"Kannattaako" työmarkkinatuen lisäksi tehdä töitä enemmän kuin suoja-osan verran?
Kerta aina yksi työllä tienattu euro vähentää työmarkkinatukea 0,50e. Toivottavasti ymmärrätte mitä haen takaa.
Kommentit (19)
Ei kannata ellei tee pimeästi. Se suojaosa ei ole 300 vaan 278 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ellei tee pimeästi. Se suojaosa ei ole 300 vaan 278 euroa.
Kyllä tiedän, 279e ja tuosta verot pois.
Eli voisiko käytännössä laskea että tuon suojaosan jälkeen tienata vain puolet alkuperäisestä tuntipalkasta? Eli jos tuntipalkka on 11,50e ja suojaosan ylityksen jälkeen se on käytännössä 5,75e miinus verot? Ei kyllä paljon kannata käydä töissä suojaosaa enemmän. :(
Mun päiväraha on noin 1200€ netto. Käytin ytk:n laskuria ja loppujen lopuksi päädyin siihen, että aika pian suojarajan (silloin se oli 500€, en tiedä onko nyt taas laskenut 300€) jälkeen tasaantuu niin, että riippumatta siitä, paljonko teen työtunteja, netto on joka tapauksessa noin 1780€. Joten en tehnyt tiettyä tuntimäärää enempää keikkoja.
Jospa vaan menisit kokopäivätyöhön, jos työtä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaan menisit kokopäivätyöhön, jos työtä riittää.
Voi kun olisikin kokopäivätyötä, niin tekisin. Tällä hetkellä työsopimus 0-40h/vko. ap
Vierailija kirjoitti:
Mun päiväraha on noin 1200€ netto. Käytin ytk:n laskuria ja loppujen lopuksi päädyin siihen, että aika pian suojarajan (silloin se oli 500€, en tiedä onko nyt taas laskenut 300€) jälkeen tasaantuu niin, että riippumatta siitä, paljonko teen työtunteja, netto on joka tapauksessa noin 1780€. Joten en tehnyt tiettyä tuntimäärää enempää keikkoja.
Tämä on ihan totta, kannattaa tehdä tarkat laskelmat.
Tein laskelmia. Ensi kuussa kun saan palkan ja se olemaan bruttona 460e. Menee siis 190e yli sen mitä saa tienata ettei vaikuta työmarkkinatukeen. 16h verran töitä teen siis "ylimääräistä" ja näistä 16 tunnista jää mulle sitten käteen verojen jälkeen 115e! Tuosta kun laskee mitä jää tuntipalkaksi niin ei ole kummoinen, 7,18e. Tekisitkö sinä töitä 7,18e käteen jäävällä tuntipalkalla? ap
Vierailija kirjoitti:
Onko se suojaosa taas 300?
Minulla on se on sen 4 viikon mukaan eli 269e.
Jos työ on siedettävää niin kyllä kannattaa. Työssä kehittyy. Sietämätön työpaikka sen sijaan voi tehdä sinut hulluksi, masennut, alkoholisoidut, teet itsemurhan tai jotain pahempaa.
Aika omituinen asenne olla mielummin yhteiskunnan almujen varassa kuin vastata itse omasta elämästään. Totta kai ne tunnit tehdään, mitä tarjotaan ja mitä kyetään tekemään.
Koronan takia suojaosa on ollut 500e, on vielä marraskuun loppuun. Toivottavasti sitä jatketaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Koronan takia suojaosa on ollut 500e, on vielä marraskuun loppuun. Toivottavasti sitä jatketaan vielä.
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se suojaosa taas 300?
Minulla on se on sen 4 viikon mukaan eli 269e.
Ei ole ollut pitkään aikaan tuota 500e saanut tienata toista vuotta jo. Kait tämä kuukausi vika näin.
No ei kannata jos asumistukea saa.
Vierailija kirjoitti:
No ei kannata jos asumistukea saa.
En ole koskaan saanut mitään muita tukia enkä saa, kuin työmarkkinatuen. Eli näin omistusasunnon omistajana jolla työssökäyvä aviopuoliso, ei ole oikeutta mihinkään muihin tukiin.
Ei missään nimessä, vaan mieluummin kannattaa vain maata perse homeessa kotona tekemättä mitään ja syödä ja juoda muiden ihmisten laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituinen asenne olla mielummin yhteiskunnan almujen varassa kuin vastata itse omasta elämästään. Totta kai ne tunnit tehdään, mitä tarjotaan ja mitä kyetään tekemään.
Minä ajattelin näin, ja nyt on sitten raskaan työn takia terveys mennyt, keikkatyöläisellä ei ollut työterveyshuoltoa tarjolla joten olen julkisella puolella saamatta hoitoa ja vailla tulevaisuutta. Kaikki tämä siksi, että pelkäsin ihmisten haukkuvan minua loiseksi, jos olisin laittanut oman hyvinvointini minimipalkalla raatamisen sijaan.
Ei siis kannata.
Hyvät työpaikat maksavat palkkaa, jonka lisäksi ei tarvita tukia eikä avustuksia. Huonoihin paikkoihin ei kannata mennä töihin.
Jos rahan tarvista niin kannattaa.