kerrostaloasuntojen hinnoista?
Mistä johtuu, että kaksiot maksavat käytännössä yhtä paljon kuin kolmiot, mutta nelikot ovat huomattavasti kalliimpia kuin kolmiot?
Me tarvitsisimme kipeästi nelikkoa, sillä kolmio on ihan hirveän ahdas meille, mutta nelikkoon ei ole mulla varaa.
Kommentit (4)
[quote author="melba" time="25.01.2015 klo 15:30"]
Ainakin tällä seudulla missä me asutaan on monia taloja, joissa ei ole ollenkaan 4h+k asuntoja. Käytännössä tarkoittaa, että siitä neljännestä lisähuoneesta saa helposti maksaa esim. 70000 e lisää, vaikka neliöitä tulisi vain 10 lisää. Ihan kiva neliöhinta siis niillä viimeisillä neliöillä - jopa kalliimpi kuin yksiöissä.
[/quote]
Totta. Vanhoissa (40-60 vuotta) kerrostaloissa 4h+k:t ovat harvinaisia. Silloin joskus ajateltiin, että kyllä nyt isommankin perheen pitää kolmioon mahtua. Poikkeuksena tietenkin arvoalueiden todella vanhat arvotalot, joissa huoneita riittää.
No me asutaan kyllä 2000-luvulla rakennetulla asuma-alueella ja sama ongelma täällä. Käsittääkseni vain yhdessä omistustalossa tällä isolla kerrostaloalueella on 5h+k asuntoja, muta niiden hinnat ovatkin sitten vielä noin 200 000 euroa isommat kuin niissä 4h+k asunnoissa.
Mun mielestä 70-luvun kerrostaloissa nelikkoja löytyy jonkun verran, mutta nykyään rakennettavissa suurin huoneistokoko on kolmio ja sekin yleensä alle 70 neliöö.
Miten te asutte, joilla kaksi lasta? Minä olen yksinhuoltaja, joten kolmiota isompaan ei ole varaa. Lapset kouluikäisiä ja eri sukupuolta, joten huoneen jakaminen ei yksinkertaisesti vaan toimi. (Uusissa asunnoissa makuuhuoneet ovat niin pieniäkin, ettei niitä oikein pysty jakamaan).
Musta tuntuu, että riittävän väljästi on mahdollisuus asua vain niillä, joilla on kunnan vuokra-asunto ja jotka elävät pelkästään tuilla (tällöinhän asumistukikin on täysimääräinen). Tai sitten niillä, jotka ovat erittäin hyvätuloisia.
AP
Ainakin tällä seudulla missä me asutaan on monia taloja, joissa ei ole ollenkaan 4h+k asuntoja. Käytännössä tarkoittaa, että siitä neljännestä lisähuoneesta saa helposti maksaa esim. 70000 e lisää, vaikka neliöitä tulisi vain 10 lisää. Ihan kiva neliöhinta siis niillä viimeisillä neliöillä - jopa kalliimpi kuin yksiöissä.