Mikä vikana lapsella
4-vuotias lapsi toteaa kuultuaan toisen (pienemmän) lapsen itkevän, että hänestä on hauskaa kun pienempi lapsi satutti itsensä ja itkee? Tämä 4 vuotias saa myös aivan älyttömiä raivareita välillä hyvinkin mitättömistä ja pienistä vastoinkäymisistä, on äärettömän tarkka rutiineista ja varsinkin ruoka-ajoista (tai siis raivoaa jos niistä lipsutaan vähääkään), haukkuu ystäviään ja läheisiään tyhmiksi ilman mitään syytä, saattaa ohi mennessään lyödä ystävää vaikka mitään kinaa tmv ei ole ollut.
Kommentit (12)
Lapsella on vikana surkea kasvatus.
Tai siis onko lapsen käytöksessä mielestäsi jotain vikaa vai meneekö normaalin kiukuttelun piikkiin? Olen seurannut lapsen hyvinkin temperamenttista luonnetta jo useamman vuoden ja miettinyt välillä, että onko hänen käytöksensä normaalia. Tuo kommentti, kun kuuli pienen lapsen itkevän, oli mielestäni jotenkin lähes pelottava.
Mikä on siis mennyt kasvatuksessa pieleen? Ja onko asia vielä korjattavissa? Lapsen käytös on niin omista lapsistani poikkeavaa, etten pysty antamaan minkään näköisiä neuvoja tai vinkkejä vanhemmille, vaikka haluaisin. Hekin siis aina silloin tällöin pohtivat lapsen räjähdysaltista luonnetta mutta eivät mielestäni ole mitään erikoista tilanteelle tehneet.
Paha mieli. En tiedä miksi, mutta se voi olla syy.
Itse kiusasin toista hoitolasta niihin aikoihin, kun mummoni kuoli. Hän oli minulle hyvin läheinen eikä kukaan osannut lohduttaa minua. Tulin levottomaksi ja kiusasin pienempääni.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:57"]
875 syndrooma
[/quote]
onko tää numerosarja joku viesti...siinä toisessa ketjussa oli ehdotus sama, vaan hankaluus ihan eri .
Heitto kaikkitietävä ja kaikkipätevä ihan hyvä.
Voisiko olla adhd (+käytöshäiriö) negatiivisen palautekierteen tuoma huonommuuden tunne, josta sitten oma mieli on taustalla alati kurjana ja toisen vastaava ikävä tunne tuntuu hyvältä, kun huomaa ettei ole ainut josta tuntuu tältä. Lasten psykiatrille hakisin keskusteluaikaa ihan vain varoiksi, varhainen apu ja tuki auttaa paremmin kuin liian myöhään annettu apu.
Meillä oli kans. Ja ihmettelin, että miten mahdollista.
ohi on mennyt.
uhmaa ja hatmitusta. Huomion hakua.,,varmasti tuli huomiota...ei saa. Ja ehkä joskus kastakin oikeesti ottaa pattiin.
Älyllä mä puhuin pahasta mielestä ja sattumisesta ja satuttamisesta.
joskus vaan toppuuttelin. Jaotus en edes ollut huomaavinani uhmaa, sanoin vain ilmeellä jotain.