Voiko luokkakokouksessa ottaa kiusaamisen puheeksi?
Luokkakokous lähestyy, ollaan kolmekymppisiä..
Luokassamme oli yksi syrjitty ja kiusattu tyttö, joka on tulossa kokoukseen. Tuli mieleen, että
A) Voiko entiset syrjijät ja haukkujat ottaa kiusaamisen puheeksi (siis esim. pahoitellakseen)?
B) Voiko kiusattu itse nostaa asian pöydälle, mutta hyvässä hengessä ja antaakseen ymmärtää, että mennyt on mennyttä, mutta kertoa miltä se tuntui ja mitä aiheutti?
Juttelin kyseisen henkilön kanssa tästä facessa, mutta ei oikein tiedetä, mikä käytäntö/soveliasta.
Onko kenenkään kokouksissa puhuttu silloisesta kiusaamisesta?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:22"]Olet vissiin katsonut Luokkajuhla-elokuvan?
[/quote]
En. En ole itseasiassa koskaan kuullutkaan sellaisesta.
Vastauksia itse kysymykseen kaipaisin, sekä myös keskustelua.. Ap
Ehkä on kuitenkin parempi että se kiusattu ottaa itse asian puheeksi jos haluaa.
Voipi olla noloa jos kiusattu ei halua koko asiaa enää muistaa tai kokee asiasta puhumisen ahdistavaksi.
Ei se nyt mikää terapiatuokio ole, ikävät asiat voisi puhua muuten kuin iloisessa jälleennäkemisen luokkajuhlassa, jonka joku on vaivallä järjestänyt.
Ehkä kiusatun ja kiusaajan kannattaisi keskenään keskustella.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:33"]
Ehkä kiusatun ja kiusaajan kannattaisi keskenään keskustella.
[/quote]
Kyse on tytöstä, jonka about 98% jätti ulkopuolelle kaikesta sekä nälvi häntä. Ap
Voihan sen tunnelman noinkin tappaa..
Ei ole tarpeeksi kiusattu, jos hän on silti tulossa kokoukseen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:30"]
Ei se nyt mikää terapiatuokio ole, ikävät asiat voisi puhua muuten kuin iloisessa jälleennäkemisen luokkajuhlassa, jonka joku on vaivallä järjestänyt.
[/quote]
Jos kiusattu pilaa jonkun kovalla vaivalla pilaaman luokkakokouksen, niin onko se saman veroinen asia kuin se, että nämä toiset pilasivat toisen lapsuuden nälvimällä ja hyljeksimällä?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:38"]
Jos kiusattu pilaa jonkun kovalla vaivalla pilaaman luokkakokouksen, niin onko se saman veroinen asia kuin se, että nämä toiset pilasivat toisen lapsuuden nälvimällä ja hyljeksimällä?
[/quote]
Mielenkiintoinen ajatus. Tuosta saa niin paljon ideoita, että ihan hirvittää.
Itse ainakin jätin menemättä luokkakokoukseen, koska en kokenut minkäänlaista mielenkiintoa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka kiusasivat minua monta vuotta. Ehkä syynä parantunut itsetunto, en todellakaan tarvinut enää heidän hyväksyntää olemassaololleni.
Tuon takia ei kaikkia kutsuta. Ne on kuitenkin bileet.
Olet vissiin katsonut Luokkajuhla-elokuvan?