Millä vähentää rautatablettien aiheuttamaa mahakipua?
Mulle tulee 50 mg rautatabletistakin vatsanväänteitä ja kipua n. tunniksi aina tabletin ottamisen jälkeen. Olen koittanut syödä sen tyhjään mahaan ja täyteen vatsaan, mutta aina sama reaktio.
100 mg tabletti saa vatsan ihan umpeen, ja nestemäinen rauta taas tulee oksennuksena ylös samoin tein. Mulla on muutenkin joku ongelma nestemäisten lääkkeiden kanssa, ne tulee kaikki ylös.
Pitääkö tuo vaan kestää vai tottuuko vatsa jossain vaiheessa rautatabletteihin ja tuo kipuilu loppuu? Tällä kertaa pelkkä ruokavalion muutos rautapitoisempiin ruokiin ei riitä vaan kyseessä on lääkärin määräämä rautakuuri anemian hoitoon. keliakiaa ei ole.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:37"]
Kokeile esim. Obsidania, se hajoaa vasta suoliston puolella, jolloin saatat säästyä vatsavaivoilta.
[/quote]
Kiitos! Mulla on Retaferia nyt. Käyn huomenna ostamassa Obsidania.
ap
Oletko Obsidania kokeillut, se on päällystetty ja pitäisi sulaa vasta suolistossa. Sellasia nuo raudat tuppaa olemaan, ei auta kun kärsiä, muista ottaa c-vitamiinia kanssa että se imeytyisi. Maksaa syömällä saa kyllä rautavarastot kuntoon, mutta lisäksi tulee turhan palon A-vitamiinia, joten mikään todellinen vaihtoehto se ei ole, ehkä ylläpitämään niitä jo saavutettuja rautavarastoja.
Minulla auttaa se, että ottaa juuri ennen nukkumaanmenoa tyhjään vatsaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:43"]
Minulla auttaa se, että ottaa juuri ennen nukkumaanmenoa tyhjään vatsaan.
[/quote]
Mä kokeilin tuotakin mutta tulee tosiaan väänteitä ja kipua :/
Mulla on auttanut spiruliina. Joudun syömään koko ajan 2x50mg retaferia. Vatsakivut äityivät koviksi. Nykyään juon spiruliinaa ennen raudan ottamista ja vatsa toimii moitteetta, eikä ole kipuja ei ripulia eikä ummetusta.
Vaihdat sen sun rautavalmisteen esim. spatoneen, tai siihen kreuter johonkin rautalitkuun.
Retafer on kaikista pahin, obsidan hellempi! Mulla retaferistä mahakivut, ripuli ja todella huono olo.
Mitä, jos ottaisit sen rautasi ruuasta.
Kokeile esim. Obsidania, se hajoaa vasta suoliston puolella, jolloin saatat säästyä vatsavaivoilta.