Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tradenomin työllistyminen?

Vierailija
26.01.2015 |

Niin, harkitsen kouluttautuvani, mutta en viitsisi työttömäksi kouluttautua :(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse LVI-asentajan uraa. Niitä hommia Suomessa tulee riittämään.

Vierailija
2/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii jo opiskeluaikana aktiivista verkostoitumista, itsensä markkinointia ja mielellään jalan oven väliin saamista, koskee toki myös monia muita aloja. Tradenomeja on ja tulee olemaan PALJON, osittain samoista työpaikoista kilpailee myös merkonomit ja ekonomit.

Koulutusta vastaavan työn saaminen vaatii oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Tunnen monia kaupan kassalla päätyneitä tradenomeja sekä niitä, jotka ovat valmistuttuaan päässeet jonkinlaiseen uraputkeen kiinni. Itse vaihdoin liiketalousopinnoista enemmän omia mielenkiinnon kohteita vastaavalle ja suht varmasti työllistävälle alalle.

Nykypäivänä toki harva koulutus tai tutkinto takaa varmaa työllistymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita -nomeja on joka lähtöön. Unohda koko juttu. Jos haluat välttämättä kaupalliselle alalle, niin mene yliopistoon ja sillä tasolla mieluiten Hankenille. Sivuaineeksi otat jonkun Suomessa vähemmän osatun kielen kuten kiinan tai ranskan tai japanin.

Vierailija
4/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:39"]Harkitse LVI-asentajan uraa. Niitä hommia Suomessa tulee riittämään.
[/quote]
Tai suunnittelupuolelle, jos ei käytännön asennushommat kiinnosta. LVI-alalta ei työt tekemällä lopu nyt eikä tulevaisuudessa.

Vierailija
5/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen riippuu monesta tekijästä, ei pelkästään tutkintonimikkeestä: oletko valmis muuttamaan työn perässä, minkä erikoistumisalan/suuntautumisalan valitset, onko työelämään valmiita verkostoja, onko työkokemusta, onko kielitaitoa jne.

Itse olen tradenomi, valmistumisvuosi 2009, ikä 29. Koulutusta vastaavissa töissä olen ollut vuodesta -08 alkaen, työttömänä en ole ollut päivääkään vaikka mitään valmiita suhteita tai "kummisedän firmoja" ei ollutkaan. Tällä hetkellä töissä Itä-Suomessa controllerina, palkka 3500e.

Vierailija
6/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen seuraillut kolmen tradenomin seikkailuja tässä kohta 10-vuoden ajan kun lukiosta pääsimme. Enpä kyllä itse kouluttautuisi...

Riippuu toki henkilöstä ja suhteista, mutta melko kivuliasta näyttää työllistyminen olevan.

Vierailija
7/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisuus ja hy työharjottelupaikka auttaa todella paljon, moni palkataan vakkariksi. Juuri luennolla kertoi maikka, että pääaineeni alumnit viimestää 5 v valmistumisesta päätyvät projektinjohtajiksi.

Vierailija
8/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:16"]Aktiivisuus ja hy työharjottelupaikka auttaa todella paljon, moni palkataan vakkariksi. Juuri luennolla kertoi maikka, että pääaineeni alumnit viimestää 5 v valmistumisesta päätyvät projektinjohtajiksi.
[/quote]

LOOOL

Vierailija
9/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisuus ja hy työharjottelupaikka auttaa todella paljon, moni palkataan vakkariksi. Juuri luennolla kertoi maikka, että pääaineeni alumnit viimestää 5 v valmistumisesta päätyvät projektinjohtajiksi.

Kaikista ei voi tulla johtajia, ei millään alalla tai millään koulutuksella. On hyvä, että koulussa kannustetaan ja rohkaistaan, mutta realiteetit on otettava huomioon. Samoin puhe työvoimapulasta on täysin joutavaa 99% aloista.

Vierailija
10/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:16"]Aktiivisuus ja hy työharjottelupaikka auttaa todella paljon, moni palkataan vakkariksi. Juuri luennolla kertoi maikka, että pääaineeni alumnit viimestää 5 v valmistumisesta päätyvät projektinjohtajiksi.
[/quote]

LOOOL

[/quote]

Lol? Ai on hauskaa kun opiskelujen jälkeen saa jotkut heti duunin?

Vierailija
11/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:25"]Aktiivisuus ja hy työharjottelupaikka auttaa todella paljon, moni palkataan vakkariksi. Juuri luennolla kertoi maikka, että pääaineeni alumnit viimestää 5 v valmistumisesta päätyvät projektinjohtajiksi.

