Vaikea-asteisesta masennuksesta toipuminen ilman lääkkeitä?
Onko mulla mitään toivoa?
Söin masennuslääkkeitä vaikea-asteiseen masennukseen reilun kymmenen vuotta. Hetken taisin olla ilman ja sitten vaihdettiin toiseen lääkkeeseen. Se toinenkin lopetettiin omasta halustani vuosi sitten. Sen jälkeen olen kärsinyt kamalista PMS-vaivoista, ollut surullinen, elämänhaluton jne. Vaikea-asteinen masennus todettiin syksyllä. Lääkärini on kuitenkin nyt päättänyt, että en saa syödä lääkettä. Hänen mukaansa alan voimaan liian hyvin, koska olen sairastanut pari psykoosia.
En osaa sanoa, helpottiko lääkkeet koskaan oloani, mutta ilmeisesti kyllä. Minulla olisi lääkkeitä jäljellä pöytälaatikossa, mutta kun ne loppuvat, en mahdollisesti saa lisää. Olen aivan maassa, mikään ei huvita ja heräilen öisin valvomaan. Käyn töissä enkä jaksa juuri mitään muuta, mikään ei huvita.
Mitä minun kannattaisi tehdä? En edes haluaisi syödä noita lääkkeitä, joiden loppuessa jäisin sitten ihan tyhjän päälle. Mutta tämä olokin on sietämätön. Ainakin joskus olen lääkehoidon aikana voinut paremmin kuin nyt. Mitä luontaistuotteita tms voisin kokeilla? Onko niistä oikeasti apua? Onko oikein, että lääkäri evää lääkityksen potilaalta, joka sen tarvitsisi?
Terapiassa olen käynyt enkä saa siitä enää mitään. Olen köyhä, ruma ja traumatisoitunut, joten elämässäni ei kovinkaan ole mahdollisuuksia säätää sitä paremmaksi. Pakko vaan elää täällä näin tai kuolla.
Kommentit (18)
Olet ehkä jo tuhonnut normaalin aivokemian noin pitkällä lääkkeiden käytöllä. Mäkikuismaa ja kalaöljyä ainakin vois kokeilla. Käytätkö alkoholia?
En usko hetkeäkään että lääkäri on kieltänyt lääkityksen ja moisella perustelulla.
Lääkäri on kieltänyt lääkityksen sillä perusteella, että en menisi psykoosiin. Kyseessä psykiatri, jolla olen pitkään käynyt ja nyt vaikea saada muualtakaan lääkettä, kun hoitosuhde toisaalla.
Tottakai aivokemiani on jo pilalla, koska niin pitkään syötettiin lääkkeitä enkä osannut sitä kyseenalaistaa. Sille ei voi enää mitään.
En käytä alkoholia. Kalaöljyä olen käyttänyt joskus, mutta sitten sain eräältä lääkäriltä kuulla, että se keventää verta liikaa. Syön kyllä kalaa muutaman kerran viikossa. Lisäksi syön D-vitamiinia ja nyt lisäsin vahvat C:t ja B:t lisäksi. Mäkikuismaa olen ajatellut kokeilla, mutta en tietty itsekään tiedä, etteikö se mania sitten tulisi... Tryptofaania kokeilin eilen illalla ja en yöllä valvonut niin paljon kuin edellisenä yönä.
Lääkkeet "saavat sinut voimaan liian hyvin", jolloin menet psykoosiin???
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Masennuslääkkeet ilmeisesti aiheuttavat maanisdepressiivisillä toisinaan psykoosia. Ja kun kysyin lääkäriltä lääkettä, hän sanoi, että sairauttani ei kuulu hoitaa masennuslääkkeellä, koska olen maanisdepressiivinen. Se tuli minulle ihan uutena tietona ja on melkoista liioittelua.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:53"]
Mikä siinä on liioittelua?
[/quote]
Minulla ei ole koskaan ollut maniaa joko sitten systeemista maniasairautta.
Voi olla myös epätyypillinen kaksisuuntainen kuten minulla. Koskaan ei yhtään maanista jaksoa, ainoastaan syvä depressio. Asianmukaisista bipolaarilääkkeistä korvaamaton apu.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:14"]
Voi olla myös epätyypillinen kaksisuuntainen kuten minulla. Koskaan ei yhtään maanista jaksoa, ainoastaan syvä depressio. Asianmukaisista bipolaarilääkkeistä korvaamaton apu.
