Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaa toiselle paikkakunnalle lukioon

Vierailija
24.01.2015 |

Niin, päästäisittekö? 30 kilometriä on matkaa tähän toiseen lukioon. Omassa kaupungissakin lukio, mutta ei ole kuulemma lapsen haluamaa linjaa. Ymmärrän tavallaan hänen tarpeensa päästä toiselle paikkakunnalle koska hän ei oikein koskaan saanut kavereita täällä paikkakunnalla, mutta silti arjen sujuvuuden nimissä olisi huomattavasti helpompi jos hän olisi kotilukiossa. Eli olenko hirveä äiti jos pyydän häntä jäämään kotilukioon (pakottaahan en voi) :( 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nuoren mennä. Opiskelukin sujuu paljon paremmin kun koulu on mieleinen.

Vierailija
2/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan, olin itse samassa tilanteessa viime vuonna kun sun lapsi on nyt ja täällä uudessa paikassa opiskelu on ihanaa. Kuvislinjalla olen. Mille linjalle muuten on haluamassa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 30 km nyt ole mikään maailman ääri?
Nimim. 25km siihen lähimpään lukioon/amikseen/kauppikseen

Vierailija
4/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et voi "pakottaa"? Ja mikä ihmeen "linja"? Onko se toinen lukio siis joku erikoislukio sillä muutenhan ne lukiot ovat aika samanlaisia.

Ja matkaa vain 30km eli nähtävästi voi asua yhä kotona eli bussilla menisi koulumatkat? Mutta jos aikoo muuttaa omaan asuntoon niin onko teillä varaa maksaa vuokra kun ei 16v. yleensä selviä vuokranmaksusta itse.

Vierailija
5/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:43"]

Komppaan, olin itse samassa tilanteessa viime vuonna kun sun lapsi on nyt ja täällä uudessa paikassa opiskelu on ihanaa. Kuvislinjalla olen. Mille linjalle muuten on haluamassa? 

[/quote]

Juu, mutta ei kai noi lukiot nyt niin hirveästi toisistaan eroa, etteikö kaikissa pystyisi oppimaan samat asiat. Jonkin sortin matikkalinjalle haluaa. 

Tiedän että olen varmaan vaan itsekäs mutta en kestä ajatusta että aika hänen kanssaan vähenisi. Erosin vasta ja en ole kunnolla päässyt vielä siitäkään yli ja nyt jos tyttö muuttaa toiselle paikkakunnalle tuntuu että en kestä :(

Vierailija
6/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin 100km päähän amikseen 15 vuotiaana kuten moni kaverinikin vaikka kotipaikkakunnalla oli lukio ja amis. Moni myös lähti tuonne 100km päähän lukioon koska hyviä linjoja ei ollut. Joten anna mennä vaan :) poishan pääsee aina jos ei ole oma juttu

Vierailija
7/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että lapsesi aloittaa haluamassaan lukiossa. Varsinkin jos on erikoislukio tai jollain painotuksella oleva lukio. Itse en halunnut vanhempieni kotipaikkakunnan lukioon, joten valmistauduin pääsykokeisiin (kuvataidelinja) koko ysiluokan kevätllukukauden eli piirsin paljon vapaa-aikanani.

Lapsuudenperheeni oli muuttanut ysiluokalla ollessani toiselle paikkakunnalle ja itse jäin asumaan erään tuttavaperheen luo sille paikkakunnalle, jossa olimme ennen asuneet. Tästä on kyllä jo aikaa, sillä kirjoitin vuonna 1991.

Vierailija
8/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö bussit kulje?

Vierailija
9/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol vaan 30km. Meillä on kauppaan sen verran matkaa.
Terveisiä maalta

Vierailija
10/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:43"]

[/quote]

Juu, mutta ei kai noi lukiot nyt niin hirveästi toisistaan eroa, etteikö kaikissa pystyisi oppimaan samat asiat. Jonkin sortin matikkalinjalle haluaa. 

Tiedän että olen varmaan vaan itsekäs mutta en kestä ajatusta että aika hänen kanssaan vähenisi. Erosin vasta ja en ole kunnolla päässyt vielä siitäkään yli ja nyt jos tyttö muuttaa toiselle paikkakunnalle tuntuu että en kestä :(
[/quote]
Eikai sen tarvi muuttaa 30km matkan takia?

Vierailija
11/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollisuus päästä erikoislinjalle niin aika itsekäs olet. Esim juuri matikka painotteiselta on helpompi päästä jatko-opintoihin joissa matikkaa tarvitaan.
Ja hei 30km ei 300km .
Ei varmasti vaadi muuttoa jos on noin puolentunnin matka?
Pitäisiköhän sun oppia päästämään irti?

Vierailija
12/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä: Lapsesi tulee hyötymään todella paljon matematiikkapainotteisen lukion käymisestä. Kannusta ennemminkin!

Vierailija
13/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen että ootko varma ettei lapsesi halua eri paikkakunnalle jotta saa hieman omaa rauhaa ja etäisyyttä?