Kaikista ei voi tulla johtajia, ei millään alalla tai millään koulutuksella. On hyvä, että koulussa kannustetaan ja rohkaistaan, mutta realiteetit on otettava huomioon. Samoin puhe työvoimapulasta on täysin joutavaa 99% aloista.
[/quote]

Eihän se nyt johtajaasema niinkään ole. Ja eihän kaikki niihin hommiin päädy, melko iso osa. Projektijohtajat vetävät projekteja ja heillä langat käsissä, mutta ei siinä mikää pomo olla.

Vierailija
12/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 6 jatkaa..

Kannattaa todellakin panostaa työharjoittelupaikkaan ja pyrkiä oman alan töihin sekä rekrytointikykyiseen yritykseen silläkin uhalla, että harjoittelut joutuu tekemään palkatta.

Vierailija
13/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi oikeustradenomeja työskentelee perintäkäsittelijöinä perintätoimistoissa ja virastomestareina tuomioistuimissa. Uran huippu on sihteeriksi päätyminen. Tosin tiedänpä erään yliopistossa kandin opiskelleen lainkäyttösihteerinkin....

En suosittele tradenomin tutkintoa kenellekään. Ura ei urkene, koska työmarkkinoille tulee tradenomien lisäksi ekonomeja melkein joka yliopistosta.  

Vierailija
14/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:39"]Harkitse LVI-asentajan uraa. Niitä hommia Suomessa tulee riittämään. [/quote] Tai suunnittelupuolelle, jos ei käytännön asennushommat kiinnosta. LVI-alalta ei työt tekemällä lopu nyt eikä tulevaisuudessa.

[/quote]totta! itse miettisin kuitenkin tarkkaan, LVI-asentajan tutkintohan on tällä hetkellä "muotiala" joten mikä on tilanne esim. 5:n vuoden kuluttua? ja helposti voisi luula, että kaikki hakijat pääsee sisään, mutta näin ei enää ole.

Vierailija
15/15 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:47"]

Esimerkiksi oikeustradenomeja työskentelee perintäkäsittelijöinä perintätoimistoissa ja virastomestareina tuomioistuimissa. Uran huippu on sihteeriksi päätyminen. Tosin tiedänpä erään yliopistossa kandin opiskelleen lainkäyttösihteerinkin....

En suosittele tradenomin tutkintoa kenellekään. Ura ei urkene, koska työmarkkinoille tulee tradenomien lisäksi ekonomeja melkein joka yliopistosta.  

[/quote]

Kyllä ainakin minun tradenomiopiskelukaverini tiedostivat, että pomon paikkoja tuskin heruu kyseisellä koulutuksella. Eivätkä kaikki edes tavoittele nousujohteista uraputkea ja johtotehtäviä, sillä sen verran olen nähnyt stressaantuneita esimiehiäni, jotka painavat töitä myös illat ja viikonloput. Minulle vapaa-aika ja säännölliset työpäivät ovat sen verran isoa palkkapussia tärkeämpiä, että tavallisen toimihenkilön rooli riittää ihan hyvin. Sihteerinä tai assistenttina viihtyisin vallan mainiosti.

Minulla tradenomiopinnot ovat jämähtäneet, koska olen ollut oman alani kokopäivätöissä toisesta opiskeluvuodesta lähtien. Ensimmäisen työn sain harjoittelun kautta henkilöstöhallinnon tehtävistä, nykyään olen taloushallinnon tehtävissä. Harjoittelupaikalla on siis ollut tärkeä rooli työllistymisessä, sillä ko. organisaatiossa minua kohdeltiin tasavertaisena työntekijänä, ja sain tehdä monipuolisesti alan töitä aina päivittäisistä rutiineista isompiin projekteihin. Kannattaa siis hakeutua harjoitteluun sellaiseen paikkaan, jossa muulla henkilöstöllä on aikaa perehdyttää työtehtäviin, ja jossa pääsee tekemään muutakin kuin keittämään kahvia ja kopioimaan paperinippuja.

Tärkeintä on kuitenkin valita oikea suuntautumisvaihtoehto, joista taloushallinto lienee selkeästi työllistävin. Myös palkanlaskentataidoista ja ylipäätään henkilöstöpuolen osaamisesta voi olla paljon hyötyä.  Markkinointi puolestaan kannattaa unohtaa saman tien, ellei ole jo haalinut suhteita tai kerännyt kattavaa kokemusta alalta.