[/quote]
Mistä lääkkeestä olet saanut apua?
Minulle on auttanut lamotrigiini.
Rakkaus ois parasta lääkettä, mutta ei kukaan rakasta.
sähköshokkihoidot. ihan oikeasti siis. googlaa sopisiko sinulle ja puhu psykiatrisi kanssa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Masennuslääkkeet ilmeisesti aiheuttavat maanisdepressiivisillä toisinaan psykoosia. Ja kun kysyin lääkäriltä lääkettä, hän sanoi, että sairauttani ei kuulu hoitaa masennuslääkkeellä, koska olen maanisdepressiivinen. Se tuli minulle ihan uutena tietona ja on melkoista liioittelua.
[/quote]
Jos sulla on taipumus maniaan, ssri-lääkkeitä ei suositella. Sama juttu mäkikuisman kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:33"]
[/quote]
mitä jos kokeilisit rakastaa itseäsi. Hemmottelet, pidät hyvänä, viet kävelylle, silität päästä ja olkapäästä, silität kasvoista, kylvetät ja huolehdit, jalat hoidat, teet hyvää ruokaa ja sytytät kynttilät, viet taidenäyttelyyn tai elokuviin...säännöllisesti. Suunnittelet jokaiselle päivälle jotain itsen hyvänä pitämistä.
Mun siskolla "oli" diagnosoitu maanis-depressio. Söi sekä masennukseen, että maniaan useampia lääkkeitä varmaan 10 vuotta. Söi niitä useaan otteeseen yliannostuksen, päämääränä itsemurha tai ns. huomiontarve muilta ihmisiltä, elämä oli hänellä ihan päin peetä. Lääkitystä vähennettiin (jostain syystä) lopulta ihan minimiin ja ajallaan lääkäri vapautti koko "maanisdepressio"- diagnoosista. Siskostani tuli aika nopeasti paljon onnellisempi ihminen. Ja nyt usean vuoden jälkeen häneltä löytyi kilpirauhasen autoimmuunitulehdus. Ja siinähän elimistö menee vuorotellen alavire- sekä ylivire-tilaan. = maanisdepressio? :). Mutta kaikkein parasta nyt, että siskoni ei syö enää yhtään vääriä lääkkeitä ja on onnellisempi oikealla diagnoosilla.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:33"]
[/quote]
mitä jos kokeilisit rakastaa itseäsi. Hemmottelet, pidät hyvänä, viet kävelylle, silität päästä ja olkapäästä, silität kasvoista, kylvetät ja huolehdit, jalat hoidat, teet hyvää ruokaa ja sytytät kynttilät, viet taidenäyttelyyn tai elokuviin...säännöllisesti. Suunnittelet jokaiselle päivälle jotain itsen hyvänä pitämistä.
[/quote]
En mä jouda tai jaksa kun oon niin väsynyt, sitten joskus eläkkeellä voisin toimiakin noin.
Täällä on osa vastauksista jonkun muun kuin ap:n. Ap ei esim usko rakkauden parantavaan voimaan muuta kuin korkeintaan itsensä rakastamiseen ja siihen ei löydy riittävästi kykyä.
Lamotrigiinia olen itsekin ajatellut. Se on ainut, josta en ole saanut sellaista kuvaa, että se lihottaisi, mutta tepsiikö se siis masennukseen jos masennus jo on olemassa vai vaan estää masennuksen tulon? Sähköshokkeihin suhtaudun varauksella enkä päässyt niihin silloinkaan, kun olin vielä tätäkin huonommassa jamassa.
Minä olen nyt kilpirauhastutkimuksissa ja kilpirauhassairautta on suvussa (toisin kuin sitä maanisdepressiivisyyttä), mutta jos ei mitään löydy, joudun kai taas jonkin vihannekseksi tekevän lääkityksen aloittamaan.
ap
Mikset saa syödä lääkkeitä? Onko kyseessä ihan psykiatri joka noin sanoi? Kymmenessä vuodessa kehitys on mennyt reilusti eteen päin ja paljon uusia lääkkeitä on kehitelty. Oikean lääkityksen löytäminen voi viedä kuukausia. Kyseessä on sinun elämäsi, on tärkeää, että voit hyvin ja koet onnen tunteita edes välillä.