Vierailija
14/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää päästää. Miten käy teidän väleille, jos joutuu jäämään kouluun, jossa ei viihdy ja jossa ei ole oikein kavereitakaan?

Vierailija
15/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:59"]Ehdottomasti pitää päästää. Miten käy teidän väleille, jos joutuu jäämään kouluun, jossa ei viihdy ja jossa ei ole oikein kavereitakaan?
[/quote]

Jatkan vielä, että itse kävin lukion toisella paikkakunnalla. En tykännyt opettajista enkä oppilaista omalla paikkakunnalla. Elämäni paras päätös ja sain taatusti paremman yo-todistuksen ja viihdyin tosi hyvin.

Vierailija
16/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:53"]

8 jatkaa vielä: Lapsesi tulee hyötymään todella paljon matematiikkapainotteisen lukion käymisestä. Kannusta ennemminkin!

[/quote]

En vain ymmärrä että miksi ihmeessä :( hän on nimittäin maininnut haluavansa oikeustieteelliseen, eikä matikasta sinne kai mitään etua ole. Fysiikasta on tosin tykännyt ikänsä. 

Tiedostan kyllä että tää ongelma on enemmänkin mun päässä, mutta mulla on paha olo ja jotenkin ahdistaa tää juttu enemmän kun tarviskaan. Matkoihin kuluu pakostakin aikaa vaikka ei muuttaiskaan ja bussiliput maksaa. :/ 

Tietenkin haluaisin tukea häntä tuossa(kin) valinnassa, mutta pelottaa rahanmeno, lapsen poissa olo ja ihan arjen sujuvuus. :( ajattelin ihan sujuvasti että hän menis tohon lähilukioon, enkä ajatellutkaan että vois haluta muualle :(

Vierailija
17/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka ei olisi matikka taustasta hyötyä oikikseen?

Niin kuin myönsit itsekin, ongelma on sinun ei lapsesi.

Opiskelijan matkakortti ei vatmasti maksa niin paljoa että se olisi kynnyskysymys. Ennemminkin tekosyy.

Vierailija
18/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:08"]

Miten muka ei olisi matikka taustasta hyötyä oikikseen? Niin kuin myönsit itsekin, ongelma on sinun ei lapsesi. Opiskelijan matkakortti ei vatmasti maksa niin paljoa että se olisi kynnyskysymys. Ennemminkin tekosyy.

[/quote]

No voi siitä toki olla jonkin verran hyötyä mutta matikka-fysiikka linjaa vetää lähinnä tulevat matlun opiskelijat ja DIt, oikikseen tarvitaan etenkin äidinkieltä, sekä hyvää kykyä omaksua paljon yksityiskohtia. Yhteiskuntaoppi on plussaa.

Vierailija
19/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi luoja, eihän kaikista ilmaisutaito painotteisesta lukiosta kirjoittavista tule näyttelijöitä, musiikki linjalta tulevista muusikoita tai taidelinjalta taiteilijoita!

Ihmisiä vain kiinnostaa eri asiat ja kun asiat kiinnostaa niin yleensö opiskelu on silloin mielekästä!!

Vierailija
20/23 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:53"]

[/quote]

En vain ymmärrä että miksi ihmeessä :( hän on nimittäin maininnut haluavansa oikeustieteelliseen, eikä matikasta sinne kai mitään etua ole. Fysiikasta on tosin tykännyt ikänsä. 

Tiedostan kyllä että tää ongelma on enemmänkin mun päässä, mutta mulla on paha olo ja jotenkin ahdistaa tää juttu enemmän kun tarviskaan. Matkoihin kuluu pakostakin aikaa vaikka ei muuttaiskaan ja bussiliput maksaa. :/ 

Tietenkin haluaisin tukea häntä tuossa(kin) valinnassa, mutta pelottaa rahanmeno, lapsen poissa olo ja ihan arjen sujuvuus. :( ajattelin ihan sujuvasti että hän menis tohon lähilukioon, enkä ajatellutkaan että vois haluta muualle :(
[/quote]

Millainen oma taustasi on? Aina parempihan se on, että nuorella on tavoitteita ja tulevaisuudensuunnitelmia.

Itsekään en hakeutunut taidealalle lukion jälkeen, sillä en uskonut sen olevan riittävän työllistävä, mutta yliopistoon kuitenkin.

Matematiikasta nimenomaan on elämässä hyötyä. Se mahdollistaa hakeutumisen monelle alalle ja vahvistaa myös loogista päättelykykyä, jota myös oikeustieteelliseen hakeutuva varmasti tarvitsee.

Sinuna olisin ylpeä, että lapsesi on motivoitinut. Kyllähän lukio-opiskelu vie paljon aikaa kotitehtävineen, joten ehkä tässä on hyvä hetki löytää sinulle itsellesikin uusia harrastuksia tai ihmissuhteitakin.

-8-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme