Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalloinen ihastuminen, en jaksa enää

Vierailija
13.11.2021 |

Miksi ihastun niin valtavasti aina ihmisiin, joiden kanssa olen pakosta tekemisissä? Ihastun aina tulisesti työkaveriin, pomoon, harrastuskaveriin, naapuriin, hyvän ystävän veljeen tms. Ihastus on kaikkivaltaista, lähes pakonomaista, ihastuneena en muuta mietikään. Mutta sitten, kun nämä samat ihmiset poistuvat lähipiiristäni (työpaikan vaihto, muutto tms) niin en enää päivän jälkeen edes muista koko ihmistä, vaikka hetkeä aiemmin olin varma etten voi elää ilman juuri hänen läsnäoloaan.

Mikä minussa on vikana? Epäilen itselläni adhd:ta, voiko tällainen pakonomainen ihastus lähipiirin olla oire siitä?

Pelkään, etten koskaan tule löytämään kumppania, koska en osaa ihastua "normaalisti" johonkuhun ulkopuoliseen. Enkä halua aloittaa suhdetta lähipiirin kanssa, koska olen sen jo kaksi kertaa kokenut ja molemmat loppuivat siihen kun minä olen vaihtanut työpaikkaa ja sillä sekunnilla menettänyt kiinnostukseni tätä ihmistä kohtaan. Tiedän järjellä, ettei ihastukseni ole oikeaa, mutta ihastuneena en ajattele tai ymmärrä. Haaveilen päivät pitkät ihastukseni kohteesta, mietin keinoja millä saada hänet, keksin tekosyitä olla lähellä. Nytkin olen niin sairaalloisen ihastunut työkaveriini että oikein sattuu. Pelkään tulevia pikkujouluja, en halua laittaa häntä siihen tilanteeseen että hän oikeasti ihastuu minuun, en halua satuttaa häntä tällä sairaalloisella tarpeellani olla ihastunut. Silti tiedän, että siellä juhlissa kun näen hänet, järkeni karkaa ja tulen tekemään kaikkeni saadakseni hänet..

Alan olla jo siinä iässä, että jos perheen haluan, on aika tehdä valintoja. Mutta miten ihmeessä? Miten lopettaa ihastuminen miehiin joiden kanssa olen tekemisissä? Miksi kukaan mies ei kiinnosta minua, jollen en näe häntä päivittäin arjessani? Olen todella epätoivoinen, en jaksa enää tätä, tämä kuluttaa kaiken energiani ja aikani.. Pelkään olevani jotenkin mielisairas, täysin kykenemätön normaaliin suhteeseen. Pelkään yksinäisenä eläkeläisenäkin vielä vain haaveilevani jostain marttakerhon talonmiehestä, elämä hukkaan heitettynä..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi neuvoisin olemaan menemättä niihin pikkujouluihin.

Vierailija
2/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jonkinlaista läheisriippuvaisuutta, jos ilmenee vain niiden kanssa joita näet koko ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jostain

Vierailija
4/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko jonkinlaista läheisriippuvaisuutta, jos ilmenee vain niiden kanssa joita näet koko ajan?

Googlaa "läheisriippuvuus".

Vierailija
5/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole ihastumista, se on jotain muuta. Ihastuessa haluat toiselle hyvää, etkä vain itsellesi huomionosoituksia.

Kuulostaa siltä että nautit huomiosta (kukapa ei) mutta olet liiallisenkin kiitollinen kun joku on ystävällinen.

Vierailija
6/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin kiintymysongelma sinulla on. Minullakin oli.

Vierailija
7/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut varsinaisia, vastavuoroisia seurustelusuhteita? Yritätkö siis käytännössä pokata näitä ihastuksiasi, oletko onnistunut vai jääkö se haaveiluksi?

Vierailija
8/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi neuvoisin olemaan menemättä niihin pikkujouluihin.

Ei huono neuvo ollenkaan.

Vierailija
9/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain limerenssin sukuista, mutta menee äkkiä ohi joten ei sovi siihen kuvaan.

