa
- sunnuntaityökksi verottaja hyväksyy hyvin harvoja töitä esim freelance toimittaja ei pysty osoittamaan tekevänsä töitä vain sunnuntaina vaikka niin olisikin. Siltikään sunnuntai työ ei ole mitenkään verotonta (niin kuin joku täysin virheellisesti väitti) mutta se ei vähennä hoitovapaan kelarahaasi, koska sunnuntailta et saa kelalta mitään. kelalta kannattaa tarkistaa minkä luonteinen työ hyväksytään /pystytään osoittamaan tehtäväksi vain sunnuntaina (esim sairaanhoitaja keikkatyössä esittämällä työvuorolistat voi onnistua)
- hoitaraha pienenee lisäosan osalta palkan takia, mutta perusosan saat silti. Itse tein keikkahommaa (toimittaja) ja sain könttäkorvauksen silloin tällöin (kerran 1/2 vuodessa ja palkkio vaikutti vain aina sen kyseisen kuun hoitorahaan ei jatkuvasti, siltä kuulta lisäosta tipahti kokonaan).
Olen siis tilintarkastaja ja tekisin kirjanpitotöitä. Toisaalta, miksi työnantaja kieltäisi, koska ammattitaito siinä vain kasvaisi..? Laitoin jo sähköpostia esimiehelle..
verottaja rokottaisi lisäprosentilla (vain sunnuntaityö loman aikana on mahdollista tehdä verottomana) työnantajasihan saa koko ajan poissaollessasi kelalta korvausta lomastasi.