Pakko purkaa ärsytystä kämppiksestä...
Kämppikseni on ulkomaalainen, ja tuntuu että sillä on tosi erilainen käsitys soluasumisesta kuin aiemmilla suomalaisilla kämppiksilläni. Se varmaan kuvittelee että keittiössä kaikki on yhteistä, vaikka raivasin hänelle juuri puolet hyllytilaa ja omat astiani visusti omille hyllyilleni. Ruokailuvälineitä olen pitänyt omissa koreissani, mutta ne on menneet jo sekaisin kun hän meni niitä luvatta ottamaan. Olisi tietty pitänyt alusta jo sanoa, mutta en ollut paikkakunnalla silloin kun hän muutti tänne. Ja jotenkin kuvittelin että kaikille on selvää että soluasunnoissa astiat on henkilökohtaisia ellei toisin sovita.
Kämppikseni on suht siisti keittiön käyttäjä, mutta joskus lattialla on jotain tahmeaa jota ei ole viitsinyt pyyhkiä pois. Hän ei myöskään ole ostanut omaa tiskiharjaa. Kaiken lisäksi mielessäni käy epäilys, että useampi henkilö pitää tukikohtanaan hänen kämppäänsä, mutta siitä minulla ei ole mitään todisteita niin huono sanoa vuokranantajalle. Se ei muuten haittaisi, mutta keittiö on välillä milloin missäkin kunnossa useamman ihmisen jäljiltä. Piti vaan jonnekin purkaa tätä ahdistusta. Alan kohta pitämään kaikkea omassa huoneessani.
Kommentit (7)
Keskustele sen kanssa, ei se ajatustenlukija ole. Varsinkin kun eri kulttuuritavat, yhtähyvin se voi olla ihan ihmeissään joistain sun asioista.
Kaikkea voikin pitää omassa huoneessaan. Esimerkiksi pannut, joissa on naarmuuntumiselle herkkä pinnoite, kannattaa pitää omassa huoneessa, koska muuten ne on kohta entiset huolimattoman käytön jäljiltä. Samoin itselle kovin tärkeät tavarat tai arvokkaat tavarat.
Minä olen aina pitänyt soluasumisesta, mutta totta on että siinä pitää myös uskaltaa sanoa jos homma ei itseä miellytä. Varsinkin ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa voi olla hankalaa, koska heillä on sellainen "hällä väliä" - tyyli muutenkin, hehän ovat suomessa vain käymässä. Kaikkein karseimpia ovat ne, joita on tullut Suomeen samasta koulusta isompi porukka, he eivät edes yritä sopeutua ja miettiä muita. Itse en enää mistään hinnasta asuisi esimerkiksi espanjalaisten opiskelijoiden kanssa, jos sitä espanjalaista ei ensin ole vieroitettu sen vertaa opiskelukavereistaan että häneen saa kunnollisen kontaktin. Ja jos tyyppi ei ole lopettanut sen vertaa pössyttelyä ja tissuttelua että ymmärtääkin edes jotain siitä mitä hänelle sanotaan.
Ota asia reilusti puheeksi, keitä vaikka iltateet ja kutsu teelle ja kun siinä istut rauhassa, kerrot että teidän pitää sopia yhteisistä säännöistä.
Kannattaa keskustella asioista, ei kämppis ole mikään ajatustenlukija. Ulkomailla kimppakämpissä on yleensä keittiövälineet yhteiskäytössä.
Olen asunut solussa vain Englannissa ja siellä mainitsemasi asiat olivat yhteisiä. Eli eroja on.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:00"]
Kaikkea voikin pitää omassa huoneessaan. Esimerkiksi pannut, joissa on naarmuuntumiselle herkkä pinnoite, kannattaa pitää omassa huoneessa, koska muuten ne on kohta entiset huolimattoman käytön jäljiltä. Samoin itselle kovin tärkeät tavarat tai arvokkaat tavarat.
Minä olen aina pitänyt soluasumisesta, mutta totta on että siinä pitää myös uskaltaa sanoa jos homma ei itseä miellytä. Varsinkin ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa voi olla hankalaa, koska heillä on sellainen "hällä väliä" - tyyli muutenkin, hehän ovat suomessa vain käymässä. Kaikkein karseimpia ovat ne, joita on tullut Suomeen samasta koulusta isompi porukka, he eivät edes yritä sopeutua ja miettiä muita. Itse en enää mistään hinnasta asuisi esimerkiksi espanjalaisten opiskelijoiden kanssa, jos sitä espanjalaista ei ensin ole vieroitettu sen vertaa opiskelukavereistaan että häneen saa kunnollisen kontaktin. Ja jos tyyppi ei ole lopettanut sen vertaa pössyttelyä ja tissuttelua että ymmärtääkin edes jotain siitä mitä hänelle sanotaan.
Ota asia reilusti puheeksi, keitä vaikka iltateet ja kutsu teelle ja kun siinä istut rauhassa, kerrot että teidän pitää sopia yhteisistä säännöistä.
[/quote]
Tää on ihan totta :) Näinhän se pitäisi tehdä. Olemme ihan "juttuyhteydessä", että ollaan juteltu ja hän on kertonut kotimaastaan. Olen vaan tosi huono ottamaan puheeksi mitään ikävää. Täytyy vaikka muun jutustelun lomassa mainita joistain asioista. Tuntuu että kulttuurierot tässä vaan on. Mukavalta ihmiseltä vaikuttaa kyllä muuten.
ap
Jätä sille passiivisaggressiivisia viestejä. Niin minun kämppikseni teki, toimi. En tosin tämän asian takia voi sietää koko ihmistä, mutta onneksi ei asuta enää samassa kämpässä.
Säännöt selviksi heti. Ei tarvitse sen jälkeen piilotella mitään, eikä olla harmissaan. kaikilla kivaa, kun hommat pelaa.