Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta yliopiston lukusali oikea paikka lapselle?

Vierailija
23.01.2015 |

Sanotaan nyt heti alkuun, että minulle lapset ravintoloissa, kauppakeskuksissa ja vaikka lentokoneissa ovat täysin ok ja ymmärrän sen, että lapsen ei voi vaatia käyttäytyvän aikuisen tavoin. En siis mulkoile rumasti bussissa huutavia lapsia vanhempineen ja ymmärrän sen, että kiukkukohtauksen iskeminen keskellä Citymarketia on ihan inhimillistä.

Sitä en kuitenkaan suoraan sanoen ymmärrä, että onko lapsia oikeasti pakko tuoda yliopiston kirjaston hiljaisiin lukusaleihin? Jo useamman kerran olen törmännyt siihen, että lukusalissa on äiti vaunuissa nukkuvan vauvan kanssa. Tänään kävi ekan kerran niin, että lapsi rupesi itkemään ja oletin tietysti, että äiti poistuu lukusalista asap, tyynnyttelemään lasta salin ulkopuolelle. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan helistimen heiluttelut, laulelut, heijaamiset ja lopulta imetykset hoidettiin siinä kymmenten opiskelijoiden edessä, jotka olivat mitä luultavimmin valinneet sen hiljaisen lukusalin siksi, että siellä oltaisiin, noh, hiljaa. Korostan sitä, että yliopistolla on monenlaisia työskentelytiloja, joista osassa myös keskustelu on sallittu ja osa on rakenteellisesti sellaisessa paikassa, että melua väistämättä syntyy. Tuo lukusali on kuitenkin ovien takana ja joka puolella muistutetaan isoin kyltein, että kännykät äänettömälle ja suut kiinni. 

Mitä mieltä olette? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä mieltä, että ei ole oikea paikka pikkulapselle tuollainen lukusali. Sanoisin asiasta, koska kaikin tavoin on annettu ymmärtää, että tuossa tilassa pitäisi antaa muille työrauha. Eri asia, jos jollain on vauva mukana, joka tosissaan nukkuu koko ajan. Ja heti eka inahduksesta lähtee pihalle.

Vierailija
2/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva hiljeni sopivassa ajassa, valitat turhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että yliopiston, tai minkä hyvänsä ns. hiljaiseksi työskentelytilaksi tarkoitetussa paikassa tulee olla hiljaista. En oikein keksi, mitään perustetta, millä perusteella tämän hiljaisuuden voisi rikkoa, ellei muuten kuin jos tila tulisi pikaisesti tyhjentää. Hiljaisuuden rikkomien tässä tilassa on yhtä ärsyttävää, sen rikkojan ikään katsomatta. - Kyllä sitä, muitakin hiljaisempia paikkoja on, missä tuudittaa vauva uneen. Tai, missä voi lähettää sen kiireisen tekstiviestin tai napostella eväät ja/tai köhiä äänekkäästi(..) Lukusalissa ollaan ensikisi hiljaa, sitten luetaan ja lukeminenkin suoritetaan ilman "ylimääräistä" -ääntä tai ääniä. Kiitos.   

Vierailija
4/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:40"]

No sitä mieltä, että ei ole oikea paikka pikkulapselle tuollainen lukusali. Sanoisin asiasta, koska kaikin tavoin on annettu ymmärtää, että tuossa tilassa pitäisi antaa muille työrauha. Eri asia, jos jollain on vauva mukana, joka tosissaan nukkuu koko ajan. Ja heti eka inahduksesta lähtee pihalle.

[/quote]

Kyllä, selkeämmin ei voisi ilmaista, että kyseinen tila on tosiaan tarkoitettu hiljaiseen työskentelyyn. Yliopistolla on kahdenlaisia lukusaleja, joista toiset ovat tuollaisia joissa ei saa edes hiljaisella äänellä keskustella ja toiset sitten sellaisia, joissa tietysti turhaa metelöintiä ja esim. puheluiden puhumista pitää välttää, mutta muuten saa olla rennommin. Ja sitten on tietty kirjaston aulatila, jossa on muutama sohva ja siellä saa olla kaikin puolin ihan rennosti, kun ovesta paukkaa koko ajan lisää porukkaa anyway ja melua on muutenkin.