Vierailija
10/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei saisi mennä pikkujouluihin? Aika syrjivää.

Vierailija
11/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mt-ongelmia?

Vierailija
12/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ollut varsinaisia, vastavuoroisia seurustelusuhteita? Yritätkö siis käytännössä pokata näitä ihastuksiasi, oletko onnistunut vai jääkö se haaveiluksi?

Rivien välistä luen, ettei ehkä ole ollut? Jotenkin ongelmasi varmaan johtuu siitä.

Vierailija
13/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei saisi mennä pikkujouluihin? Aika syrjivää.

Saahan toki. Ehkä se ei kuitenkaan ole fiksua, jos arvelee itsekin että tulee ylilyöntejä.

Vierailija
14/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuus on toimintakykyä merkittävästi heikentävä häiriö, joka aiheuttaa siitä kärsivälle paljon haittaa ja ajoittain voimakkaita oirejaksoja. Häiriö on noin joka sadannella.

Kolme keskeisintä oirekokonaisuutta ovat

tunne-elämän epävakaus

käyttäytymisen säätelyn häiriöt

ihmissuhteiden vaikeudet.

Tunteiden ja mielialojen säätelyn vaikeus on epävakaan persoonallisuuden ydinpiirre. Keskeistä tunnesäätelyn ongelmissa ovat

Herkkyys tunneärsykkeille

Tunnereaktioiden voimakkuus

Hidas palautuminen perustasolle.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Tuli tämä mieleen tapauksessasi ja voisit jotain apua hakea siihen. 

Vierailija
15/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan, olen kyllä seurustellut kerran pitkään, mutta käytännössä siitä syystä että oli opiskelijana edullisempaa asua jonkun kanssa, kuin yksin. En ollut rakastunut, tietääkseni.

Yritän pokata. Viime työpaikassani minulla oli suhde työkaveriini, mutta emme tehneet siitä julkista pienessä yhteisössä. Tämä suhde loppui heti, kun vaihdoin työpaikkaa (en vaihtanut työpaikkaa suhteen takia). Tämän miehen "sain" ihan piirittämällä, aloite tuli minulta.

Vierailija
16/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaa persoonallisuus on toimintakykyä merkittävästi heikentävä häiriö, joka aiheuttaa siitä kärsivälle paljon haittaa ja ajoittain voimakkaita oirejaksoja. Häiriö on noin joka sadannella.

Kolme keskeisintä oirekokonaisuutta ovat

tunne-elämän epävakaus

käyttäytymisen säätelyn häiriöt

ihmissuhteiden vaikeudet.

Tunteiden ja mielialojen säätelyn vaikeus on epävakaan persoonallisuuden ydinpiirre. Keskeistä tunnesäätelyn ongelmissa ovat

Herkkyys tunneärsykkeille

Tunnereaktioiden voimakkuus

Hidas palautuminen perustasolle.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Tuli tämä mieleen tapauksessasi ja voisit jotain apua hakea siihen. 

Kiitos vastauksesta, tätä olen itsekin epäillyt.. Tunnereaktiot ovat todella voimakkaita ja suorastaan lamaannuttavia. Muita ongelmia en tunnista, tai siis muussa käyttäytymisessä. Naisten kanssa toimin normaalisti, solmin ystävyys- ja kaveruussuhteita, jotka kestävät aikaa ja matkaa.

Vierailija
17/18 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mt-ongelmia?

Ei diagnosoituja, mutta uskon vahvasti jotain olevan.

Olen myös syntynyt keskosena ja kärsinyt kovasta hapenpuutteesta syntyessäni, olen alkanut epäillä jopa tämän vaikutusta. Muuten olen normaali ja itsellinen ihminen, olen opiskellut ja edennyt uralla, on hyviä ihmissuhteita (naisiin) ja elän ihan normaalia, aktiivista nuoren naisen elämää. Miesten kanssa en vain voi toimia, jokainen mies elämässäni on potentiaalinen sydämeni valittu, aina sem hetken kun he ovat elämässäni.

Vierailija
18/18 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet läheisriippuvainen. Laita sille itse stoppi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi