Ylipaino ja raskautuminen?
Ajattelin kysellä, oisko teilla muilla tietoa ylipainon vaikutuksesta raskautumiseen?Minulle on jäänyt kahden ensimmäisen lapsen jälkeen ylipainoa, ei paljon, mutta kuitenkin.Aiempien lasten kohdalla raskautuminen on ollut nopeaa, mutta nyt ylipainoni mietityttää..Millainenhan ylipaino sitten vaikuttaa raskaaksi tulemiseen? Tai vastaavasti raskaana olemiseen?Eniten huolettaa se, kun aiemmissa raskauksissa paino on noussut todella reilusti..Eli mitä jos nytkin samalla tavalla..(Kunhan joskus raskaudun..)Olen nyt pudottanut jo ihan hyvin painoa, mutta silti se mietityttää.Olisi kiva, jos jollakin olisi tietoa asiasta!
Vivian
Kommentit (9)
Ylipainoinen jolla normaalipainoisena kolme luomulasta ,vuosia sitten. Ekan ja tokan raskauden jälkeen ehti tulla 10kg painoa ,ennen uutta raskautta ja kolmannenkin jälkeen jokunen kilo ja lisää on tullut sitten salaa hiipimällä. Jos haluais olla entisissä mitoissa ,kuten ennen lapsia täytyisi pudottaa 28kg ,mutta vähempikin riittäisi.
Neljättä ollaan yritetty enemmän ja vähemmän kohta 7vuoden ajan ,raskautuminen on ollut hidasta. Kaksi kertaa olen luomuna raskautunut ,se vei molemmilla kerroilla aikaa melkein 2v ja kesken meni molemmat. Sitten kokeiltiin hoidoilla...clomifenlääkitys ja inseminaatio ,ekalla kerralla tuli plussaa ,sekin meni kesken. Sen jälkeen vielä kolme tuloksetonta yritystä inseminaatiolla. Kaiken aikaa osa lääkäreistä on paasannut ylipainosta ,että pitäsi laihduttaa jne.
Itse en sitä syyllisenä ole halunnut yksin pitää ,toki vaikuttaa se voi ,että painoa on paljon.
Välillä kierto tarvitsee Terolutit avuksi ,että pysyisi vähän lyhyempänä.
Ilman niitä kierto usein vakiintunut 35 ,mutta lääkäri tykkää et pitäs olla lyhempi. Nyt käytettyäni taas 4kiertoa tuota terolutia ja lopetettuani ,kierto meni ihan sekaisin ,tänäaamuna tuli täyteen kp69 ja vihdoin menkat alkoi. Olen miettinyt tätä ja syyksi saan vain ylipainon ,miksi näin kävi. Gynellä nimittäin kävin kun menkat oli jo reilun viikon myöhässä ja gynen mukaan kaikki oli ihan ok.
En siis keksi muuta selitystä kun ,että paino alkaa vaikuttaa nyt myös kk-kiertoon.
En väitä ,että se juuri niin on ,mutta omalla kohdalla ehkä on. Kaikilla se ei vaikuta ,mutta ylimääräinen riesa se on josta pitäisi päästä eroon ainakin osittain ,eli tiputtamalla ainakin osa pois.
Lääkäreiden suositus oli ,että jo 5% pudotus voisi auttaa tässä asiassa jos tämä kaikki painosta johtuu.
Kiitos Sintagma ja mijora kokemuksistanne! Minulla BMI oli viimeksi tarkistaessani 27 eli lievää ylipainoa..Olen nyt ottanut tavoitteekseni, että pudottelen hiljakseltaan painoa plussaukseen saakka.Katsotaan sitten, kuinka onnistun.Motivaatio on erittäin kova juuri kuumeilun takia, koska en haluaisi ylipainon vaikeuttavan vauvan saamista.Mutta yritän saavuttaa tavoitteeni terveellä tavalla enkä dieetillä, koska pikaisesti lähteneet kilot tulevat pian myös takaisin!
Vivian
Tuollainen ylipaino ei taatusti vaikuta. Se on niin pientä!! :-) Tsemppiä raskautumiseen!!
Kiitos roskaisevasta viestistä!Toivottavasti pääsemme molemmat pian plussailemaan ja kasvattelemaan masuja.. ;)
Vivian
Hei!
Olen kolmatta odottava reilusti ylipainoinen äiti lähemmäs 40 on BMI. Tämä raskaus alkoi kolmannesta kierrosta ja keskimmäinen ekasta ja eka kuudennesta. Joten kohdallani ei ainakaan päde että olisi hankala raskautua. Tsemppiä kaikille plussaa toivoville, kyllä se siitä!!!
Esikoisiani kun rupesin odottamaan niin olin n.10 kg ylipainoinen,lähtivät melkein pyhästä hengestä liikkeelle,kaksin kappalein siis.
Nyt teimme kolmosta enemmän ja vähemmän 4 kk ja tärppäs ja painoa onkin aikalaille 30kg liikaa,20kg enemmän kuin esikoisia alkaessani odottamaan.
Itse mietin tämän kolmosen kohdalla samaa,että tulenkohan ollenkaan raskaaks,mutta tässä sitä nyt sitten ollaan:)
martina 6+2
ja ekasta lähti tämä raskaus ja painoa tosiaan reilusti!
Kiva kuulla, että teillä on onnistunut raskautuminen suht helposti.Jaksan uskoa omaanikin!Katsotaan miten käy, tosiaan eka kierto vasta menossa ja ollaan miehen kanssa vuorotellen reissussa eli mahkut tosi huonot..Mutta seuraavassa kierrossa uudelleen!
Vivian
Kun aloin odottamaan ekaa, BMI oli n. 31 ja lihosin raskauden aikana 20kg. Tokassa ihan sama tilanne. Nyt kolmannesta haaveilen ja painoa on 10kg enemmän kun noitten edellisten raskauksien alussa eli BMI jotain 34.
Mun kuuleman mukaan nuorehkoilla hedelmälliseksi todetuilla naisilla ylipaino vaikuttaa vasta kun sitä on tosi paljon. Tiedän monia jotka on painaneet jopa 120kg kun tulleet raskaiksi... :-)