Vierailija
5/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no en veisi hiljaisiin lukusaleihin. Tosiaan monta muutakin paikkaa on. Ja olisin vienyt heti pihalle huutamasta. Ihmettelen kyllä tuota miksi imetys häiritsi, koska tuollaisissa tiloissa on usein hyvät sermit tai seinät että ei sinne toisten puolelle yleensä kurkita...

Vierailija
6/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukusalissa ollaan hiljaa. Jopa mieletön yskänpuuska on syy poistua ja antaa toisille lukurauha. En häiriinny helposta mutta lukusalissa, jossa ollaan muuten hiljaa, häiriinnyn jopa narisevista kengistä. Siksi siellä ei pidetä turhaa ääntä, ei rapistella minuutin välein sipsipussia eikä tehdä seurustelukävelyitä narisevissa kengissä kavereiden luo supattamaan. Lukusalissa ollaan HILJAA.

Sen sijaan muualla kirjaston tiloissa voidaan tarpeen vaatiessa sietää pientä melua, keskustelua henkilökunnan kanssa, kävelyn ääniä jne. Siellä lapsen protestointia voi kestääkin hetkisen.

Vierailija
7/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vauva vaunuissa olla lukusalissa, mutra jos se vauva alkaa itkeä niin se oli sit lähtö lukusalista äidillä

Vierailija
8/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Myöskään luentosalit eivät ole lasten paikkoja. Koulu (aikuisten) ylipäätään.

Vierailija
9/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en meinaa uskaltaa edes nielaista silloin kun olen lukemassa tuollaisessa hiljaisessa salissa :D Vettä juon samalla kun käyn wc:ssä. Olen itse herkkä häiriöille ja siksi hiljaisiin lukusaleihin hakeudun, pelkkä vauvan läsnäolo olisi saanu mut vaihtamaan paikkaa.

Vierailija
10/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä' olen varmaan rajoittunut, kun en ymmärrä, että miksi tällaisesta itsestään selvästä asiasta, - pitääkö hiliasessa paikassa oikeasti olla hiljaa- pitäisi keskustella.  

Vierailija
11/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella ole! Eikä luentosalitkaan, itse olisin heti mennyt sanomaan äidille, enkä varmasti olisi ainoa. Hirveä stressi päällä ja pitäisi lukusalissa kuunnella itkemistä. Onneksi en ole kauppiksella nähnyt yhtäkään lasta luentosalissa. Luentomme ovat yleensä erittäin hiljaisia muutenkin ja vieressä olevien kuiskailukin ärsyttää, kun ei kuule luennoitsijaa massaluennolla.

Vierailija
12/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole. Myöskään luentosalit eivät ole lasten paikkoja. Koulu (aikuisten) ylipäätään." - itse en ihan noin jyrkkä olisi. Riipppuu varmaan vähän koulusta, mutta kyllä rauhallisempaan aikaan voi lapset hyvin ottaa mukaan. - ei ne lapset kai ketään pure, Ja tietysti riippuu, myös tilasta, mihin koululla menee. Mutta esimerkiksi itse voisin ottaa lapsen hyvin mukaan kun pudottamassa lainassa olleet kirjat -kirjaston palautuslaatikkoon ja samalla käydä vaikka lapsen kanssa syömässä, vaikka välipalaa yliopiston ruokalasa, jos siellä on rauhallinen hetki. Vai olisko parempi, että sanoisin lapselle, että kuule odota siinä ulko-ovella tää yliopisto kun on vain aikuisten paikka.   

Vierailija
13/13 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun keskittymistä haittaisi ylipäätään se, että siellä on vauva vaunuissa. Ne äidit kun nyt tuppaa olemaan sellaisia, että eivät ihan viivana lähde. Kun lähtevät, tulevat takaisin, kun vauva on rauhoittunut ja saa taas pelätä, koska tulee se keskeytys ja hyssyttely-yritykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi